دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

آیا هیلاری رئیس جمهور آمریکا می شود

آیا هیلاری  رئیس جمهور آمریکا می شود؟



 جاه‌ طلب‌ترین زن جهان+عکس
بانوی اول پیشین و وزیر خارجه سابق آمریکا، نخستین زن در تاریخ ایالات متحده است که به رقابت‌ نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا راه یافته است.
 

هیلاری رودهام کلینتون، سناتور نیویورک، بانوی اول ایالات متحده و وزیر خارجه آمریکا، حالا دیگر جدی‌ترین و اصلی‌ترین گزینه ورود به اتاق بیضی در کاخ سفید است. او که هشت سال پیش هم موقعیت مناسبی برای پیروزی داشت، در نهایت نتوانست تا پایان در این کارزار باقی بماند و عرصه را به رقیب حوان و کم و نام نشانش که از ایالت ایلینویز آمده بود، واگذار کرد.

هیلاری ۴ سال اول اوباما را در وزارت خارجه سپری کرد و با ایفای نقش در این عرصه توانست تجربه مدیریتی را هم به کارنامه خود بیفزاید. کلینتون ۴ سال دوم اوباما را صرف آماده سازی کمپین پر سر و صدای خود کرد تا در آستانه انتخابات ۲۰۱۶ با توانی کامل وارد عرصه شود. با اینکه به نظر می‌رسید هیلاری کار دشواری برای اخذ نامزدی نهایی دموکرات‌ها داشته باشد، اما سناتور سالمند از یک ایالت کوچک به سختی بانوی اول پیشین ایالات متحده را به چالش کشاند.

 رقابت تنگاتنگ و نزدیک سندرز و هیلاری کلینتون تا آستانه برگزاری انتخابات مقدماتی در نیویورک هم ادامه داشت، اما با پیروزی وزیر خارجه، دیگر کار برای پیرمرد ۷۴ ساله ورمانتی پایان یافته تلقی می‌شد. با این وجود سندرز به راه خود ادامه داد و بارها و بارها تکرار کرد که قصد دارد تا پایان در صحنه باقی بماند. اما شکست‌های بعدی به ویژه در کالیفرنیا کار را برای سندرز دشوارتر کرد.

ورود پرزیدنت

اما رئیس جمهور آمریکا تا این لحظه هوشمندانه رفتار کرده بود و از هیچیک از دو نامزد به صورت قطعی حمایت نکرد. پس از مشخص شدن آرای کالیفرنیا و البته رسیدن هیلاری به عدد جادویی ۲۳۸۳، اوباما بالاخره وارد صحنه شد. او ابتدا از دموکرات‌ها خواست برای شکست دونالد ترامپ متحد شوند.  بی آنکه نامی از هیچیک از دو نامزد ببرد. بعد از اعلام نتایج کالیفرنیا، کاخ سفید اعلام کرد، رئیس جمهور دیداری با سناتور سندرز خواهند داشت. دیداری که به نظر می‌رسد برای متقاعد کردن سناتور ورمانت، برای کناره گیری انجام شده بود. سندرز پس از پایان این نشست، ضمن تشکر از اوباما اعلام کرد، حاضر است برای شکست دادن ترامپ با کلینتون به مذاکره بنشیند، هرچند رسما از کناره گیری سخن نگفت.

در شرایطی که کری‌خوانی های ترامپ و هیلاری هم به اوج رسیده بود، چنین دوپینگی می‌توانست بسیار برای هیلاری مفید باشد. پس از پایان این جلسه، اوباما در ویدیویی رسما حمایت خود را از هیلاری کلینتون اعلام کرد.  

حالا باید منتظر ماند و دید جلسه سندرز و هیلاری چگونه یپش خواهد رفت و آیا آنطور که سندرز خواسته ۹۹ درصدی‌ها به سهم خود در آینده ساختار قدرت در امریکا خواهند رسید یا خیر؟ با اعلام حمایت‌های اخیر از سوی رئیس جمهور، معاون اول، وزیر خارجه و احتمالا برنی سندرز، دوباره موج جدیدی از استقبال عمومی به سوی وزیر خارجه سابق سرازیر خواهد شد و این کار را بازهم برای میلیاردر نیویورکی سخت تر خواهد کرد. ترامپی که هر روز خود را در بحران خودساخته دیگری گرفتار می‌سازد.

نتیجه هرچه باشد، تا همین حالا هم هیلاری بخشی از تاریخ ایالات متحده شده است، هرچند به نظر می‌رسد او را باید رئیس جمهور تازه ایالات متحده هم بدانیم و فصل تازه ای از زندگی سیاسی او، پس از این رقم خواهد خورد.

پیشتازی کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری همه پرسی

پیشتازی کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری همه پرسی

بریتانیا

در حالی که همه پرسی عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا قرار است پنجشنبه آینده برگزار شود، نتایج ۲ نظرسنجی تلفنی نشان می‌دهد که میزان حمایت مردم از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، نتایج نظرسنجی ایپسوس موری که از 1257 جوان در سراسر بریتانیا انجام شده، نشان می دهد که 51 درصد رای دهندگان خواستار ترک اتحادیه اروپا هستند و 49 درصد آنها از ادامه عضویت در اتحادیه اروپا حمایت می کنند.

نتایج یک نظرسنجی دیگر که توسط موسسه "سرویشن" انجام شده، حاکی است که 45 درصد شهروندان بریتانیا خواستار ترک اتحادیه اروپا هستند که این رقم نسبت به نظرسنجی 25 می بیش از 7 درصد افزایش نشان می دهد. این بالاترین سطح حمایت مردم بریتانیا از خروج از اتحادیه اروپا در نظرسنجی این موسسه از فوریه به شمار می رود.

میزان حمایت مردم بریتانیا برای عضویت در اتحادیه اروپا نیز با 2 درصد کاهش به 42 درصد رسیده است. 13 درصد مردم نیز اعلام کرده‌اند که هنوز مردد هستند.

از 7 نظرسنجی که اخیرا منتشر شده، 6 نظرسنجی نشان می دهد که کمپین خروج از اتحادیه اروپا پیشتاز بوده است. در پی انتشار این نظرسنجی ها، ارزش پوند انگلیس در برابر دلار با 0.7 درصد کاهش روبرو شد و هر پوند در برابر 1.41 دلار مبادله شده است.

مردم انگلیس قرار است در همه پرسی 23 ژوئن یعنی 3 تیرماه در خصوص ادامه عضویت 43 ساله این کشور در اتحادیه اروپا تصمیم گیری کنند.

طرفداران خروج از اتحادیه اروپا بر این باورند که خروج انگلیس از این اتحادیه موجب تقویت رشد اقتصادی خواهد شد و ادامه عضویت در اتحادیه اروپا موجب رکود اقتصادی و افزایش سطح ورود مهاجران خارجی می شود.

حامیان خروج از اتحادیه اروپا بر این باورند که بخش مالی بریتانیا خارج از اتحادیه اروپا با رشد و رونق بیشتری روبرو خواهد شد و قادر خواهد بود تا مذاکرات جدیدی را با سایر کشورهای عضو بازار متحد اروپا انجام دهد.

آمادگی شیوخ سعودی برای مناظره با علمای شیعی

آمادگی شیوخ سعودی برای مناظره با علمای شیعی


شیخ عبدالله بن سلیمان المنیع، عضو هیئت علمای ارشد عربستان از آمادگی این شورا برای مناظره با علمای برجسته شیعی در کشورهای مختلف خبر داد.

به نقل از پایگاه خبری شفق نیوز، شیخ عبدالله بن سلمان المنیع، مشاور دیوان پادشاهی عربستان سعودی و عضو هیئت علمای این کشور، اعلام کرده است که این هیئت تلاش دارد با مناظره با علمای ارشد شیعه، آنچه را که به زعم خود حق می‌دانند ابراز کنند.

این شیخ وهابی همچنین افزود: پایه این مناظره مبتنی بر قرآن و سنت خواهد بود و هرکس برخلاف این دو منبع سخن بگوید، در مسیر گمراهی است.

روزنامه سعودی المدینه با درج این خبر به نقل از المنیع نوشته است: هیئت علمای ارشد عربستان درحال فراهم کردن مقدمات برای گفت‌وگو با علمای شیعه میانه‌رو در مناطق شیعی نشین الاحساء و قطیف یا حتی با شیعیان عراق و ایران یا هر کشوری که شیعیان در آن حضور دارند، هستند تا با آن‌ها سخن گفته و حقیقت به آن‌ها بیان شود.

شیخ عبدالله بن سلمان المنیع در این باره افزود: ایده و تفکر گفت‌و‌گو در هیئت علما وجود دارد و برنامه‌های گفت‌و‌گو محور نیز در این راستا در حال آماده‌سازی است و امیدواریم که خیر  باشد چراکه حتما عقلای شیعه نیز خیر و مصلحت را در آن خواهند دید.

وی گفت: ما در این مناظره معیارهای خود از قرآن و سنت و نیز اصولی که کسی در آن اختلاف ندارد، بیان می‌کنیم و چنانچه بنا را بر این اصل بگذاریم معیارهای رسیدن به حقیقت و قانع کردن موجود و مهیا است.

اعراب ازترس قدرت تهران یک سوم تسلیحات جهان راخریدند

العربیه اذعان کرد:
اعراب ازترس قدرت تهران یک سوم تسلیحات جهان راخریدند



رسانه سعودی از خرید یک سوم تسلیحات جهان به وسیله کشورهای عربی خبر داد





7950.jpg

به گزارش شریان نیوز،جدیدترین آمارها نشان می دهد فروش تسلیحات در جهان به رقم بی سابقه شصت و پنج میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافت. حدود یک سوم تسلیحات فروخته شده در جهان در سال گذشته به کشورهای عربی در منطقه غرب آسیا صادر شده است. 

 
بر این اساس العربیه گزارش داد: پررونق ترین تجارت در جهان امروز تجارت تسلیحات و تجهیزات نظامی است. در سال 2015 حجم فروش تسلیحات در جهان با شش میلیارد دلار افزایش از شصت و پنج میلیارد دلار فراتر رفت. 
 
   
نگرانی دولت های عربی 
 
یک تحلیلگر نظامی بنیاد مطالعات راهبردی لندن مدعی شد: دو عامل امنیتی در افزایش صادرات سلاح به کشورهای عربی نقش دارد. مسئله اول مربوط به تهدید داعش و مسئله دوم هم رقابت راهبردی در منطقه با قدرت برتر ایران و قدرت روز افزون این کشور است. 
 
در ادامه این گزارش آمده است: خریدهای تسلیحاتی کشورهای عربی در سال گذشته به بیش از بیست و یک میلیارد دلار رسید که نشانه تشدید درگیریهای مسلحانه در منطقه است. اسامی اعضای شورای همکاری، عراق و الجزایر در بین فهرست ده مشتری بزرگ سلاح در جهان دیده می شود. 
 
واشینگتن بزرگترین صادرکننده سلاح
 
آمریکا با صادرات حدود بیست و سه میلیارد دلار تسلیحات در سال گذشته، بزرگترین صادرکننده تسلیحات در جهان است. آمریکا سی و پنج درصد از کل فروش تسلیحات در جهان را به خود اختصاص می دهد. پس از آمریکا روسیه با فروش حدود هفت و نیم میلیارد دلار و آلمان با فروش بیش از چهار و نیم میلیارد دلار سلاح در رتبه های بعدی هستند. آمارها همچنین حاکی از افزایش خریدهای تسلیحاتی در اروپا به ویژه در بخش های شرقی این قاره به علت تنش ها در برابر روسیه است. 
 
این گزارش مدعی است از زمان تسلط روسیه بر شبه جزیره کریمه، شاهد افزایش تهدیدات روسیه در دو سال گذشته ضد کشورهای عضو ناتو بوده ایم. در اجلاس سران ناتو توافق شد اعضای این سازمان دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه دفاعی اختصاص دهند. بسیاری از این کشورها به این میزان پایبند بودند.

العربیه

نگرانی از توافق ایران و بوئینگ/ نمایندگان پرچم قرمز را بالا بردند

رسانه‌های انگلیسی‌زبان؛
نگرانی از توافق ایران و بوئینگ/ نمایندگان پرچم قرمز را بالا بردند
... این فروش می تواند به نفع ارتش ایران و گروه هایی مانند حماس و حزب الله تمام شود.
بوئینگ نگرانی از توافق ایران و بوئینگ/ نمایندگان پرچم قرمز را بالا بردند


%

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، فروش احتمالی هواپیماهای بوئینگ به ایران موجب خشم نمایندگان آمریکایی و اعتراض شدید آنان

شده است.

 

 

پایگاه اطلاع رسانی شبکه فاکس نیوز (foxnews) با اعلام این خبر، گزارشی را زیر عنوان "مسلح ساختن حکومت؟ قانون گذاران، پرچم قرمز را درباره معامله بوئینگ و ایران بالا بردند" تنظیم و منتشر ساخته است.

 

 

فاکس نیوز نوشت: نمایندگان ارشد جمهوری خواه درحال بالا بردن پرچم قرمز [و اعلام مخالفت] درباره فروش احتمالی حدود 100 هواپیمای تجاری بوئینگ به ایران هستند.

 

 

 

یو اس ای تودی: فروش احتمالی بوئینگ به ایران می‌تواند اولین تعامل یک شرکت آمریکایی با این کشور پس از توافق هسته‌ای باشد.

 

 

 

براساس این گزارش، آن ها هشدار می دهند که این فروش می تواند به نفع ارتش ایران و گروه هایی مانند حماس و حزب الله تمام شود.

 

 

فاکس نیوز افزود: در شرایطی که مذاکرات بوئینگ با ایران، اعتراض دولت اوباما را درپی نداشته است، "پیتر روسکام" و "جب هنسارلینگ" دو نماینده جمهوری خواه آمریکا با انتشار نامه ای نسبت به آنچه "سابقه تهران در استفاده از هواپیماهای تجاری برای حمایت از فعالیت های خصمانه" می خواندند، ابراز نگرانی کرده اند.

 

 

خبرگزاری رویترز (reuters) نیز در مطلبی زیر عنوان "فروش احتمالی بوئینگ به ایران با مخالفت کنگره آمریکا مواجه شده است" به این موضوع می پردازد.

 

 

در ابتدای این نوشتار می خوانیم: دو مقام ارشد جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه گفتند، نگران این هستند که فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران می تواند امنیت ملی آمریکا را تهدید کند. آن ها خواستار ارائه اطلاعات بیشتر از سوی شرکت بوئینگ شده اند.

 

 

رویترز افزود: ایران روز پنجشنبه اعلام کرد، به توافقی با بوئینگ درباره خرید هواپیماهای مسافربری دست یافته اما شرکت بوئینگ هنوز توافق فروش هواپیما به ایران را تایید نکرده است.

 

 

هیل، پایگاه رسمی کنگره آمریکا (hill) هم نوشته است: قانون گذاران درباره فروش احتمالی هواپیماهای بوئینگ به ایران نگران هستند.

 

 

براساس این گزارش، قانون گذاران آمریکایی، 10 سوال را به شرکت بوئینگ ارسال کرده اند که تا یکم جولای پاسخ آن ها را بدهد.

 

 

نمایندگان می گویند این شرکت تولید کننده هواپیما در شیکاگو تاکنون نتوانسته پاسخ مناسبی به نگرانی های قانون گذاران درباره مذاکراتش با ایران بدهد.

 

 

در همین راستا، پایگاه خبری تاور (tower) نوشت: قانون گذاران آمریکایی به بوئینگ هشدار دادند که فروش هواپیما به ایران می تواند موجب بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه شود.

 

 

براساس این گزارش، اعضای پیشرو جمهوری خواه کنگره به شرکت بوئینگ درباره شایعات اخیر پیرامون فروش حدود 100 هواپیما به ایران هشدار داده و خواستند که این مسیر را ادامه ندهد.

 

 

نمایندگان کنگره با اتهام زنی به ایران مدعی شده اند، هواپیماهای بوئینگ می تواند فعالیت های بی ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه را تقویت کند.