دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

یواس‌ای تودی: اردوغان، سلطان جدید ترکیه


یواس‌ای تودی: اردوغان، سلطان جدید ترکیه


یواس‌ای تودی در مطلبی به تحلیل واکنش‌های اردوغان پس از کودتای نافرجام اخیر ترکیه پرداخت.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هنگامی که حزب نازی آلمان به قدرت رسید، فرآیندی را آغاز کرد که طی آن تمام نهاد‌های این کشور – دانشگاه‌ها، نیروهای پلیس و غیره – استقلال خود را از دست دادند. این نهادها یا با ارزش‌های سوسیالیستی- ملی این کشور همراستا شده و یا به کلی سرکوب شدند.

اکنون به نظر می‌رسد چنین رویدادهایی در ترکیه در حال وقوع است. پس از کودتای نافرجام اخیر ترکیه – که احتمال می‌رود ساختگی بوده باشد – رجب طیب اردوغان – رئیس جمهور ترکیه – شروع به حذف تعداد زیادی اسامی از لیستی کرده است که آن‌ها را نامطلوب می‌داند.
جمهوری ترکیه به دست مصطفی کمال آتاتورک در سال 1924 تاسیس شد و جای خلافت عثمانی در این سرزمین را گرفت. به این ترتیب، ترکیه از یک مرکز سیاسی مذهبی، تبدیل به کشوری با قوانین سکولار شد. اما بسیاری از مسلمانان از این موضوع ناراضی هستند. حال، به نظر می‌رسد اردوغان نیز در جمع این مسلمانان ناراضی قرار دارد.
ارتش ترکیه سال‌ها به عنوان مدافع جمهوری سکولار ترکیه خدمت کرده است. هرگاه شواهدی مشاهده می‌شد که سکولاریزم ترکیه در خطر است، ارتش این کشور کودتایی طراحی می‌کرد. این موضوع در کودتای نافرجام 16 ژوئیه (26 تیر) نیز صدق می‌کند. پس از سرکوب این کودتا، بیش از 6000 سرباز و افسر ارتش و نیز 3000 قاضی و مقام قضایی در این کشور از کار برکنار شدند. این در حالی است که بعید به نظر می‌رسد تمامی این افراد در کودتا دست داشته باشند. اردوغان همچنین بیش از 15 هزار معلم که هیچ ارتباطی با این کودتا نداشتند را اخراج کرد. ده‌ها هزار نفر در ترکیه دستگیر و یا از کار برکنار شدند. از اساتید دانشگاه ترکیه‌ای که در خارج از این کشور به سر می‌برند خواسته شده به کشورشان بازگردند. اکنون بیش از 50 هزار نفر درگیر رویداد‌های پس از این کودتای نافرجام شده اند.
ممکن است اردوغان شکاک و بدبین شده باشد. اما وی در حال از میان برداشتن بخش عمده‌ای از ترکیه سکولار است. در عوض، اردوغان ترکیه را به سمت تبدیل شدن به یک خلافت اسلامی می‌برد. از آنجا که وی یک کاخ مجلل ساخته است، قدرت را در دست گرفته و اسلام‌گرایان را به سکولارها ترجیح می‌دهد، به نظر می‌رسد اردوغان در تلاش است امپراتوری عثمانی را احیا کرده و خود در راس آن – در مقام سلطان – بنشیند.
این امر برای اروپا و آمریکا خبر خوشایندی نخواهد بود. ترکیه طی سال‌های متمادی یکی از متحدان وفادار ناتو بوده است و اروپا را از گزند اتحادیه جماهیر شوروی سابق حفظ می‌کرده است. این کشور همچنین امروز از نظر توان نظامی در کشورهای عضو ناتو، در رتبه دوم قرار دارد. اما پرسش اینجا است: در صورتی که ترکیه تبدیل به خلافت اسلامی شود و قوانینی اتخاذ کند که با امنیت اروپا در تناقض باشد، این کشور تا چه زمانی می‌تواند عضو ناتو باقی بماند؟
برخی از سران کشورهای اروپایی ترجیح می‌دهند به جای طرد ترکیه و انتظار برای دیدن پیامدهای آن، به اردوغان اجازه دهند در جمع کشورهای اروپایی مانده و اقدامات عجیب خود را بیرون از این قاره انجام دهد. این در حالی است که روابط ترکیه و اروپا، به خصوص در زمینه مسئله مهاجران و حضور میلیون‌ها شهروند ترکیه‌ای در آلمان و کشورهای دیگر اروپایی، با مشکلات زیادی مواجه بوده است. بروز تنش‌ها با ترکیه، اروپا را با تهدیدهای امنیتی جدی روبرو خواهد کرد. هرچند بسیاری از ترکیه‌ای هایی که ساکن اروپا هستند از اردوغان حمایت نمی‌کنند، هفته گذشته افراد زیادی در اروپا به طرفداری از وی دست به تظاهرات زدند.
در انتهای این مطلب آمده است: اکنون با توجه به تمامی ناآرامی‌ها در جهان، به مقطعی رسیده ایم که در کتاب‌های تاریخ از آن به عنوان "آنچه که موجب این رویدادها شد" یاد می‌شود. از آنجایی که مشکلات بسیاری در راهند، کشورهای قدرتمند جهان باید هوشمندانه و متعهدانه عمل کنند.

ایجاد گورستان ویژه کودتاچیان در استانبول

روزنامه حریت از تصمیم مقامات ترکیه برای ایجاد گورستانی ویژه عاملان کودتای نافرجام اخیر خبر داد.
به گزارش نامه نیوز ، قادر طوباش، رئیس شهرداری استانبول اعلام کرد که شهرداری استانبول تصمیم گرفته گورستانی را ویژه اجساد عاملان کودتای جمعه شب در ترکیه ایجاد کند.

به گزارش روزنامه حریت، وی اعلام کرد این تصمیم پس از مخالفت همه گورستان‌های ترکیه با پذیرش اجساد کودتاچیان اتخاذ شد.

قادر طوباش، اعلام کرد که نام این قبرستان گورستان خائنان نامگذاری خواهد شد.

این مقام ترکیه اعلام کردند که تظاهرکنندگان ترکیه‌ای مخالفت خود را با اختصاص قطعه‌ای از استانبول برای این گورستان اعلام کردند.

وی اعلام کرد که یکی از خانواده هایی که فرزندشان در کودتای اخیر دست داشت وادار شدند جسد فرزندشان را در باغ خانوادگیشان ب ه خاک بسپارند.

در گردهمایی فرماندهان نیروی دریایی: فرمانده سپاه: آمادگی داریم تا ناوهای آمریکایی را به اعماق خلیج فارس بفرستیم

در گردهمایی فرماندهان نیروی دریایی:
فرمانده سپاه: آمادگی داریم تا ناوهای آمریکایی را به اعماق خلیج فارس بفرستیم
فرمانده کل سپاه پاسداران با تأکیدبر اینکه "برخی از کشورهای منطقه‌ای و آل‌سعود به دشمنان آشکار اضافه شدند"، گفت: امروز آمادگی داریم تا قایق‌های متجاوز به خلیج فارس را توقیف کنیم و با بازوان پرتوان نیروی دریایی، ناوهای آمریکایی را به اعماق خلیج فارس بفرستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سردار سرلشکر محمدعلی جعفری صبح امروز در گردهمایی فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حرم مطهر رضوی(ع) اظهار داشت: با گرامیداشت شهدای 8 سال دفاع مقدس و تمامی آنهایی که بعد از جنگ جان خود را تقدیم اسلام کردند، خدا را شکر می‌کنیم که در مقطعی از زمان زندگی می‌کنیم که سایه ولایت بالای سر ما قرار دارد.

*تأمین امنیت ‌کار اصلی سپاه در خلیج فارس و عرصه دریا و بخش جنوبی میهن اسلامی است

فرمانده کل سپاه پاسداران بیان کرد: در نظام مقدس جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و از همه بالاتر پاسدار این نظام و انقلاب هستیم، امیدواریم خدای متعال توفیق ویژه‌ای به ما بدهد تا بتوانیم پاسدار خوبی برای اسلام عزیز باشیم و از سردار فدوی بابت برگزاری این همایش تشکر می‌کنیم.

وی عنوان کرد: تأمین امنیت که کار اصلی سپاه در خلیج فارس و عرصه دریا و بخش جنوبی میهن اسلامی است به‌ویژه بیشتر از گذشته روشن است در حالی که در همه منطقه، هر کس به‌طریقی قصد ایجاد ناامنی‌هایی دارد، ایران اسلامی از یک امنیت بی‌نظیر برخوردار است.

سرلشکر جعفری عنوان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی و ایران اسلامی تمامی تلاش خود را برای گسترش ناامنی در ایران به کار می‌گیرند، برخی از کشورهای منطقه‌ای و آل‌سعود به دشمنان آشکار اضافه شدند.

وی تصریح کرد: امروزه هزینه‌های بسیاری برای ایجاد ناامنی در کشور ما ‌می‌شود اما آمادگی بسیار زیاد نیروهای نظامی در کشور سبب خنثی شدن تمامی توطئه‌های دشمن شده است.

*نیروی دریایی سپاه اجازه تعرض به هیچ فرد و یا کشوری را به خاک عزیز ایران نمی‌دهند

فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به فعالیت بی‌‌نظیر نیروی دریایی سپاه پاسداران عنوان کرد: امید داریم تا سربازان جان بر کف نیروی دریایی سپاه با قدرت همیشگی در برابر هرگونه تهدید ایستادگی کنند و اجازه تعرض هیچ فرد و یا کشوری را به خاک عزیز ایران ندهند.

سرلشکر جعفری با تأکید بر "در بحث دریایی شرایط بسیار خوبی را سپری می‌کنیم" بیان داشت: امروز آمادگی داریم تا قایق‌های متجاوز به خلیج فارس را توقیف کنیم و با بازوان پرتوان نیروی دریایی، ناوهای آمریکایی را به اعماق خلیج فارس بفرستیم.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ماه‌های اخیر گفت: رهبری بارها در این ماه‌ها بر کلیدواژه انقلاب و انقلابی بودن تأکید داشته‌اند و به‌صورت مداوم از مسئولان نظام و قوای سه‌گانه خواسته‌اند تا به این مهم توجه داشته باشند.

فرمانده کل سپاه پاسداران متذکر شد: تمامی فرماندهان نظامی و مسئولان کشوری باید این موضوع را بررسی کنند که چرا رهبری به این میزان به مقوله انقلاب و انقلابی ماندن تأکید دارند و اینکه ایشان نگران چه‌چیزی در این باره هستند.

*اصالت و هدف اصلی سپاه پاسداران حفظ انقلاب اسلامی است

سرلشکر جعفری با بیان اینکه رهبری نگران انقلاب و حرکت انقلابی هستند، عنوان کرد: اصالت و هدف اصلی سپاه پاسداران حفظ انقلاب اسلامی است و در تمامی زمینه‌ها برای این دفاع و حفظ آن، آمادگی داریم.

فرمانده کل سپاه پاسداران تصریح کرد: این شبهه که خطاب رهبری در ارتباط‌ با حرکت انقلابی ما نبوده‌ایم و خطاب آنهایی هستند که در راه، انقلابی نیستند نباید برای ما به وجود بیاید زیرا یکی از وظایف اصلی سپاه پرداختن به این موضوع، حفظ، توسعه و ترویج انقلابی اسلامی است.

وی ادامه داد: مأموریت عمق‌بخش داخلی و خارجی جزو وظایف اصلی و مأموریت‌های سپاه پاسداران است و پاسداران نیز باید در این باره تلاش مضاعفی از خود به نمایش بگذارند.

سرلشکر جعفری تصریح کرد: پاسداری از انقلاب اسلامی وظیفه اصلی پاسداران، واحدها و یگان‌های مختلف سپاه بوده و در تمامی عرصه‌های مأموریتی این مهم را به‌صورت اعتقادی در دستور کار دارند.

*از بیرون سپاه سعی شده تا نقش انقلابی سپاه به یک مجموعه مسلح تبدیل شود

فرمانده کل سپاه پاسداران عنوان کرد: وظیفه‌های تخصصی در ارتباط با مباحث دفاعی و جنگی بر دوش سپاه است، اما شاید اینها کار اصلی نباشد، زیرا در سال 84 که آمریکایی‌ها اطراف ما را گرفته بودند و تهدیدهای زیادی را به وجود می‌آوردند رهبری خطاب به سپاه فرمودند که مسئولیت اصلی سپاه حفظ انقلاب این و شرکت در جنگ با نیروهای خارجی به‌عنوان کار درجه دوم شما محسوب می‌شود.

وی افزود: ما تمامی نیروهای پاسدار باید این پاسداری از انقلاب اسلامی را برای خود معنا کنیم و بدانیم به‌غیر از وظیفه تخصصی خود وظیفه سنگین بزرگتری بر دوش داریم.

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه حفظ انقلاب یک وظیفه مشترک بین همه پاسداران و وابستگان به سپاه است، گفت: بعد از اتفاقات بسیار ناشی از برجام و توافق هسته‌ای، خطرها و نگرانی‌هایی وجود دارد که شرایط را حساس می‌کند از این رو باید توجه به حفظ انقلاب مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

سرلشکر جعفری یادآور شد: در طول این سال‌ها از بیرون سپاه سعی شده تا نقش انقلابی سپاه به یک مجموعه مسلح تبدیل شود که تنها به بحث دفاعی و جنگی می‌پردازد و همانند سایر نیروهای مسلح دنیا رفتار می‌کند؛ سپاه نمی‌تواند تنها وظیفه خود را دفاع مسلح از انقلاب اسلامی بداند زیرا محتوای سپاه نظارت بر انقلاب است.

*بعد از جریانات دوم خرداد ‌تهدیدها علیه انقلاب جدی شد‌

وی سپاه را یک تشکیلات با وظیفه دفاع از انقلاب دانست و افزود: سپاه پاسداران از ابتدای تشکیل به‌عنوان نیروی انقلابی براساس دین، تقوا، درک و عمل انقلابی به وجود آمده است.

فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه از زمانی که تحریم علیه انقلاب به‌صورت مستقیم از مسائل نظامی، امنیتی و دفاعی به مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی رسید انقلاب در معرض خطر جدی قرار گرفت، افزود: بعد از جریانات دوم خرداد که شعار توقف انقلاب توسط بخشی از مدعیان اصلاحات در انقلاب سر داده شد این تهدیدها جدی شد.

وی ادامه داد: از سال 78 این خطر بسیار جدی شد و از آن روز بود که رهبری برای مخالفت و مبارزه با این تفکر خطرناک، چفیه‌ای را بر دوش خود قرار دادند و تا به امروز آن را نگه داشته‎اند.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه با شعارهای مختلف می‌خواستند انقلاب متوقف شود، افزود: آنها می‌گفتند که نظام و انقلاب باید از یکدیگر جدا باشند و برای تحقق این نظر خود نیز در عمل حرکت‌هایی برای انحراف انقلاب انجام می‌دادند.

وی با تأکید بر اینکه سپاه حواسش به مأموریت اصلی که حفظ انقلاب است، گفت: کنار آمادگی‌های نظامی و تجهیزات که در حال صورت گرفتن است، ابعاد دیگر باید در سپاه تقویت بشود تا سپاه بتواند از انقلاب به‌درستی دفاع کند.

*برخی انتظار دارند ‌سپاه ‌براساس قوانین بین‌المللی کشورهای غربی به فعالیت بپردازد

فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به سخنان رهبری در سال 90 یادآور شد: رهبری در آن دیدار خطاب به مجموعه سپاه فرمودند که این سپاه باید از انقلاب پیش‌رونده و انقلابی که به‌سوی اهداف گام برمی‌دارد حفاظت کند.

سرلشکر جعفری با یادآوری وظایف تغییرناپذیر سپاه تصریح کرد: برخی انتظار دارند تا سپاه به یک گوشه برود و براساس قوانین بین‌المللی کشورهای غربی به فعالیت بپردازد و نسبت به ظلم‌های جهانی و منطقه‌ای بی‌تفاوت باشد؛ امروزه شاهد هستیم در مسائل داخلی در بحث حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی هر روز یکی از یک سمتی با یک حربه‌ای و به یک شکلی به این ارزش‌ها حمله می‌کند.

فرمانده سپاه پاسداران ابراز کرد توجه به ابعاد داخلی و مؤلفه‌های اصلی سپاه برای این است که سپاه بتواند در همه ابعاد از انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن دفاع کند؛ رهبری در ارتباط با جنگ نرم می‌فرماید که جنگ سخت به یک خلوص کامل نیاز دارد اما جنگ نرم آن‌قدر مهم‌تر است که خلوص آن باید بسیار ویژه باشد.

وی با اظهار اینکه موضوع امر به معروف و نهی از منکر راهبردی است برای تقویت دین و فضای معنوی عنوان کرد: تأکید بر معنویت به‌عنوان محور اصلی سپاه نکته‌ای است که رهبری بارها بر آن تأکید کرده است.

جعفری افزود: نمی‌توانیم ادعا کنیم از لحاظ ارزش‌ها و معنویت در بحث ایده‌آل و مطلوب هستیم اما نیاز داریم تا سپاه به بالاترین سطح ارزشی و معنوی دست پیدا کند تا بتواند مأموریت خطیر خود را انجام دهد.

حقوقی نجومی با ته‌ریش، یقه بسته، سه انگشتر عقیق و کمی هم داغ مهر بر پیشانی!

رحیم‌پور ازغدی در نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت:
حقوقی نجومی با ته‌ریش، یقه بسته، سه انگشتر عقیق و کمی هم داغ مهر بر پیشانی!

«این مسئولان برای خودشان حقوق‌های 100 میلیونی می‌نویسند، ولی از آن‌طرف شنیدیم که تعدادی از معدن‌کاران به خاطر اعتراض برای عدم پرداخت حقوق‌شان به شلاق محکوم می‌شوند.»
حسن رحیم پور ازغدی حقوقی نجومی با ته‌ریش، یقه بسته، سه انگشتر عقیق و کمی هم داغ مهر بر پیشانی!
به این مطلب امتیاز دهید
90.9% 9.1%

به گزارش جام نیوز، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت که در حسینیه جماران برگزار شد، در رابطه با موضوع «تقابل انقلابی‌گری و اشرافی‌گری»، گفت: برای پرداختن به این بحث یکی از راه‌های بسیار خوب بازخوانی سخنان امام(ره) است. متأسفانه برخی‌ها از سخنان امام(ره)‌ جملات خنثی‌تر را استفاده می‌کنند و حرف‌هایی که نوک آنها تیزتر است، گفته نمی‌شود و تلاش می‌کنند جلوی بازخوانی و بازفهمی و توجه به سخنان امام(ره) گرفته شود.

 

وی افزود: امام خمینی(ره) خیلی رک و صریح صحبت می‌کردند، حتی اسلام را تقسیم بر دو کرده بودند و از اسلام آمریکایی و اسلام ناب سخن می‌گفت.

 

ازغدی تصریح کرد: امام(ره) با صراحت در رابطه با اسلام درباری، اسلام مرفهان بی‌درد، اسلام ابوسفیانی، اسلام وهابی و اسلام شیعه‌نمایان قالتاق سخن می‌گفتند. یکی از خصوصیات امام(ره) این بود که هرچه سن‌شان بالاتر می‌رفت، جوان‌تر می‌شدند. اکثر سیاست‌مداران وقتی سنشان بالا می‌رود، محافظه‌کارتر می‌شوند و جرأت نمی‌کنند در رابطه با خیلی از مسائل حرف بزنند.

 

وی گفت: من از خیلی از سیاست‌مداران شنیده‌ام که می‌گویند این نوع ادبیات امام(ره) خوب است، اما به درد مدیریت و حکومت کردن نمی‌خورد. من دیده‌ام کسانی را که در محافل عمومی به امام احترام می‌گذارند، ولی در محافل خصوصی برخی دیدگاه‌های ایشان را مسخره می‌کنند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امام(ره) به مسئولان و به ملت می‌گفتند به تنها چیزی که باید فکر کنید استواری پایه‌های اسلام است و بعد اسلام ناب را توضیح می‌دادند و می‌گفتند اسلامی را قبول داریم که پرچمدار مظلومان، مستضعفان، پابرهنگان و فقرای جهانی است، نه سرمایه‌داران اشرافی.

ازغدی اظهار داشت:‌ امام(ره) اسلام را تقسیم می‌کند تا مسلمانان دو دسته باشند، مسلمانان واقعی و مسلمانان دروغین.

 

وی در ادامه به ماجرای فیش‌های حقوقی نجومی مدیران اشاره کرد و گفت: شما در فیش‌های حقوقی نجومی دیدید که برخی مسئولان با ته‌ریش، یقه بسته، سه انگشتر عقیق و کمی هم داغ مهر بر پیشانی بودند که حقوق‌های نجومی می‌گرفتند. این همان اسلام اشرافی است که امام(ره) به آن اشاره کردند.

 

ازغدی خاطرنشان کرد: این مسئولان برای خودشان حقوق‌های 100 میلیونی می‌نویسند، ولی از آن‌طرف شنیدیم که تعدادی از معدن‌کاران به خاطر اعتراض برای عدم پرداخت حقوق‌شان به شلاق محکوم می‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخی‌ها ممکن است بگویند امام(ره) اسلام را طبقاتی کرده، بله، در مکتب امام(ره) اسلام طبقاتی داریم، اسلامی که فقرا و مستضعفان طرفدارش هستند و دیگری هم اسلامی که سرمایه‌داران و اشراف طرفدار آن هستند.

 

ازغدی خاطرنشان کرد: پول‌پرستی با خداپرستی جمع نمی‌شود، البته شاید باشد کسی که پولدار و متدین است، ولی پول‌پرستی با اسلام جمع نمی‌شود. نابرابری و رفاه توأم با نابرابری و بی‌اخلاقی چیزی است که امام(ره) آن را سرمایه‌داری و پول‌پرستی و اسلام سرمایه‌داری می‌داند.

وی ادامه داد: امام(ره) در اسلام اشرافی‌گری سه تیپ آدم را معرفی می‌کنند، اول زراندوزان حیله‌گر، دوم قدرتمندان بازیگر و سوم مقدس‌نمایان بی‌هنر.

 

ازغدی اظهار داشت: شما باید به هر کسی که خیلی مقدس‌نمایی می‌کند،‌ شک کنید. زراندوز حیله‌گر نیز مصداق کسی است که با اسم‌های مختلف و حیله به دنبال اهدافش است. قدرتمندان بازیگر هم کسانی هستند که می‌خواهند به هر روشی که شده به قدرت برسند.

وی افزود: مقدس‌نماها معمولاً بی‌عرضه و بی‌هنر هستند و تنها هنرشان این است که جلوی افرادی که کارهای مثبتی را انجام می‌دهند، با توهین و تحریف و موارد این‌چنینی بگیرند.

 

ازغدی خاطرنشان کرد: امام(ره) می‌فرماید؛ حواستان باشد قدرت‌های بزرگ چپاولگر در همه جوامع، افرادی را با تیپ‌های مختلف از ملی‌گراها و روشنفکران مصنوعی تا روحانی‌نمایان ذخیره دارند که اگر این افراد فرصت پیدا کنند از همه تهدیدهای دیگر خطرناک‌تر و آسیب‌رسان‌تر هستند.

وی گفت: گاهی این افراد 30 تا 40 سال در بین مردم زندگی می‌کنند و منتظر یک فرصت هستند تا در موقع مناسب با یک حرکت خاص یا یک موضع‌گیری کار ملت‌ و انقلاب را بسازند.

 

عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: امام(ره) می‌گویند ما با جهان دعوا نداریم و دعوای ما با جهان‌خواران است، ولی برخی‌ها همواره بحث آشتی با جهان را مطرح می‌کنند، انگار امام(ره) با همه جهان دشمن بوده است.

ازغدی ادامه داد: یک عده همیشه موافق یا مخالف هستند، ولی برخی‌ها وقتی خلافی می‌بینند در مقابل آن موضع می‌گیرند، اینها اولیای خدا هستند، ولی اینهایی که همیشه موافقند نگاه می‌کنند تا ببینند باد از کدام طرف می‌وزد تا سواری بگیرند، ولی نمی‌دانند که دارند سواری می‌دهند.

وی تأکید کرد: نهادهایی هست که هر وقت رئیس آن عوض بشود، اعضای آن نهاد نیز کاملاً نظراتشان عوض می‌شود. افرادی که همیشه موافق نظر حاکم هستند، یک عده هم وجود دارند که همیشه مخالفت می‌کنند، اینها هم روانی هستند.

 

این استاد دانشگاه اظهار داشت: امام(ره) می‌فرمایند؛ مراقب باشید گاهی افرادی به شکل روحانی یا سیاسی در بین شما زندگی می‌کنند و منتظر موقعیت مناسب هستند تا ضربه خود را به انقلاب بزنند و برای این‌کار به هر کاری دست می‌زنند.

ازغدی تصریح کرد: همان‌طور که امام(ره) می‌گویند راه مبارزه با اسلام آمریکایی خیلی پیچیده است و باید تمام زوایای آن را برای پابرهنگان و مستضعفان مشخص کرد.

 

وی گفت: برخی از سخنان امام(ره) سه الی چهار جمله گزینشی حفظ کرده‌اند و هرجا می‌خواهند کار خود را پیش ببرند، این جملات را بیان می‌کنند. برخی‌ها در رابطه با بیانات رهبری هم همین‌کار را انجام می‌دهند، امام(ره) در رابطه با چنین افرادی هشدار دادند.

ازغدی ادامه داد:‌ امام(ره) بارها با تعابیر تند در رابطه با اسلام ناب و اسلام اشرافی‌گری و اسلام آمریکایی سخن گفتند. امام(ره) 30 سال پیش مطالبی را در رابطه با وهابیت مطرح کردند که امروز نتایج آن را می‌بینیم.

 

عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما باید خود را به ساده‌زیستی عادت دهیم، امام(ره) می‌فرماید؛ اگر می‌خواهید بدون ترس در برابر باطل بایستید و در میدان در میانه راه مردد نشوید، باید خود را به ساده‌ زیستن عادت دهید.

وی افزود: انسان وابسته ضعیف است و اگر ضعیف هستیم، به دلیل وابستگی ما به قدرت، شهوت و مسائل دیگر است. امام(ره) نیز بر این مسئله تأکید دارند و می‌گویند کسانی که از آمریکا و دشمنان اسلام می‌ترسند به این دلیل است که تقوایشان ضعیف است.

ازغدی ادامه داد: برخی از افرادی که یک روزی انقلابی بودند و امروز رویکرد خود را تغییر داده‌اند به این دلیل است که وابسته شده‌اند و امروز از عقاید خود دست کشیده‌اند، ولی ای‌کاش آن‌قدر جسارت داشتند که می‌گفتند ما دیگر انقلابی نیستیم.

 

وی اظهار داشت: اکثر ما عقایدمان را همیشه با منافع‌مان تنظیم می‌کنیم. یک عده هم هستند که منافع خودشان را با عقایدشان تنظیم می‌کنند و یک اقلیت هم وجود دارند که بین عقاید و منافع، عقایدشان را انتخاب می‌کنند که اینها باارزش هستند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اکثر آدم‌ها نه مؤمن هستند و نه کافر، کسانی که یقین دارند خدا وجود دارد هم در اقلیت هستند و در کل اکثر ما به این مسئله شک داریم و یقین نداریم که خدا و آخرت وجود دارد.

 

ازغدی تأکید کرد: امام(ره) می‌گویند مردان و زنان بزرگ که خدمت‌های بزرگی به ملت کرده‌اند، اغلب ساده‌زیست هستند و مخالف زندگی اشرافی بوده‌اند. آنهایی که اسیر هوای نفسانی و شهوانی هستند، افرادی هستند که شعارهای خود را عوض می‌کنند و اسم این کار را ممکن است مصلحت یا واقع‌بینی بگذارند.

وی گفت: امام(ره) می‌فرماید مراقب اشرافی‌گری باشید که با اشرافی‌گری نمی‌توانید با قدرت‌های طاغوتی مقابله کنید. امام(ره)‌ تأکید دارند که همه چیز باید اسلامی باشد، بازار باید اسلامی و به فکر ضعفا و فقرا باشد، بازاری که به فکر فقرا نباشد، اسلامی نیست، حتی اگر صدای اذان از آن بیاید.

 

عضو شورای انقلاب فرهنگی در خاتمه خطاب به دانشجویان گفت: اینجا جماران است و جایی که شما نشسته‌اید روزی هزاران شهید نشسته بودند، باید سعی کنید ادامه‌دهنده راه آن شهدا باشید./ فارس

 

** چگونگی تشکیل حزب الله لبنان

"غلطی از صهیونیست‌ها سربزند، با خاک یکسان خواهند شد"

صدها هزار موشک حزب الله در زمین کاشته شده و هرجا در سرزمین های اشغالی را لازم باشد هدف قرار می دهد.

به گزارش شریان نیوز،در سال ۱۳۶۱ گروه های اسلام گرای جنوب لبنان با الهام از اندیشه های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، با یکدیگر متحد و جنبشی به نام حزب الله را پایه گذاری کردند. در نیمه اول خرداد ۶۱، تهران میزبان کنفرانس نهضتهای آزادی‌بخش بود و نیروهای اسلام گرا و شخصیت های روحانی لبنان که در این کنفرانس شرکت کرده بودند، خواستار کمک فوری ایران به مردم لبنان گردیدند.

 
** چگونگی تشکیل حزب الله لبنان
 
پس از آن زمینه برای مذاکره این مجموعه های اسلام گرا فراهم شد که منجر به تشکیل کمیته ۹ نفره متشکل از روحانیون شیعه، شخصیت های وابسته به جنبش امل اسلامی، حزب الدعوه لبنان، کمیته های یاری انقلاب اسلامی و بعضی از شخصیت های مستقل، گردید.
 
کمیته ۹ نفره ماموریت داشت تا برای این جریان های اسلامی متفرق، تشکیلات سیاسی جدیدی را بر اساس "پایبندی به ولایت فقیه" و "نبرد با اسرائیل" پی ریزی کند. پس از اتمام ماموریت، یک شورای پنج نفره از میان آنان انتخاب گردید که ریاست تشکیلات جدید را بر عهده گرفت؛ این شورای جدید به "شورای لبنان" نامگذاری گردید.
 
همزمان با گسترش عملیات مقاومت علیه اشغالگران توسط شورای لبنان، شعارهایی حاوی عبارت "حزب الله" در لبنان ظهور یافت به طوریکه شورای لبنان در ماه مه ۱۹۸۴ (اردیبهشت ۱۳۶۳) تصمیم گرفت نام ثابت خود را "حزب الله انقلاب اسلامی در لبنان" بنامد.
 
بعد از آن گروه‌ها و شبکه‌های کوچک مقاومت به حزب الله پیوستند و پایه‌های اولیه گسترش حزب الله در جنوب لبنان را راه اندازی کردند. پس از راه اندازی دوره های آموزش نظامی در بقاع، به تدریج هسته های مقاومت تشکیل شد و ابتدا به بیروت که در محاصره بود، اعزام شدند.
 
 
 
 
شروع حرکت نظامی حزب الله همزمان با فرصتی که اسرائیل به یاسر عرفات و رزمندگان فلسطینی برای خروج از لبنان در اوت ۱۹۸۲ داده بود آغاز شد و حزب الله در ابتدای فعالیت مقاومت،علیه ارتش اسرائیل روش مسامحه و گذشت را در برخورد با افرادی که به گونه ای در ارتباط با ارتش اسرائیل بودند، در پیش گرفت.
 
بدین ترتیب، حرکت نظامی حزب الله در قالب "مقاومت اسلامی" ، بدون اینکه هویت سیاسی رزمندگان حزب الله مشخص شود،تشکیل شد و به تدریج تشکیلات و سازماندهی حزب الله و مقاومت (شاخه نظامی آن)، قوام لازم را پیدا کرد. حزب الله دریافت که باید هویت مقاومت اسلامی را اعلام نماید زیرا کتمان این مسئله در واقع یک شمشیر دو لبه بود.
 
** دبیر کل حزب الله رهبر"شجاع" و "مومن"
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی از حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه و مقایسه‌ی این پیروزی با شکست ارتش‌های قوی سه کشور عربی از رژیم صهیونیستی، تأکید کردند: حزب‌الله و جوانان مؤمن آن همچون خورشید می‌درخشند و مایه‌ی افتخار دنیای اسلام هستند.
 
 
درجریان جنگ ۳۳ روزه مقام معظم رهبری بیانیه ای خطاب به سیدحسن نصرالله صادر کردند و آن را با این عبارت به آخر رساندند: سلام بر"رهبر بزرگ عربی سیدحسن نصرالله"
 
 
 
 
سید حسن نصرالله در ۳۱ اوت سال ۱۹۶۰ در شهرک البازوریه از محله‌های فقیر نشین شرق صور در جنوب لبنان به دنیا آمد. نصرالله که پدرش سید عبدالکریم و دیگر اعضای خانواده‌اش از ساکنان روستای "البازوریه" در جنوب لبنان هستند، به دلیل مقاومت در جنگ 33 روزه با رژیم صهیونیستی، به جایگاه رهبری مردم جهان عرب دست یافت.
 
نصرالله در پایان دوره دبیرستان وارد مبارزه ضد اسرائیلی شد و با وجود سن کم، به عنوان مسوول سازمانی جنبش شیعی "امل" در روستای البازوریه برگزیده شد.
 
وی از آغاز جوانی علاقه زیادی به تحصیل در علوم اسلامی داشت و به‌شدت تحت تاثیر افکار و اندیشه‌های امام "موسی صدر" رهبر ربوده شده شیعیان لبنان بود.
 
نصرالله در مدت حضور در جنوب لبنان با سید "محمد غروی" امام جمعه وقت شهر شیعه‌نشین "صور" آشنا شد و وی دبیرکل حزب‌الله را به پیوستن به حوزه علمیه نجف اشرف تشویق و یاری کرد.
 
وی در لبنان به حوزه امام منتظر (عج) در شهر شیعه‌نشین بعلبک در استان بقاع در شرق این کشور که سید عباس موسوی آن را تاسیس کرده بود، پیوست.
 
نصرالله دراین حوزه افزون بر ادامه دادن به تحصیلات دینی فعالیت سیاسی و سازمانی خود در جنبش امل در شرق لبنان را ادامه داد و سپس به عضویت دفتر سیاسی این جنبش درآمد.
 
وی همراه برخی از مقام‌های جنبش امل به سبب اختلاف‌های اساسی با رهبران این جنبش در مورد چگونگی رویارویی سیاسی و نظامی با پیامدهای ناشی از اشغال لبنان توسط اسراییل از امل خارج شد و مقدمات تاسیس حزب‌الله را با دوستان داخلی و خارجی‌اش فراهم کرد.
 
پس از تاسیس این حزب، نصرالله مسوولیت‌های مختلفی را برعهده گرفت تا این که پس از عزیمت به بیروت عهده‌دار منصب‌های مهمتری کردید. نصرالله پس از  تاسیس کمیته اجرایی حزب‌الله به ریاست این کمیته و نیز عضویت در شورای تصمیم‌گیری حزب رسید.
 
نصرالله در پی ترور سید عباس موسوی به وسیله بالگردهای اسراییلی در روستای "تفاحتا" هنگام بازگشت از روستای "جبشیت" در جنوب لبنان، از طرف شورای تصمیم‌گیری حزب‌الله به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد.
 
نیروهای "مقاومت اسلامی" شاخه نظامی حزب‌الله در زمان دبیرکلی نصرالله دست کم با سه جنگ شدید ارتش رژیم صهیونیستی روبرو شدند که خسارت‌های انسانی و مادی فراوان بر این رژیم اشغالگر تحمیل کردند.
 
حزب‌الله به دبیرکلی نصرالله به دلیل شرایط خاص سیاسی حاکم بر لبنان، در انتخابات مجلس این کشور نیز شرکت کرده و توانسته نمایندگانی را به این مجلس بفرستد.
 
شکست‌های مفتضحانه رژیم اشغالگر در برابر مقاومت حزب الله در جنگ‌های اخیر، علاوه بر استحکام بخشیدن به مواضع حزب‌الله، مبتنی بر مقاومت، باعث شد تا سید حسن نصرالله به موفقیتی بی‌سابقه در میان اعراب دست یابد، تا این که به عنوان مهم‌ترین شخصیت جهان عرب شناخته شود. 
 
** حزب الله لبنان هشتمین قدرت برتر موشکی دنیا 
 
حزب الله در جنگ 2006، حدود 14 هزار موشک به سمت سرزمین های اشغالی شلیک کرد و ارزیابی های کنونی بیانگر آن است که بیش از 100 هزار موشک در لبنان در اختیار دارد.
 
این در حالی است که اطلاعات منتشره از سوی رژیم صهیونیستی در تعداد موشک های حزب الله بسیار ناقص است، چرا که مقاومت اسلامی لبنان پس از جنگ 2006 به سامانه های پرقدرت موشکی و تجهیزات جدید و قوی نظامی برای دفاع دست یافته که در حد تصور کارشناسان نظامی صهیونیست ها نیست و فقط یک خطا از سوی این رژیم می تواند موجب بروز و ظهور قدرت بازدارندگی نظامی حزب الله شود، اقدامی که برای صهیونیست ها پشیمانی بزرگی به همراه خواهد داشت
 
 
 
 
 
طبق برآورد کارشناسان نظامی، حزب الله از لحاظ قدرت موشکی و دراختیار داشتن موشک ها و راکت ها درجهان در رتبه هشتم است، و همچنین زرادخانه ای را از انواع راکتها در اختیار دارد. توان حزب الله ازآمادگی مبارزه مستقیم فراتر رفته، گفت که حزب الله گروهی زیرک و شبیه به ایران است؛ این گروه مانند ایران وارد دنیای سایبر شده و در حال استفاده از پهپاد است، و اخیرا هم وارد دنیای فناوری های پیشرفته شده است.
 
روزنامه رای الیوم در گزارشی به قلم "زهیر اندراوس" به بررسی اظهارات اخیر مسؤولان رژیم صهیونیستی درباره قدرت حزب الله و روند تحولات آینده در صورت بروز جنگی احتمالی پرداخت و نوشت: "اظهارات مقامات اسرائیل درباره حزب الله در برهه اخیر رو به افزایش است." خطر حزب الله به دلیل قدرت آن در وارد کردن ضربه سنگین نظامی به اسرائیل با یکصد هزار موشک یعنی میانگین 1.200 موشک در روز است، که از سکوهای پرتاب موشک پنهان شده در دهها روستای جنوب لبنان شلیک خواهند شد. اگر درگیری روی دهد، احتمالا منطقه شمال (فلسطین اشغالی) روزانه با صدها موشک هدف قرار خواهد گرفت.
 
روزنامه الدیار چاپ لبنان نوشت ناتو قدرت حزب الله را در لبنان بررسی کرد و وابستگان امنیتی را مامور کرد در این باره از مردم عادی و غیر عادی سوال کنند .
 
بر اساس این گزارش این سازمان نظامی به چند طریق اطلاعاتی از نیروهای امنیت داخلی، دستگاه اطلاعاتی و احزاب نزدیک به حزب‌الله بدست آوردند مبنی بر اینکه قدرت حزب الله به ۶۵ هزار نیروی سازماندهی شده می‌رسد که ۱۵۰۰۰ نفر از آنها نظامی و آموزش دیده هستند و بقیه ارتش مردمی قوی و آموزش دیده و مجهز هستند که قدرت  ایمان شان بسیار قوی است.
 
 «موشه آرنس» وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی با درج مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی هاآرتص توانمندی‌های حزب‌الله لبنان را برای این رژیم «خطرناک» خواند و تصریح کرد: «حزب‌الله لبنان 100 هزار موشک در اختیار دارد که قادرند شهرهای اسرائیل را هدف قرار دهند.» وی افزود: «موشک‌های حزب‌الله هر ساله دقت و برد بیشتری پیدا می‌کنند و تمامی این موشک‌ها اسرائیل را در معرض خطر قرار می‌دهند.» آرنس خاطرنشان کرد که به غیر از موشک‌های حزب‌الله، موشک‌های حماس و توانمندی هسته‌ای ایران نیز امنیت اسرائیل را تهدید می‌کنند.
 
 
 
 
 
سردار سرتیپ "حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه در این زمینه اظهار داشت: صدها هزار موشک حزب الله در زمین کاشته شده و هرجا در سرزمین های اشغالی را لازم باشد هدف قرار می دهد.
 
 
 
** جملاتی از مقام معظم رهبری درباره مواضع ایران نسبت به رژیم صهیونیستی
 
 
 
*برخلاف آرزوی احمقانه‌ی اقتدار و استحکامی که سیاستبازان خبیث برای رژیم صهیونیستی در سر می‌پروراندند، این رژیم روزبه‌روز به اضمحلال و نابودی نزدیکتر شده است. 
 
*رژیم صهیونیستی در واقع یک رژیمی است که پایه‌های آن بشدّت سست است، رژیم صهیونیستی محکوم به زوال است.
 
*اگر غلطی از سردمداران رژیم صهیونیستی سر بزند، جمهوری اسلامی «تل‌آویو» و «حیفا» را با خاک یکسان خواهد کرد.
 
*صریح میگوئیم. ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود. بعد از این هم هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش میکنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است. 
 
 
 
 
ایران بارها نشان داده که قدرت برتر موشکی در منطقه و چه بسا جهان است در حالیکه دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران کاملا دفاعی بوده و همیشه از محور مقاومت دفاع خواهد کرد. مقاومت مردمی در منطقه باعث پیروزی‌های اخیر این جبهه در مقابل استکبار شده است و ما درآینده شاهد نابودی بیشتر دشمنان جهان اسلام و اضمحلال آنها خواهیم بود.
 
گزارش از مهدی شهرودی