دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

به یاد علی اصغر زینی وند

« بسم الله الرحمن الرحیم  »

 

« ن والقلم و ما یسطرون »

  

بمناسبت چهلمین روز عروج ملکوتی بزرگ قلمدار عیلام ( ایلام ) مرحوم علی اصغر زینی وند  

صاحب امتیاز و مدیر مسئول  

هفته نامه « عیلام خبر سیمره »

 

آری اصغرجان ! قلمت را از بلندای بلوطستان کبیر کوه تراشیدند و مُرَکبت را از کیمیای نیلی سیمره  

لبریز کردند! وهرگاه که آهنگ نوشتن کردی و فرس اندیشه بر دشت سپید کاغذ تازاندی ، واژگانت  

عطر چویر و بوی آویشن و زلال سیمره  را  در سراسر عیلام  جار می زدند !!! چنین بود که خبر ایلام  

به جاری سیمره  سپرده  شد تا سر از اقیانوس اخبار  برآورد؛ و اینگونه  بود که خبر مظلومیت ایلام را  

بریدوار به مقصد رساندی! بارقلمت بر دوشمان سنگین است. چه زود علم قلمداران برخاک نهادی  

وپنداشتی که علمداری سهل و آسان است.« ن والقلم » قسم به قلم که علمداری سخت است در  

طوفان بی خبری ؛ اصغرجان ! هنوز هم می گویم : چشم حسود قلمت کوربادا !  به قلمت سوگند  

که فرهنگ عیلام مدیون توست، دره شهر داغدارمرگ گل واژه های عبرت آموز توست، و زادگاهت  

 _ ارمو_ درسوگ فقدان طنین سخنرانیهایت است! اکنون به احترام استواری قلمت، کبیرکوه سکوت  

کرده و سیمره در حسرت نبودنت پیوسته آه می کشد ! روحش شاد. 

 

نویسنده : نجف مهدی پور

وزیر کابینه اسرائیل: امیدوارم اوباما و روحانی باهم دست ندهند

سرپرست هیات اسرائیلی در نشست سازمان ملل گفت که امیدوار است روحانی و اوباما با یکدیگر دست ندهند.

به گزارش "هشت صبح" به نقل از رویترز، "یوفال اشتاینیتز" وزیر امور استراتژیک اسرائیل که ریاست هیات این رژیم را در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر عهده دارد در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا باراک اوباما و حسن روحانی رؤسای جمهور آمریکا و ایران با یکدیگر دست خواهند داد یا خیر؟ گفت: امیدوارم چنین چیزی روی ندهد. نمی‌دانم.

او به رادیو اسرائیل گفت: مهم گفته‌ها و ظاهر نیست بلکه مهم عملکردها و تصمیم‌هاست.

اوباما و روحانی هر دو برای حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برند. تاکنون هیچ برنامه‌ای برای ملاقات میان دو مقام ارشد اعلام نشده است اما گمانه زنی هایی درباره دیدار تصادفی آنها وجود دارد.

وزیر امور استراتژیک اسرائیل افزود: امیدوارم واقعا همه جهان به ویژه آمریکا خطاب به ایران بگوید: بسیار خوب. این خوب است که ما لبخندها را ببینیم و گفتمان جدید شما را بشنویم اما تا هنگامی که رفتار خود را تغییر نداده‌اید و عقب نشینی واقعی را در برنامه هسته‌ای ایران ارائه نکنید تحریم‌های اقتصادی علیه تهران ادامه می‌یابد و اگر نیاز شد تهدید به اقدام نظامی نیز به آن اضافه می‌شود.

اشتاینیتز اضافه کرد: ما به جامعه جهانی هشدار می‌دهیم که ایران به دنبال توافق است اما توافقنامه‌ای به سبک توافق مونیخ.

اشاره وی به توافقنامه سال 1938 بین آلمان تازی وانگلیس، فرانسه وایتالیا ست که براساس آن قدرت های بزرگ با رهبر نازی آلمان یعنی ادولف هیتلر به توافق رسیدند.

وی ادامه داد: روحانی به دنبال فریب دادن است و برخی در جهان نیز به دنبال فریب خوردن هستند. نقش اسرائیل این است که واقعیت را توضیح دهد.

متن سخنرانی اوباما درمجمع عمومی سازمان ملل

اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل: دنبال تغییر حکومت ایران نیستیم/ جان کری را مامور گفتگو با ایران کرده ام/ فتوای رهبر ایران و سخنان روحانی می تواند آغازی برای توافق باشد


رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ایرانی‌ها حق دارند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشند.

جنوب نیوز- رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که ایرانی‌ها حق دارند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشند.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایده اینکه ملت‌ها و مردم می‌توانند در صلح در کنار هم قرار گیرند ظاهراً غیرقابل تصور است. دو جنگ جهانی افکار ما را تغییر داده است.

اوباما در سخنرانی خود تصریح کرد: ما همچون تمامی نسل رهبران جهان، با چالش‌های جدید و عمیقی روبرو هستیم.

http://fararu.com/files/fa/news/1392/7/2/85441_273.jpg

وی تصریح کرد که برخی از چالش‌های فوری و قریب‌الوقوع ما حول محور اقتصاد به هم متصل و وابسته جهانی می‌چرخد.

اوباما تأکید کرد: ما با یکدیگر تلاش کردیم تا به یک دهه جنگ پایان دهیم. امروز تمامی نظامیان ما عراق را ترک کردند، سال آینده، ائتلاف بین‌المللی به مأموریت خود در افغانستان پایان می‌دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اشاره به پایان جنگ‌های کشورش در عراق و افغانستان ادامه داد: این همچنین به این مفهوم است که آمریکا از جنگ دائمی زمینی تغییر مسیر داده است. ما به صورت محدود از هواپیماهای بدون سرنشین خود برای برخی اهداف خاص استفاده کردیم.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: جهان در مقایسه با پنج سال پیش به یک مکان باثبات‌تر تبدیل شده است اما با یک نگاه کلی می‌فهمیم که هنوز خطر باقی است.

اوباما درباره پاکستان گفت: در پاکستان تقریباً یکصد نفر در حملات بمب‌گذاری انتحاری در خارج از کلیسا کشته شدند. درگیری‌های فرقه‌ای مجددا به وجود آمده است و گسترش قابل توجه سلاح‌های کشتار جمعی بر پیگیری صلح سایه انداخته است.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به سوریه پرداخت و گفت: اعتراضات صلح‌آمیز در سوریه با قتل عام و کشتار پاسخ داده شد.

وی ادامه داد: جامعه بین‌الملل از ابتدا متوجه خطر در سوریه شد اما واکنش و پاسخ ما نتوانست با این چالش روبرو شود. آمریکا و دیگر کشورها تلاش کردند تا مخالفان میانه رو در سوریه را تقویت کنند اما گروه‌های افراطی نیز قدرت گرفتند.

اوباما اینگونه ادامه داد: در ۲۱ آگوست، رژیم سوریه از سلاح‌های شیمایی استفاده کرد که به کشته شدن بیش از یک‌هزار نفر از جمله زنان و کودکان منتهی شد.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به درگیری‌ها در خاورمیانه و آفریقا پرداخت و گفت: چگونه ما باید به درگیری‌ها در خاورمیانه و آفریقا پاسخ دهیم، درگیری‌ها بین کشورها و درگیری‌های درونی؟ در خصوص موضوع سوریه، معتقدیم که بعنوان یک نقطه آغازین جامعه بین‌الملل باید برای سلاح‌های شیمیایی ممنوعیت به وجود آورد.

وی سپس ادامه داد: زمانیکه که تصمیم گرفتم که استفاده از زور در سوریه ضروری است، من خیلی سریع اقدام نکردم.

اوباما به سلاح‌های شیمیایی و قربانیان این حادثه اشاره کرد و گفت: یهودیان در اتاق‌های گاز قتل عام شدند. ده‌ها هزار ایرانی نیز آلوده شدند.

وی ادامه داد: شواهد واضح است که رژیم سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

وی گفت: توهین به منطق بشری و این نهاد است که بگوییم که رژیم سوریه پشت حمله شیمیایی نبوده است.

اوباما گفت: شورای امنیت سازمان ملل بدون تهدید نظامی معتبر علیه سوریه، هیچ گونه تمایلی برای اقدام عملی نشان نداد.

اوباما اینگونه تصریح کرد: دولت سوریه با شمردن انبار تسلیحات شیمیایی اولین گام را برداشت. هم‌اکنون باید شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه قاطعی صادر کند.

وی ادامه داد: اگر ما نتوانیم در شورای امنیت سازمان ملل درباره این قطعنامه به توافق برسیم این نشان می‌دهد که شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند حتی اساسی‌ترین قوانین بین‌الملل را اجرا کند. اگر ما موفق شویم، نشان می‌دهد که سلاح‌های شیمیایی جایگاهی در جامعه ما ندارد.

اوباما درباره اقدام نظامی علیه سوریه گفت: فکر نمی‌کنم که اقدام نظامی توسط هرکسی در سوریه بتواند به صلح پایدار منتهی شود. ایده اینکه سوریه به وضعیت قبل از جنگ باز گردد یک آرزو و خیال است. زمان آن رسیده است که روسیه این مسئله را درک کند که حمایت از اسد به نتیجه کاملاً برعکسی که ما به دنبال آن هستیم منتهی می‌شود.

اوباما تأکید کرد: ما به تلاش و همکاری در مسیر سیاسی متعهد هستیم.

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: ما از مشارکت تمام کشورهایی که بتوانند به جنگ داخلی سوریه پایان دهند، استقبال می‌کنیم.

وی درباره کمک به مخالفان سوریه اینگونه گفت: امروز من اعلام می‌کنم که آمریکا ۳۴۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه دیگر در اختیار سوریه قرار می‌دهد.

اوباما ادامه داد: می‌دانم که برخی از آنکه اقدام نظامی در سوریه صورت نگرفت، ناامید هستند و آن را نشانه ضعف می‌دانند.

وی در ادامه این حرف خود گفت: آمریکا به دلیل دخالت در خاورمیانه مورد انتقاد گرفته و سپس متهم شده است که نتوانسته کمکی به رفع مشکلات کند. آمریکا آماده است از تمامی عناصر قدرت خود که شامل اقدام نظامی می‌شود، برای تضمین منافع اصلی آمریکا در منطقه استفاده می‌کند.

اوباما گفت: ما جریان آزاد انرژی از منطقه به باقی جهان را تضمین می‌کنیم. ما شبکه‌های تروریستی که مردم ما را تهدید می‌کنند از بین می‌بریم. زمانیکه دفاع از آمریکا از حملات تروریستی ضروری باشد، اقدام مستقیم انجام خواهیم داد. ما فعالیت‌های هسته‌ای که به گسترش سلاح‌های هسته‌ای منتهی می‌شود را رد می‌کنیم.

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: ما عمیقا بر این باوریم که به نفع ما است که شاهد خاورمیانه و آفریقای شمالی که در صلح و رفاه است، باشیم.

وی سپس به موضوع ایران پرداخت و گفت: آمریکا و ایران از سال ۱۹۷۹ تاکنون از یکدیگر جدا شده‌اند. این بی‌اعتمادی ریشه عمیقی دارد.

اوباما ادامه داد: فکر نمی‌کنم که این تاریخچه دشوار یک شبه قابل رفع باشد. این بدگمانی‌ها بسیار عمیق و ریشه دار است اما اگر بتوانیم موضوع هسته‌ای ایران را رفع کنیم سپس به گام‌های بزرگتری که بر اساس احترام دو جانبه است منتهی می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا درباره ارتباط با ایران تصریح کرد: من برای رئیس‌جمهور روحانی نوشتم که ما می‌خواهیم این مسئله از طریق صلح‌آمیز رفع شود اما اجازه دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را نمی‌دهیم. ما به دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم.

اوباما تأکید کرد: رهبر معظم ایران علیه بمب اتم فتوا داده است و روحانی تأکید کرده است که ایران بمب اتم تولید نخواهد کرد.

وی ادامه داد: این سخنان باید با اقداماتی که شفاف و قابل تأیید باشد، همراه باشند.

اوباما سپس ابراز امیدواری کرد: مایه دلگرمی ماست که رئیس‌جمهور روحانی تصمیم گرفته رویکردی میانه‌رو اتخاذ کند. من به جان کری، وزیر خارجه آمریکا دستور می‌دهم که با قدرت‌های اروپایی در جهت یافتن یک راه‌حل برای ایران همکاری کند.

وی سپس به موضوع اسرائیل و فلسطین پرداخت و گفت: ما همچنین برای رفع درگیری‌های اسرائیل و فلسطین مصمم هستیم. ما هرگز در زمینه حمایت از اسرائیل و هستی آن بعنوان یک دولت یهودی، مصالحه نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: فلسطینیان حق دارند تا در دولت مستقل خود در امنیت و وقار زندگی کنند. همانطور که مردم فلسطین نباید آواره شوند، دولت اسرائیل نیز باید به بقای خود ادامه دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: رهبران اسرائیل و فلسطین تمایل خود برای خطر کردن را نشان دادند. همه ما باید این مسئله را به رسمیت بشناسیم که صلح یک ابزار قدرتمند برای شکست افراط‌گرایان سراسر منطقه است. روابط میان اسرائیلی‌ها و اعراب می‌تواند به یک موتور اقتصادی تبدیل شود.

وی سپس به مشکل ایران و اسرائیل پرداخت و تأکید کرد: پیشرفت واقعی در زمینه ایران و اسرائیل و فلسطین تأثیر عمیق و مثبتی بر منطقه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس به آفریقا پرداخت و گفت: زمانیکه انتقال قدرت در تونس و مصر آغاز شد، جهان پر از امید بود. در آمریکا ما از آنهایی که خواستار تغییر بودند، حمایت کردیم. مرسی به صورت دموکراتیک انتخاب شد اما ثابت شد که تمایلی به بودن او نیست و نتوانست با بقیه همکاری کند.

اوباما سپس ادامه داد: آمریکا از روی عمد ترجیح داد که در مصر طرف کسی را نگیرد. دموکراسی واقعی در مصر نیازمند احترام به حقوق اقلیت‌ها و حاکمیت قوانین است. آمریکا روابط خود با مصر را در زمینه موضوعات کلیدی حفظ می‌کند اما هنوز درباره تحویل سامانه‌های نظامی خاص اقدامی انجام نداده است.

بر اساس چه قانونی دکتر روحانی بیست‌وچهارمین سخنران است؟

نکات و ابهاماتی در چگونگی ایراد سخنرانی‌های مقامات عالی رتبه جهان در نشست عمومی سازمان ملل وجود دارد که به برخی از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل امروز با سخنرانی بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل آغاز به کار کرد در اولین روز جلسه مجمع عمومی در دو نوبت صبح و عصر 34 نفر از نمایندگان و سران کشورهای مختلف به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف جهانی می‌پردازند.

باتوجه به اهمیت "نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل" که اصلی‌ترین رکن "سازمان ملل" می‌باشد و بصورت سالانه از سه‌شنبه سومین هفته سپتامبر برگزار می‌شود.

اما نکات و ابهاماتی در چگونگی سخنرانی‌های مقامات عالی رتبه جهان در نشست عمومی سازمان ملل وجود دارد که در این گزارش به برخی از آن‌ها پرداخته خواهد شد و سعی می‌شود به سوالات زیر پاسخ داده شود:

آیا محدودیت زمانی برای سخنرانی وجود دارد یا مقامات می‌توانند هر چقدر تمایل دارند صحبت کنند؟

چرا برخی از کشورها در ردیف اول سالن جای می‌گیرند و برخی دیگر در ردیف‌های آخر؟

با توجه به اینکه "Iran" با "I" آغاز می‌شود، چرا دکتر روحانی بیست‌ و چهارمین سخنران مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود؟‌

چرا رییس‌جمهور برزیل همیشه اولین سخنران است؟


قواعد مربوط به طرز کار مجمع عمومی در ماده 4 منشور و مقررات داخلی مجمع بیان شده‌ است. مجمع عمومی خود آیین‌نامه داخلی را تنظیم می‌کند و به لحاظ اینکه مقررات داخلی‌ آن ماهیت قراردادی ندارد، می‌تواند بدون آنکه مشکلات مربوط به تغییر منشور مطرح شود آن را تغییر دهد
.

مجمع عمومی سازمان ملل چقدر طول‌ می‌کشد؟

اعضای "مجمع عمومی سازمان ملل" سالانه به مدت دو هفته در مقر این سازمان در "نیویورک" آمریکا دور گرد هم می‌آیند. در این مدت اقداماتی نظیر تکشیل مجمع عمومی گرفته تا تا تصویب پیش‌نویس قطع‌نامه اجام می‌گیرد. این پیش‌نویس به طور سنتی با اتفاق آرای مجمع در روز آخر انجام می‌شود.

براساس قطع‌نامه 57.301 مصوب 13 مارس 2003، دور اول مجمع عمومی سازمان ملل 24 سپتامبر آغاز شده و تا 27 سپتامبر به طول می‌انجامد، سپس پس از استراحتی دو روزه، دوباره مجمع عمومی سازمان ملل، کار خود را از دوشنبه 30 سپتامبر آغاز می‌کند و تا چهارشنبه 2 اکتبر 2013 ادامه خواهد داشت.

کشورها چگونه برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل ثبت نام می‌کنند؟

براساس آیین‌نامه داخلی سازمان ملل، درخواست‌های کشورهای مختلف برای سخنرانی باید تا قبل از 28 ژوئن گذشته بدست دبیرخانه سازمان ملل رسیده باشد. به علاوه درخواست‌ها باید به صورت رسمی، توسط نماینده دائم کشورها در سازمان ملل و به صورت حضوری به دبیرخانه مجمع عمومی سازمان ملل برسد. بعد از وصول درخواست سخنرانی، مرجع ذیربط رسیدی را به عنوان گواهی ثبت نام سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به نماینده کشور درخواست کننده ارائه می‌کند.

ترتیب سخنرانان چگونه است/ برزیل اولین سخنران همیشگی مجمع عمومی سازمان ملل

اما یکی از ابهام‌انگیزترین بخش‌های مجمع سالانه عمومی سازمان ملل، ترتیب سخنرانان است، به‌طوری که به گفته هومن موثق، استادیار حقوق دانشگاه شهید بهشتی قاعده حقوقی خاصی برای سخنرانی روسای جمهور کشورها در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل وجود ندار و هرآنچه هست، به شکل عرف میان کشورها متداول شده است.

برزیل به طور سنتی اولین کشوری است که در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند. در سال 1947 اوسوالدو آرانا Oswaldo Aranha وزیر سابق خارجه برزیل ریاست اولین جلسه ویژه مجمع سازمان ملل و دومین جلسه مجمع عمومی را بر عهده گرفت. از آن به بعد برزیل اولین کشوری بوده است که در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی می‌پردازد.

به علاوه، در زمانی که نماینده دائم کشور برای سخنرانی مقامات خود در سازمان ملل به دبیرخانه این سازمان مراجعه می‌کند، از او خواسته می‌شود با مشورت با مقامات کشور خود هر چه زودتر سه اولویت شرایط سخنرانی خود را تعیین کنند:‌

اولا تمایل دارند صبح سخنرانی کنند یا بعد از ظهر. دوما در چه روزی از هفته می‌خواهند سخنرانی انجام شود. همچنین گزینه‌ها و اولیت‌ها باید به صورت شفاف بیان شود و باید مشخص شود چه کسی قرار است سخنرانی کند.

دیگر اولویت‌های ترتیب سخنرانان مجمع عمومی از این قرار هستند:

*ابتدا کشورهای عضو و بعد از آن کشورهای ناظر مانند فلسطین سخنرانی می‌کنند. دیگر نهادها هم می‌توانند در آخر جلسه سخنرانی خود کنند.

*سخنرانی‌ها بر اساس نوع درخواست مقامات صورت خواهند گرفت و در لیست سخنرانی قرار خواهند گرفت.

گاهی اوقات هم به خاطر تعدد سخنران‌ها، قرعه‌کشی می‌شود.

در کل، قوانین مدونی درباره ترتیب سخنرانی‌های سران کشورهای مختلف در مجمع عمومی سازمان ملل وجود ندارد و بنا به شرایط مختلف و عرف، صورت می‌گیرد.

کدام کشورها در کدام ردیف‌های سالن قرار می‌گیرند؟

برخلاف سخنرانی‌های نامنظم، برای صندلی‌ها قوانین خاصی وجود دارد. براساس آیین‌نامه مجمع عمومی سازمان ملل اولین صندلی مجمع براساس قرعه‌کشی انتخاب می‌شود که این بار نوبت به کرواسی رسید. این بار هیئت کراوسی در اولین ردیف در سمت راست دبیر کل قرار می‌گیرند و دیگر کشورهای براساس حروف الفبای انگلیسی کنار هم خواهند نشست.

رییس‌جمهور تا چه مدت می‌تواند سخنرانی کند؟

مهدی دانش یزدی، کارشناس امور حقوقی و بین‌الملل، در ارتباط با عرف و قواعد سخنرانی روسای جمهور در اجلاس‌های سالانه مجمع عمومی اظهار داشت: برای نشست‌هایی که تعداد زیادی از روسای کشورها در آن حاضرند وقت محدودی قبل از سخنرانی مقامات کشورها تعیین می‌شود. زمانی که هیات رئیسه مجمع عمومی متشکل از رئیس مجمع و روسای کمیته‌های شش‌گانه و معاونین مجمع عمومی تشکیل می‌شود، این هیات به طور معمول زمان سخنرانی مقامات را تعیین می‌کنند. به عنوان مثال اگر زمان تعیین شده 15 دقیقه باشد، این زمان به همه هیات‌های مدعو اعلام می‌شود و زمان سخنرانی هر یک از روسای جمهور یک چراغ پیش روی او روشن است که تا پایان زمان تعیین شده سبز رنگ است و چنانچه سخنرانی از زمان تعیین شده فراتر رفت این چراغ زرد می‌شود و پس از چند بار اخطار این چراغ قرمز رنگ می شود.

وی تاکید کرد: با این حال هیچ قانون یا دستورالعملی برای سخنرانی روسای جمهور در اجلا‌س‌های سالانه مجمع عمومی وجود ندارد چراکه فرض اولیه بر این است که شان و جایگاه رهبران کشورها بالاتر از آن است که برایشان حدود و قوانین عملکردی تعیین کرد.

گفتنی است، طولانی‌ترین نطق در مجمع عمومی سازمان ملل به سخنرانی فیدل کاسترو در سال 1960 مربوط می‌شود. رهبر کوبا در آن زمان چهار ساعت سخنرانی کرده بود.

برخی دیگر از قوانین سخنرانی در سازمان ملل

*به نماینده‌های دائم کشورها توصیه می‌شود تا در روز سخنرانی برای رییس‌جمهور یا مقام عالی‌رتبه خود درخواست زمان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل کنند.

*در صورت تغییر سخنران، نوبت سخنرانی کشور مورد نظر بعد از آخرین سخنران خواهد رسید.

*براساس قطع‌نامه 51.241 مجمع عمومی سازمان ملل مصوب 31 جولای سال 1997، لیست سخنران‌های هر روز باید در همان روز کامل شده و نمی‌توان سخنرانی خود را به روز بعد موکول کرد.

*سخنرانی‌ها باید به زبان‌های رسمی سازمان ملل از قبیل انگلیسی، فرانسوی، روسی یا اسپانیایی و عربی ترجمه شوند

عبدالله گل:هیچ طرفی در بحران سوریه پیروز نشده است!

عبدالله گل : ‌اگر روابط تهران - واشنگتن بهبود یابد، تعجب نمی‌کنم

عبدالله گل با اشاره به رویکرد جدید رییس‌جمهور ایران گفت: اگر روابط ایران و آمریکا بهبود یابد، در این باره تعجبی نمی‌کنم.

عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه که برای حضور در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است در حاشیه این سفر با روزنامه واشنگتن پست گفت‌وگو کرد.

وی در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار رییسان‌جمهور ایران و آمریکا گفت: رییس‌جمهور جدید ایران فصل جدیدی را آغاز کرده و برای این دوره جدید بسیار آماده شده است. اگر روابط ایران و آمریکا در این دوره جدید بهبود یابد تعجبی نمی‌کنم.

هم‌چنین رییس‌جمهور ترکیه در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران و روسیه در بحران سوریه و پیروزی این دو کشور در این بحران گفت: هیچ طرفی در بحران سوریه پیروز نشده است بلکه همه کشورها بازنده هستند. ایالات متحده یک کشور قدرتمند است و باید برای حل بحران سوریه از قدرت خود استفاده کند.