دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

جوانان سوری با امضای طولانی‌ترین طومار جهان به طول 10 کیلومتر از بشار اسد حمایت کردند



به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس، سایت جبهه جهانی مستضعفین نوشت:  جوانان سوری با امضای طولانی‌ترین طومار جهان به طول 10 کیلومتر از بشار اسد حمایت کردند.

 خبرگزاری "سانا" سوریه در این‌باره نوشت، جوانان عضو "انجمن داوطلبان وحدت ملی" روز گذشته بزرگ‌ترین طومار جهان را در دانشکده مهندسی برق و مکانیک دانشگاه دمشق امضاء کردند.

 شادی طلب رئیس این انجمن گفت: 5 کیلومتر از این طومار 10 کیلومتری تاکنون  توسط جوانان شهرهای دمشق، سویدا، درعا و لاذقیه امضاء شده است.

 رئیس انجمن داوطلبان وحدت ملی در ادامه افزود، این طومار به تمامی استان‌های کشور به عنوان شکایت به دادگاه‌های بین‌الملل برای رفع محاصره و تحریم اقتصادی علیه ملت مظلوم سوریه، عدم دخالت در امور داخلی کشور و محاکمه عاملان کشتار مردم این کشور فرستاده خواهد شد.

 امضاء کنندگان این طومار تصریح کردند، که با جان و دل از بشار اسد و ارتش کشورشان تا نابودی کامل دشمنان و تروریسم حمایت خواهند کرد.

 در ادامه تصاویری را از امضای طولانی‌ترین طومار جهان در حمایت از بشار اسد مشاهده می‌کنید:

"عبدالحمید اباعود" را بیشتر بشناسید

مغز متفکر حملات پاریس ؛


"عبدالحمید اباعود" را بیشتر بشناسید



امات فرانسوی از شناسایی فردی بلژیکی به نام «عبدالحمید اباعود» به عنوان مغز متفکر حملات پاریس خبر داده و اعلام کردند که وی احتمالا حملات اخیر پاریس را هدایت می‌کرده و با عوامل انتحاری ارتباط مستقیم داشته است.
اتاق خبر 24

در پی حملات مرگبار اخیر پاریس که توسط سه تیم تروریستی متشکل از 7 نفر در چند نقطه از شهر پاریس به وقوع پیوست و منجر به کشته شدن دستکم 132 نفر و مجروح شدن بیش از 300 نفر شد، مقامات فرانسوی از شناسایی فردی بلژیکی به نام «عبدالحمید اباعود» به عنوان مغز متفکر حملات پاریس خبر داده و اعلام کردند که وی احتمالا حملات اخیر پاریس را هدایت می‌کرده و با عوامل انتحاری ارتباط مستقیم داشته است.

یکی از منابع نزدیک به پرونده حملات پاریس اعلام کرد که این فرد بلژیکی که هم‌اکنون در سوریه به سر می‌برد مظنون به هدایت حملات پاریس است و نام وی در بسیاری از تحقیقات ضدتروریستی در فرانسه از جمله در ارتباط با پرونده حمله خنثی شده علیه یک سالن کنسرت وجود دارد.

پایگاه خبری «اسپوتنیک» طی گزارشی اقدام به ارائه بیوگرافی از این فرد کرده که در زیر به آن می‌پردازیم:

 

عبدالحمید اباعود

 

 

«عبدالحمید اباعود» از مظنونان اصلی حملات 13 نوامبر پاریس و هدف اصلی عملیات روز چهارشنبه (امروز) پلیس فرانسه در شهر سن‌دنی در شمال پاریس، یک تبعه 28 ساله بلژیکی است که از اعضا و عناصر بسیار فعال گروه تروریستی داعش در سوریه محسوب می‌شود که پلیس اروپا از چندین سال‌ پیش در تلاش برای یافتن اوست.

وی در سال 1987 در منطقه «مولن‌بیک» (Molenbeek) در غرب بروکسل متولد شد و مشهور به «ابوعمر بلژیکی» و «ابوعمر سوسی» است که لقب دوم وی از نام شهر «سوس» در مراکش که خانواده‌اش اهل آنجا هستند، نشأت می‌گیرد.

یکی از همکلاسی‌های سابق عبدالحمید اباعود به روزنامه بلژیکی La Dernière Heure اعلام کرده که وی در دوران تحصیل همکلاسی‌ها و معلمان خود را بسیار آزار و اذیت می‌کرده و اقدام به ربودن کیف پول‌های آنها می‌کرده است.

وی پس از حملات پاریس هدف اصلی تحقیقات نیروهای فرانسوی و بلژیکی است و طراح و هدایت‌گر حملات جمعه گذشته که گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت، تلقی می‌شود.

طبق اطلاعات به دست آمده، «عبدالسلام صلاح» مظنون اصلی حملات پاریس که وی نیز اهل منطقه مولن‌بیک بروکسل است و به شدت توسط پلیس تحت تعقیب است و برادرش «ابراهیم صلاح» که در جریان حمله تروریستی روز جمعه پاریس خود را در بلوار «ولتر» روبروی رستورانی منفجر کرد، هر دو عبدالحمید اباعود را می‌شناخته و با وی در ارتباط بوده‌اند.

این در حالیست که بنابر اعلام خبرگزاری فرانسه، نام این سه نفر در چندین پرونده جنایی در بلژیک دیده می‌شود.

 

عبدالحمید اباعود

عبدالسلام صلاح

 

ابوعمر بلژیکی پیشتر در اوایل سال 2014 میلادی به دلیل بردن برادر کوچک 13 ساله خود «یونس» به سوریه در صدر اخبار رسانه‌های بلژیک قرار گرفت و به این ترتیب تیتر اول برخی روزنامه‌های این کشور به خبر مربوط به «جوان‌ترین عنصر تکفیری جهان» اختصاص یافت.

گفته می‌شود که وی با سایر عناصر بلژیکی داعش که در گروهی تحت عنوان نخبگان داعشی حضور دارند، نیز در ارتباط است.

در یک نوار ویدئویی منتسب به داعش، اباعود با ریش اندک و کلاهی به سبک افغان‌ها بر سرش دیده می‌شود که بخاطر ارتکاب جنایت به خود می‌بالد.

نیروهای پلیس فرانسه از ساعات اولیه صبح امروز چهارشنبه عملیاتی را برای بازداشت افراد مرتبط با حملات اخیر پاریس در منظقه سن‌دنی در شمال پاریس آغاز کرده‌ و هدف از این عملیات را بازداشت عبدالحمید اباعود مغز متفکر حملات اعلام کرده‌اند.

دادستانی فرانسه از دستگیری 5 مظنون در جریان عملیات ضدتروریستی امروز سن‌دنی خبر داده و پلیس فرانسه نیز اعلام کرده که هنوز یک تروریست داخل ساختمان هدف عملیات ضدترویستی در منطقه سن‌دنی که احتمالا به طور کامل بمب‌گذاری شده حاضر است.

بامداد شنبه چندین حمله و انفجار در پاریس پایتخت فرانسه اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن بیش از 132 تن و مجروح‌ شدن بیش از 300 نفر شد.

گزارش‌ها حاکی از کشته شدن ده‌ها نفر در حملاتی است که به طور همزمان در چندین نقطه از پاریس به وقوع پیوسته‌اند. 

اولین اتفاق، هنگامی رخ داد که یک مرد مسلح به  اسلحه کلاشنیکف، چندین نفر را در رستورانی پرازدحام به قتل رساند و هفت نفر را زخمی کرد. 

پس از آن گزارش شد که دستکم دو انفجار در نزدیکی ورزشگاه «استادو فرانس»، جایی که مسابقه فوتبال بین آلمان و فرانسه در حال برگزاری بود، به وقوع پیوسته است.

سومین گزارش‌ از بحران پاریس نیز مربوط به تیراندازی دو مرد مسلح به شرکت‌کنندگان در یک کنسرت موسیقی بود که طی آن دو مرد مسلح دستکم 20 گلوله به سمت جمعیت شلیک کرده و نزدیک به 100 نفر از حاضران را گروگان گرفتند.  این گروگان‌گیری در نزدیکی مرکز هنری «باتاکلان» انجام شد.

آمریکا: حمایت ایران را از اسد به رسمیت می‌شناسیم



معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما بیش از این حمایت ایران از بشار اسد را به رسمیت شناخته‌ایم.
ایسنا: مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در پاسخ به سوالی درباره‌ی حضور ایران در مذاکرات سوریه و ادامه حمایت این کشور از بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه گفت: ما ایران را به این مذاکرات آورده‌ایم چون منابع این کشور را در سوریه به رسمیت می‌شناسیم که در این میان کسانی ذی‌نفع هستند که بسیار با یکدیگر متفاوتند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، مارک تونر افزود: ما بارها در این باره حرف زده‌ایم و این بسیار مهم است که تمام این ذی‌نفع‌ها در یک اطاق پای میز مذاکره بیایند تا بتوانیم یک راه رو به جلو بیاییم.

وی در پاسخ به سوی دیگری مبنی بر این که آیا حزب‌الله نیز در این مذاکرات حضور خواهد داشت، گفت که خیر، اما پیش از این حمایت ایران از رژیم اسد را به رسمیت شناخته‌ایم.

اولاند: فرانسه همچنان در انتظار سفر جنابعالی (روحانی) است و امیدوارم که این سفر هر چه سریعتر انجام پذیرد.

تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور ایران؛
: ۲۷/۰۸/۱۳۹۴ -




تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه با رئیس جمهور ایران؛
ا

ولاند به روحانی: فرانسه منتظر سفر جنابعالی است/ روحانی از «دروغ بزرگ» گفت
رییس جمهوری با اشاره به شهادت 17 هزار ایرانی توسط تروریست‌ها در کشورمان تصریح کرد: ما به عنوان ملتی که با آثار شوم تروریسم آشنا هستیم، اعلام می‌کنیم آماده انجام هر اقدامی علیه تروریستها در هر نقطه جهان هستیم.
ب
1 0

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، رییس جمهوری در گفت وگوی تلفنی با «فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه، با تأکید بر اینکه تروریست‌ها با اقدامات خشونت آمیز خود قادر نخواهند بود، ملت‌ها و دولت‌ها را وادار به تسلیم کنند، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم در عرصه جهانی، خواستار ایجاد یک جبهه متحد است.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در این تماس تلفنی، با اشاره به حوادث تلخ تروریستی در پاریس و ضرورت یکپارچگی و تمرکز بر مبارزه با تروریسم، گفت: تروریست‌ها در برابر اراده همه ملتها و دولتها هرگز نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند.

 

رییس جمهوری با ابراز تسلیت مجدد ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران به  ملت و دولت فرانسه، اظهارداشت: تروریست‌های داعش با دست زدن به این حمله بسیار تکان دهنده،  وحشیانه و نفرت انگیز، نشان دادند که همه کشورها را به مبارزه طلبیده‌اند و یک اتحاد سراسری برای مبارزه با آنها ضروری است.

 

دکتر روحانی تأکید کرد: برای ریشه کنی تروریسم، باید طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های مشترک از سوی همه کشورها انجام گیرد. باید منابع مالی، راههای دستیابی آنها به تسلیحات پیشرفته و مکان‌هایی که آموزش‌های نظامی می‌بینند، مسدود شده و از بین بروند.  

 

رییس جمهوری  با اشاره به شهادت 17 هزار ایرانی توسط تروریست‌ها در کشورمان تصریح کرد:  تروریست‌ها نه تنها به ملت فرانسه بلکه به انسانیت حمله کردند و ما به عنوان ملتی که با آثار شوم تروریسم آشنا هستیم، اعلام می‌کنیم  آماده انجام هر اقدامی علیه تروریستها در هر نقطه جهان هستیم.

 

دکتر روحانی با اشاره به اینکه حادثه تلخ تروریستی در پاریس، کشورها را برای اتخاذ موضعی واحد متحدتر ساخت، گفت: امیدوارم آن دسته از کشورهایی که تلاش می‌کردند با استفاده ابزاری از تروریسم منافع خود را پیش ببرند، متوجه خطرات چنین حرکتی برای جهان شده باشند.

 

رییس جمهوری همچنین تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی با فرانسه در روند مبارزه با تروریسم است.

 

دکتر روحانی  در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اهداف تروریست‌های داعش  ایجاد موج اسلام هراسی در جهان است، تصریح کرد: اسلام دین صلح است و با هرگونه اقدام تروریستی مخالف است و اینکه تروریست‌ها می‌کوشند خود را به اسلام نسبت دهند، دروغ بزرگ است.

 

رییس جمهوری ضرورت تقویت مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق را مورد تأکید قرار داد و گفت: از بین بردن تروریست‌ها در سوریه و عراق باید اولویت نخست باشد و باید در این عرصه با یکدیگر مشورت و همکاری کنیم.

 

دکتر روحانی در ادامه به روابط دوستانه ایران و فرانسه اشاره کرد و گفت: تمدن و تاریخ روابط دو ملت بزرگ ایران و فرانسه، با صدای بلند به ما می گوید که باید روابط مشترک را در همه زمینه‌ها توسعه دهیم.

 

فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه نیز با تشکر و قدردانی از ابراز تأسف دولت و ملت ایران در خصوص فاجعه تروریستی پاریس گفت: حمله تروریست‌های داعش، حمله‌ای به همه مردم جهان بود و ما باید متحد و هماهنگ با آنان در سوریه و عراق  مبارزه کنیم.

 

وی افزود: اولویت باید مبارزه با تروریسم در سوریه باشد.

 

رییس جمهوری فرانسه همچنین از بین بردن منابع مالی و تسلیحاتی تروریستهای داعش را ضروری دانست و گفت: تلاش می‌کنم همه کشورها را برای مبارزه نظامی با داعش متحد کنم.

 

وی با تأکید بر اینکه کشورش آماده گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها است، گفت: فرانسه همچنان در انتظار سفر جنابعالی است و امیدوارم که این سفر هر چه سریعتر انجام پذیرد. /پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

ارتش امارات از یمن عقب نشینی کرد+نقشه و تصاویر

11 استان یمن در کنترل کامل انصار الله



ارتش امارات از یمن عقب نشینی کرد+نقشه و تصاویر

تحولات میدانی یمن شکست ائتلاف سعودی را در نقشه نشان می‌دهد.
اتاق خبر 24

از ششم فروردین ماه امسال ائتلاف سعودی با کمک ایالات متحده آمریکا حمله همه جانبه‌ای علیه یمن آغاز کرد  تا ارتش ، نیروهای مردمی و انقلاب یمن را به شکست بکشاند و "عبد ربه  منصور هادی" رئیس جمهور فراری را سرکار بیاورد.
 

ائتلاف سعودی در حملات سنگین هوایی به کمک جنگنده‌های کلاس " فانتوم " خود تلاش کرد تا زیرساخت‌های اساسی یمن را که بعضا جنبه نظامی هم نداشتند را نابود کند و در این مسیر حتی به کارخانه‌های مواد غذایی هم حملاتی را انجام داد.

 

04

البته رسانه‌های وابسته به سعودی از جمله "العربیه" تلاش کردند تا اتفاقات یمن را وارونه جلوه دهند و در تبلیغات خود ارتش و نیروهای مردمی یمن را شکست خورده و ارتش پادشاهی سععودی را فاتح میادین نبرد در یمن معرفی می‌کنند؛ اما سوال اینجاست که اگر ارتش پادشاهی عربستان در جنگ پیروز شده چرا هنوز با حملات موشکی هدف قرار می‌گیرد و تاکنون در "نجران" ، "جیزان" و "عسیر" متحمل شکست‌هایی گردیده است.    

تحولات میدانی یمن نشان می‌دهد هنوز نقاط راهبردی در این کشور در کنترل ارتش و نیروهای مردمی بوده و اخیرا هم پیروزی‌های راهبردی در "تنگه استراتژیک باب المندب" گویای شکست ارتش عربستان و ائتلاف وابسته به آن‌ها در جنگ با ملت یمن است.

**هافینگتون پست: ارتش  سعودی در یمن شکست خورده است

 پایگاه اینترنتی "هافینگتون پست"  در یادداشتی نوشت: در سه ماهه گذشته ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، فعالیت‌های نظامی خود را افزایش بی‌سابقه‌ای داده است؛  نیروهای سعودی حملات هوایی خود را به منظور تسلیم کردن شورشیان حوثی در یمن آغاز کردند، اما حوثی ها (نیروهای انصار الله) و اهدافشان همچنان پابرجاست و حتی دامنه نفوذشان تا نزدیکی مرزهای عربستان سعودی توسعه یافته است.

در ادامه یادداشت آمده است:  هرچند اقدام نظامی سعودی‌ها علیه یمنی ها تشدید شده است، اما این مداخله تا کنون موفقیت های اندکی در پی داشته و به فجایع سیاسی و انسانی منجر شده است. هافینگتون پست در ادامه می نویسد: با توجه به موانع نظامی و اجتماعی در یمن، معقول تر این بود که دولت عربستان نخست از طرف‌های درگیر در یمن درخواست می‌کرد مذاکره کنند و جنگی را آغاز نمی‌کرد که احساسات ضدسعودی را تشدید کرده و باتلاقی نظامی و سیاسی برایش ایجاد کند.

در این یادداشت همچنین تصریح شده است: با این وجود تلاش‌ها برای دست یابی به راه حلی دیپلماتیک و پایان دادن به جنگ خونین به خاطر تشدید نبردهای زمینی و هوایی، بی نتیجه مانده است. شکست ائتلاف سعودی برای بازگرداندن  "منصور هادی"  به قدرت و شکستش در عقب راندن نیروهای انصارالله و در نهایت کاهش ثبات در کشور نشان می‌دهد، دولت عربستان باید روش‌های جایگزینی را برای نجات خودش از مداخله نظامی پیدا کند که تا کنون ناموفق بوده است و  برای بدتر کردن اوضاع، اقدامات نظامی سعودی‌ها به جدال قدرت داخلی منجر شد که منطقه را بیش از پیش دستخوش اختلاف کرد. البته در نتیجه این حمله نظامی، فاجعه انسانی بیشتری در شرف وقوع است.

به نظر می‌رسد پادشاهی سعودی نه تنها نتوانست در یمن به پیروزی برسد ، بلکه تبعات جنگ یمن تا مدت‌ها پس از پایان (البته اگر ارتش سعودی بتواند از باتلاق یمن خارج شود) ، گریبان پادشاه سعودی را خواهد گرفت که یکی از این تبعات احتمال ورشکستگی اقتصادی در 5 تا 10 سال آینده است.  

**چند درصد خاک یمن در اختیار ارتش و نیروهای مردمی است؟

لازم به ذکر است بر خلاف ادعاهای رسانه‌ها و مسئولان سعودی، تحولات میدانی یمن آنچنان که مطرح شده نیست و ارتش و نیروهای مردمی یمن در حداقل 8 استان یمن حضور جدی دارند.  براساس نقشه‌ای که از تحولات میدانی منتشر شده ارتش و نیروهای مردمی یمن  در 11 استان "الجوف"، "صعده"، "عمران" ، "حجه"، "الحدیده"، "تعز"، "اب"، "ذمار"، "صنعا"، "بیضا" و "الضالع" را در کنترل دارند و در برخی مناطق هم حضور جدی همراه با درگیری با ارتش سعودی و نیروهای منصورهادی وجود دارد.

 

01

اما طبق نقشه تروریست‌های داعش و القاعده و نیروهای منصور هادی (البته با همکاری و حضور و بروز ارتش پادشاهی سعودی) در 6 استان "شبوه"، "مارب"، "لحج" و "ابین" ، "حضرموت"، "المهره" حضور دارند و یا در برخی مناطق درگیر با ارتش و نیروهای مردمی یمن هستند.

 البته نقاط زردی که در نقشه وجود دارد محل درگیری دوطرف بوده و هنوز انصارالله و ارتش یمن تغییری جدی در مواضع نظامی خود نداشتند؛ البته در نقاطی که دشمنان در مقابل  ارتش و نیروهای مردمی یمن صف آرایی کردند،  نیروهای یمنی دوستدار ملت پیشروی‌هایی را داشته‌اند و این پیشروی‌های تدریجی کماکان ادامه دارد.  

اگر بخواهیم برآوردی بر نقشه یمن داشته باشیم؛ کشوری که قریب به 528 هزار کیلوتر مربع وسعت دارد، می بینیم که از  11 استان این کشور معادل حداقل 30 تا 50 درصد  در اختیار ارتش و نیروهای مردمی بوده و یا درگیری برای  پاکسازی مناطق (ناحیه‌های زرد در نقشه) وجود دارد و اگر وسعت کل یمن را در نظر بگیریم 140 تا 265 هزار کیلومتر مربع وسعت تحت نفوذ ارتش و نیروهای مردمی یمن است و پیشروی‌ها برای پاکسازی یمن از تروریسم ادامه دارد.

**شکست نظامیان چند ملیتی در یمن

البته لازم به ذکر است که شکست نظامیان چند ملیتی در یمن در روزهای مختلف جنگ به عینه مشهود بوده و در این زمینه برخی زمزمه‌ها درباره بازگشت نیروهای اماراتی از یمن به کشورشان حکایت دارد و تصاویری هم در این زمینه منتشر نشده است.

علاوه بر این  شلیک موشک‌های سطح به سطح ارتش و نیروهای مردمی یمن هم کار سعودی ها را سخت کرده و تقریبا دو ماه پیش بود که شلیک موشک "توشکا" (یا "توچکا") نظامیان سعودی، قطری و اماراتی را به هراس انداخته و برخی پایگاه‌های نظامی سعودی در جنوب عربستان را ملتهب کرده است.  یکی از پایگاه‌های نظامی که تاکنون هدف حملات ارتش و نیروهای مردمی یمن قرار گرفته است پایگاه هوایی "خمیس مشیط" بوده که گزارش‌های پروازهای خروجی زمزمه‌های انتقال تجهیزات این پایگاه هوایی را در جنوب عربستان به گوش می‌رساند و در این زمینه یک نقشه شماتیک هم منتشر شده است. 

 

03

 

02

 

03

 

به نظر می‌رسد عربستان سعودی در حمله به یمن بسیار شتابزده عمل کرد و نهایتا منتج به این شد که امروز ستونی از خودروهای نظامی و سربازانش در این کشور در ماه‌های مختلف از بین بروند و با توجه به مقاومت مردم یمن شکست‌های بیشتری در انتظار ائتلاف پادشاهی عربستان است.