دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

چالش های دکترین نظامی آمریکا در برابر قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران

چالش های دکترین نظامی آمریکا در برابر قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران

نسخه مناسب چاپارسال به دوستان
چالش های دکترین نظامی آمریکا در برابر قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران
ایالات متحده اگر چه در سالهای متمادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تمام نیرو تلاش نموده به جمهوری اسلامی ضربه بزند اما همواره یک عامل مانع از این اقدام شده و آن قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران بوده است

پژوهشکده مطالعات آمریکا- داود کریمی پور

روابط میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده همواره یکی از چالش برانگیز ترین مسائل  نه فقط در نظام منطقه ای خاورمیانه بلکه در عرصه نظام بین الملل بوده است. دلایل اهمیت این مسئله را باید در  جایگاه و نقش این دو کشور جستجو نمود. جمهوری اسلامی ایران که در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی با اتخاذ رویکرد مقاومت در برابر نظام سلطه ، توانسته در مقابل زیاده خواهی و دست اندازی ایالات متحده بایستد، در  این سالها با طیف مختلفی از تهدید های و دشمنی ها روبرو بوده است.

اقدامات تقابل گرایانه ایالات متحده در مقابل جموری اسلامی گاه در  قالب حمایت همه جانبه از جنگ 8ساله و گاه در قالب اقدامات نرم همانند دامن زدن به ایران هراسی و تخریب چهره نظام جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ابزارهای رسانه ای بروز یافته است. اما یکی از راهبرد های همیشگی ایالات متحده در برابر قدرت یابی و ارتقای جایگاه منطقه ای ایران تهدید به استفاده از گزینه نظامی بوده است. ایالات متحده که خود را قدرت برتر نظامی آمریکا می داند و به پشتوانه این قدرت نظامی در گوشه و کنار جهان دست به اقدام نظامی می  زند، با روش های متنوع سعی نموده منافع ملی از دست رفته خود را احیا نماید.

 اما سؤال اصلی ای که در این زمینه باید بدان پاسخ داد این است که چرا با وجود تهدیدات مکرر ایالات متحده به  اقدام نظامی علیه ایران هیچ گاه این تهدیدهای جامه عمل به خود نمی گیرد و ایالات متحده توان دست اندازی به خاک ایران را ندارد. این سؤال زمانی جدی تر می می شود که بدانیم ایالات متحده در مقابل جمهوری اسلامی ایران چه دکترین نظامی را در پیش گرفته و راهبرد نظامی ایالات متحده در مقابل جمهوری اسلامی چیست. در این نوشتار تلاش شده با بررسی  قدرت ملی جمهوری اسلامی و ابعاد دکترین نظامی آمریکا به  به سؤال مذکور پاسخ داده شود.

بخش اول : مولفه های قدرت ملی

قدرت ملی به معنای توان و ظرفیت یک کشور برای اعمال خواسته خویش است. قدرت ملی یعنی آن ظرفیت و توانی که یک کشور از آن برای کنترل رفتار دیگر ملت ها یا بازیگران بر اساس میل و اراده خویش است. در تعریف دیگری قدرت ملی مجموعه از تواناییهای مادی و معنوی گفته می شود که در قلمرو  یک واحد جغرافیایی و سیاسی به نام یک کشور  یا دولت وجود دارد(حجازی، انعامی علمداری ، 1387: 4).  قدرت ملی یک کشور به عناصر و مؤلفه های متعددی بستگی دارد که به موازت افزایش کمی و کیفی این عناصر قدرت ملی و به طبع جایگاه منطقه ای و جهانی آن کشور نیز ارتقا خواهد یافت. لذا دولت ها در هر کشوری ، تلاش می کنند قدرت ملی را افزایش داده تا در پرتو آن بتوانند ضمن خنثی کردن تهدید ها ، ارزش های حیاتی خود راحفظ نموده و اهداف منافع ملی را تحقق بخشند( جوانی، 1387: 31) قدرت ملی متشکل از عناصر و مؤلفه های متعددی است که می توان آنها را در سه دسته اصلی تقسیم بندی نمود..

الف)- قدرت سیاسی

قدرت سیاسی را می توان به توانایی نفوذ، اعمال خواسته و توان نقش آفرینی یک دولت در  معادلات منطقه ای  و جهانی تعریف نمود. قدرت سیاسی در هرکشوری دارای  دو چهره داخلی و بین المللی است.

الف-1). داخلی 

 در عرصه داخلی قدرت سیاسی هر کشوری منبعث از میزان تمکین قدرت و فرمان برداریی است که اعضای یک جامعه نسبت به دولت خویش دارند. درواقع هر چه یک دولت در عرصه داخلی با درصد بالای از میزان همسویی شهروندان و اطاعت مدنی روبه باشد از توان بیشتری برای حکمرانی  در داخل برخوردار است . اما در اینکه یک دولت در عرصه داخلی باچه ابزارهای می تواند شهروندان خود را به تمکین و فرمان برداری از خود ترغیب نماید باید گفت هر چه میزان اعتماد سیاسی در یک جامعه بیشتر باشد و مردم یک کشور نسبت به دولت ودستگاه حاکمه اعتماد بیشتری داشته باشند، آن دولت دارای قدرت سیاسی بیشتری در داخل است  چه اینکه اعتماد سیاسی موجب تشکیل سرمایه اجتماعی و تعامل هر چه بهتر میان دولت –ملت است. البته در زمینه قدرت سیاسی عوامل و مؤلفه های گوناگونی وجود دارد که هر یک به نوعی در  افزایش قدرت ملی یک کشور اهمیت دارند مانند جمعیت، که در اینجا مورد بحث واقع نمی شوند. در  مقابل دولت های که به لحاظ قدرت سیاسی در داخل از توانمندی بالای برخوردار هستند دولت های ورشکسته وجود دارند که توانایی برقراری امنیت و اعمال حاکمیت را ندارند . لذا این دولت ها به لحاظ داخلی از قدرت سیاسی بالای برخوردار نیستند.

الف-2). بین المللی

دومین وجه از قدرت سیاسی یک کشور را باید در عرصه خارجی جست و جو کرد. قدرت سیاسی بین  المللی یک دولت تا حد زیادی به توان  دیپلماتیک یک کشور و همراه نمودن دولت های دیگر در راستای منافع ملی خود بستگی دارد . اینکه یک دولت تا چه اندازه می تواند در محیط بین المللی منافع ملی خود را تأمین کند ارتباط مستحکم و مستقیمی به قدرت ملی یک کشور بر می گردد. دولت های ضعیف و کوچکی که توانایی پیگیری اهداف بین المللی خود را ندارند همواره در زمینه تأمین منافع ملی خویش به یاری قدرت های جهانی وابسته هستند و لذا در عرصه بین المللی از جایگاه مهمی برخوردار نیستند.

 از مهم ترین مؤلفه های تشکیل دهنده قدرت ملی در عرصه خارجی میزان قدرت نرم و مقبولیت یک کشور در میان ملت های دیگر است. وجود قدرت نرم و مقبولیت یک دولت در عرصه خارجی باعث می شود تا آن دولت به آسانی اهداف منافع ملی خود را در کشور هدف اجرا کنند. به همین دلیل قدرت  های جهانی نیز ایالات متحده یا چین به شدت در پی افزایش قدرت نرم خود در جهان هستند تا عرصه را برای فعالیت هرچه بیشتر در  محیط جهانی از آن خود کنند.

ب)- قدرت اقتصادی

دومین وجه از قدرت ملی  یک کشور را باید در زمینه اقتصاد ارزیای کرد. قدرت اقتصادی هر کشوری به عواملی همچون در آمد سرانه  ، حجم تجارت و ذخایر زیر زمینی، مانند نفت، گاز ، اورانیوم، آهن ، فولاد ، ذخایر آب و همچنین  نیروی کار  و  میزان تولید ثروت ملی در یک کشور بستگی دارد. در این زمینه باید به اهمیت فزاینده قدرت اقتصادی در ارتقای قدرت ملی یک کشور اشاره نمود. روندهای جهانی در عصر حاضر تأکید هر چه بیشتری بر قدرت اقتصادی و توان رقابت یک کشور در نظام اقتصاد جهانی دارد . قدرت اقتصادی جایگاه متمایز از انواع دیگر قدرت در ارتقای قدرت ملی یک کشور دارد.  هر چه قدرت اقتصادی یک کشور بیشتر باشد توان چانه زنی در راستای تأمین منافع ملی، اعمال نفوذ و خواسته آن نیز افزایش خواهد یافت. توان بالای اقتصادی به یک کشور فرصت افزایش توان نظامی را نیز می دهد و با کمک قدرت اقتصادی یک کشور می تواند اهداف نظامی و  امنیتی خود را  هر چه بهتر تأمین کند.

ج)- قدرت نظامی

قدرت نظامی هر کشوری به طورکلی در دو  دسته عِدّه یعنی نیروی نظامی و  تعداد سرباز و همچنین عُدّه که میزان ابزار ، تجهیزات و اداوات جنگی و نظامی خلاصه می شود. هر چه نیروی نظامی بیشتر باشد و از آمادگی و توان مقابله بیشتری برخوردار باشند و تجهیزت جنگی نیز روز آمدتر، دارای قدرت آفند و پدافندی بیشتری باشند قدرت نظامی آن کشور نیز  افزایش خواهد یافت. امروز دولت های می کوشند تا به آخرین فناوری های نظامی دست یابندو  هزینه های هنگفتی را  در این زمینه مصرف می کنند. در حقیقت هدف اصلی تولید یا خرید تجهیزات جنگی ایجاد بازدارندگی و  رفع تهدیدات نظامی و امنیتی است که پیرامون یک کشور وجود دارد.

د)- قدرت فرهنگی و اجتماعی

از دیگر ابعاد مهم قدرت ملی، قدرت های فرهنگی و اجتماعی است . قدرت فرهنگی یک کشور که ناشی از پیشینه تمدنی و فرهنگی آن است به عنوان یکی از منابع قدرت ملی شناخته می شود. قدرت فرهنگی یکی از منابع کسب اعتبار بین المللی است. لذا امروزه کشورها می کوشند تا خود را دارای سوابق فرهنگی و تمدنی درخشانی نشان دهند. به همین دلیل رسانه و فیلم از جایگاه بالای در عرصه سیاست خارجی یک کشور بر خوردار است. قدرت فرهنگی امروز  یکی  از مهم ترین منابع قدرت نرم در سیاست خارجی کشورها  تلقی می شود. فرهنگ می تواند یک کشور را برای واحد های سیاسی دیگر جذاب نشان دهد و  اعتبار بین المللی کشور را ارتقا بخشد(خراسانی، 1389: 7).

بخش دوم: دکترین دفاعی ایالات متحده آمریکا و قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران

دکترین دفاعی ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران را می توان در دو محور کلی  خلاصه و بررسی نمود

1.       ایجاد پایگاه های نظامی

محاصره نظامی و ایجاد حصار و کمربند امنیتی پیرامون جمهوری اسلامی ایران که از طریق تأسیس پایگاه های  نظامی در کشورهای همسایه ایران پیگیری می شود. ایالات متحده تلاش نموده تا با ایجاد این پایگاه محیط پیرامونی جمهوری اسلامی را نا امن نموده و شرایط را برای حمله به  این کشور فراهم کند.

1-1.اعتراض های  مردمی به حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه

اما این راهبرد ایالات متحده با چالش های متعددی روبرو است. در وهله اول  بسیاری از کشورهای منطقه مانند پاکستان، بحرین یا حتی ترکیه نسبت به استقرار پایگاه نظامی امریکا در این کشورها ابراز نگرانی نموده یا خواستار خروج نظامیان آمریکا هستند. برای  مثال مردم کشور ترکیه نسبت به استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا تظاهرات خیابانی به راه انداختند و در پاکستان وبحرین نیز روند اعتراض به حضور آمریکا در خاک این کشور منافع آمریکا را در خطر انداخته است. هم چنین در قرقیزستان نیز مجلس به خروج نظامیان این کشور و  تعطیلی پایگاه هوایی آمریکا رأی داده است.

1-2.قدرت موشکی ایران

برد بالای موشکی ایران عاملی است که کار آیی و حاشیه امن پایگاه های نظامی آمریکا در خاورمیانه و محیط امنیتی پیرامون ایران را با چالش روبرو ساخته است. توسعه وپیشرفت فناوری موشکی در ایران امروز تا به اندازه ای است که تمامی پایگاه های نظامی آمریکا که در کشورهای همسایه ایران در تیر رس موشک های ایرانی قرار دارند. به منظور بیان بهتر بحث درذیل مسافت پایگاه های نظامی آمریکا آورده شده تا با تطبیق با توان موشکی ایران صحت ادعای فوق تصدیق شود.

 

1.       کویت

1-1.            پایگاه هوایی علی السالم

پایگاه هوایی علی السالم با 115 کیلومتر فاصله از مرزهای کشورمان، قرار گرفته است. مجموعه آشیانه های این پایگاه در دو منطقه جنوب و شمال غربی و محوطه نگهداری هواپیماهای ترابری نیز در شرق آن قرار دارند..

1-2.            پایگاه هوایی الحمد الجابر

دیگر فرودگاه نظامی کویت که برای آمریکایی ها آغوش باز کرده پایگاه هوایی احمد الجابر با 134 کیلومتر فاصله از ایران است. این پایگاه که در شهر کویت واقع شده در ارتفاع 124 متری از سطح دریا واقع شده است.

 

2.       افغانستان

2-1.      پایگاه هوایی بگرام

پایگاه هوایی بگرام که محل استقرار عمده هواپیماهای ترابری و جنگنده های آمریکایی و سایر کشورها است در فاصله 730 و فرودگاه کابل در فاصله 732 کیلومتری مرز ایران قرار دارند.

2-2. پایگاه هوایی قندهار

این میدان هوایی در 16 کلیومتری جنوب شرقی  شهر قندهار قرار دارد. فاصله این پایگاه تا مرزهای جمهوری اسلامی ایران 387 کیلومتر است.

2-3. پایگاه هوایی شنیدید

این میدان پس از بگرام دومین فرودگاه برگ نظامی افغانستان و همچنین دومین پایگاه بزرگ نظامیان خارجی در افغانستان است. مسافت این پایگاه تا ایران 124 کلیومتر است.

2-4.  پایگاه هوایی هرات

این پایگاه هوایی که توسط نیروهای هوایی افغانستان اداره می شود یکی دیگر از میادین مورد استفاده آمریکایی در افغانستان است که با وجود اینکه از امکانات زیر ساختی مطلوبی برخوردار نیست،فاصله این پایگاه تا ایران 122 کیلومتز است.

3.       قطر

3-1. العدید

پایگاه العدید ، مقر فرماندهی نیروی های مرکزی آمریکا در منطقه به شمار می رود که در زمان حمله نظامی سال 2003 آمریکا به عراق مورد استفاده قرار گرفت. این پایگاه که تقریباً در مرکز کشور کوچک قطر واقع شده 278 کیلومتر با سواحل کشورمان فاصله دارد.

   4 . بحرین

4-1. پایگاه هوایی شیخ عیسی

. این فرودگاه در  ارتفاع 41 متری از سطح دریا واقع شده است. این پایگاه نظامی یکی از میزبانان مانورهای نظامی امریکا در آبهای خلیج فارس بود که هدف از مقابله به بستن تنگه هرمز از سوی ایران بوده. که 238 کیلومتر دورتر از سواحل کشورمان قرار دارد.

4-2. پایگاه ناوگان پنجم دریایی آمریکا

ناوگان پنجم نیروی نیروی دریایی آمریکا که تنها 200 کیلومتر از سواحل کشورمان فاصله دارد. این پایگاه وظیفه حراست از منافع آمریکا در خلیج فارس-دریای عمان- دریای سرخ- خلیج عدن و بخشی از دریای سرخ را بر عهده دارد.دارد با وقوع تحولات بیداری اسلامی در بحرین، منافع ایالات متحده در این کشور به خطر افتاده است.

5.       امارت

5-1. پایگاه هوایی الظفره

. وسعت تأسیسات این پایگاه تقریبا با پایگاه العدید قطر قابل مقایسه است.پایگاه یاد شده که در فاصله 350 کیلومتری مرزهای خاکی ایران قرار دارد، دارای تجهیزات استقرار هواپیماهای سوخت رسانی در هوا است.

6.       قرقیزستان

6-1.  مناس

پایگاه هوایی مناس بخش مجزای از فرودگاه بین المللی مناس است که در ابتدا توسط اتحاد جماهیر شوروی تأسیس شد.دولت قرقیزستان پس از دریافت قول کمک 2 میلیارد دلاری روسیه در 19 فوریه 2009 بنا بر رأی پارلمان این کشور استفاده از این پایگاه را برای آمریکا ممنوع نمود. دولت قرقیزستان با خطرناک خواندن میزبانی از آمریکا که در 30 کلیومتری بیشکک قرار گرفته است، فرمان به تخلیه این پایگاه هوایی  از سوی آمریکا داده است. فرودگاه مناس 1344 کیلومتر با مرزهای کشور فاصله دارد.

7.        ترکیه 

7-1. اینجرلیک

پایگاه اینجرلیک در شرق ترکیه  و در 150 کلیومتری مرزهای ایران قرار دارد. طبق قرار داد همکاری دفاعی که بین ترکیه و آمریکا در اوائل دهه 1980 به امضا رسیده است این پایگاه در اختیار نیروهای هوایی آمریکا قرار دارد.

      8.    پاکستان

8-1. شمسی

پایگاه هوایی شمسی در نزدیکی مرزهای ایران و افغانستان درایالت بلوچستان پاکستان واقع است . چندی پیش بر اثر اعتراض های مکرر دولت  و مردم پاکستان آمریکا  ناگریز از خروج وتخلیه این پایگاه هوایی شد. فاصله این پایگاه نظامی با مرزهای جمهوری اسلامی ایران 199 کلیومتر است.

8-2. شهباز

یکی از پایگاه های اصلی فعالیت های نظامی و جاسوسی آمریکا در منطقه پایگاه شهباز در یعقوب آباد پاکستان است که آشیانه پهبادهای شناسایی و گشت زنی آمریکاست. در طول سیل ویرانگر سال 2010 پاکستان ، دولت این کشور از استفاده از این پایگاه برای امداد رسانی به سیل زدگان محروم بود چرا که این پایگاه در اختیار نیروهای ایالات متحده بود. پایگاه شهباز 572 کلیومتر با ایران فاصله دارد.

9.       عمان

9-1. پایگاه هوایی  ثمریت

 پایگاه هوایی ثمریت در ارتفاعی معادل480 متری از سطح دریا قرار دارد و با  خاک ایران 968 کلیومتر فاصله دارد. این  پایگاه موظف است تا نقش حمایتی از تجهیزات نظامی امریکا در منطقه را ایفا کند که نقش ارتباطی نیروهای نظامی آمریکا با ناوگان دریایی آمریکا در بحرین را برعهده دارد.

  همانطور  که معرفی پایگاه های هوایی آمریکا  نشان داد توان موشکی ایران بسیار بیشتر از مسافت این پایگاه ها در اطراف ایران است و لذا  می توان گفت قدرت نظامی آمریکا و پتانسیل حمله واقدام نظامی علیه ایران با چالش رویرو شده است.

افزایش قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران امروز نگرانی مسئولین آمریکایی را برانگیخته است و معادلات نظامی این کشور را در مقابله با ایران دچار شکست نموده است. چه اینکه با از کار افتادن فرودگاه ها و هواپیماهای ترابری، توان دشمن برای پشتیبانی سریع از نیروهای خود در منطقه و حتی پذیرش جنگنده های پرواز کرده از بین خواهد رفت. علاوه بر این مسئله باید به سرعت ضربه  ثانی در حملات نظامی اشاره کرد. در واقع در نبرد های نظامی کشوری که دارای توانایی بیشتر و سریع تر باشد در تقابل نیروها دست برتر را از آن خود نموده است.

 در  این راستا باید گفت شلیک موشک های دوربرد و بسیار دقیق ایرانی از عمق خاک کشور به عنوان پاسخ اولیه و همچنین سرعت بسیار بالای آنها در برخورد با هدف که بیش از 10 تا 12 برابر سرعت صوت عنوان شده کار دشمن را برای انهدام این موشک ها عملاً غیر ممکن می کند. هر چند که برخی اجزای خود این سامانه های پدافند هوایی می توانند بخشی از اهداف اولیه پاسخ موشکی کشورمان باشند.

در تصویر ذیل اسامی برخی از موشک های ایرانی به همراه میزان برد آنها آورده شده است.

 

هما نطور که تصویر فوق نشان می دهد برد موشک های ایرانی همچون سجیل، شهاب 3 و ... که در این جا نمایش داده شده است بسیار بیش از عمق و مسافت پایگاه های هوایی ایالات متحده در  حاشیه مرز های ایران است. لذا می توان ادعا نمود که دکترین محاصره نظامی ایران توسط ایالات متحده عملاً با شکست روبرو شده است. شایان ذکر است که این قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران تنها بخشی از توان نظامی این کشور است و لذا در کنار آن باید به ارتش و نیروی نظامی ایران نیز اشاره کرد که همواره آمادگی خود را برای  دفاع از کشور اعلام نموده اند.

1-3.            فقدان عمق استراتژیک

چالش دیگری که پایگاه های نظامی آمریکا با آن روبروست این است که بخش عمده و  قابل توجه این پایگا ها نسبت به خاک ایران دارای عمق استراتژیک نیستند . بدین معنا که  یک حمله سریع هوایی یا زمینی به این پایگاه ها به راحتی آنها را نابود خواهد کرد. برای مثال کشوری همچون  قطر یا امارات ، یا عمان به سختی به اندازه وسعت یکی از استان های بزرگ ایران می رسد . این امر توان پشتیبانی و لجستیک نیرو های نظامی آمریکا در منطقه را از آنها می گیرد و انهدام آنها را برای طرف مقابل بسیار ساده خواهد کرد. فقدان عمق استراتژیک  دشمن و درمقابل  قلمرو پهناور  جمهوری اسلامی ایران یکی از اهرم های اقتدار و نقش آفرینی ایران در زمینه نظامی است که این کشور را در وضع قدرت و طرف مقابل را در موضع ضعف قرار می دهد. اما  توان  نظامی و جغرافیای یک بخش از قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران در این زمنیه است و لذا در ذیل به بخش های دیگر و ظرفیت های بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران اشاره می شود.

 

1-4.            جمهوری اسلامی ایران: پایه امنیت انرژی جهان

 

بزرگترین چالش دکترین نظامی  ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران جایگاه و نقش ایران در بازار جهانی انرژی است. این توان بالای نقش آفرینی در نظام اقتصاد سیاسی بین المللی ناشی از موقعیت ژئوپلیتک منحصر به فردی است که این کشور از آن برخوردار است.ایران با 15 کشور درچهار جهت مختلف جغرافیایی هم مرز است  وبا توجه به قرار گرفتن در حد فاصل در منطقه مهم دریای خزر و خلیج فارس از گذشته های دور به عنوان چهارراه مواصلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب و مسیرطبیعی انتقال کالا(جاده ابریشم) مطرح بوده است(عزتی،یزدان پناه درو،1386: 61).

 همچنین جمهوری اسلامی ایران بر مهم ترین تنگه جهان تنگه استراتژیک هرمز اشراف کامل دارد. تنگه هرمز تنها شاهراه نفتی جهان است که بطور مستقیم از سوی یک دولت  همان منطقه تهدید می شود.( Komiss ,Huntzinger, 2011: 6,) جایگاه جغرافیایی ایران به گونه است که امکان بستن و جلوگیری از ترانزیت انرژی از این تنگه را به این کشور داده است.از رهگذر این جایگاه این کشور صاحب نفوذ و قدرتی شده که هر کشور دیگری در صورت تقابل و تضاد سیاست هایش با این کشور باید بهای   آن را بپردازد(Brito,2012: 3).

 هرگونه تغییر در عرضه و تقاضای نفت که یک کالای عمومی جهانی محسوب می شود می تواند به شدت بر بازار جهانی انرژی اثر بگذارد. خارج شدن حتی مقدار ناچیزی ازنفت از چنین بازاری می تواند به افزایش شدید قیمت ها بی انجامد. تنها یک کمبود چهاردرصدی در عرضه روزانه نفت به افزایش 177% درصدی قیمت نفت می انجامد که این شوک های عظیم نفتی می تواند اقتصاد ایالات متحده را به ویرانی بکشاند (The U.S. National Commission on  Energy Policy and Security America’s Future Energy : 2005 1-3). در واقع هرگونه  اقدام یا حادثه ای که منجر به افزایش فزاینده قیمت جهانی نفت شود بطور غیر قابل جبرانی به اقتصاد آمریکا وسایرقدرت های مصرف کننده آسیب می رساند.

 در میان عوامل مؤثر بر قیمت جهانی نفت تنش های ژئوپلیتیکی بیشترین ضریب تأثیر گذاری را دارند(مبینی دهکردی،پاشنگ،1388: 113 ). هنگامی که این تنش های در مراکز حساسی همچون تنگه هرمز که مهم ترین تنگه استراتژیک جهان است رخ بدهد، این تأثیر گذاری صدچندان خواهد شد. لذانیویورک تایمز در تحلیلی نوشت در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران قیمت جهانی نفت سر به فلک خواهد زد  http://www.nytimes.com/2012/01/0) لذا حمله نظامی آمریکا به ایران به منزله خودکشی این کشور خواهد بود.

 

1-5.            جمهوری اسلامی ایران : قدرت برتر منطقه خاورمیانه

شرایط حال حاضر منطقه و معادلات سیاسی موجود در این محیط نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران توانسته خود را به عنوان کشوری تأثیر گذار در  حل و فصل منازعات و بحران های منطقه ای نشان دهد. این توان بسیار بالای تأثیرگذاری در منطقه از یک سو ناشی از شکست راهبرد های آمریکا در عراق و افغانستان و از سوی دیگر نقش آفرینی مؤثر ایران در ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه است. از جمله این سیاست ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

·         تشنج زدایی و پیشبرد صلح وامنیت در سطح منطقه خاورمیانه و جهان

·         تحرک دیپلماتیک و حضور موفق در مجامع بین المللی

·         حل وفصل مسالمت آمیز بحران های منطقه ای و بین المللی

·         محکومیت مستمر رژیم صهونیستی به عنوان کانون شرارات در منطقه

·         مشارکت فعال در اعطای کمک های بشر دوستانه به جامعه بین الملل

·         مبارزه با کشت، تولید ، توزیع مواد مخدر

·         پذیرش آوارگان افغان و عراقی در بیش از دو دهه

·         مخالفت صریح با حضور نیروهای خارجی در منطقه

·         مبارزه جدی با تروریسم ( حجازی، انعامی علمداری، 1387: 14).

فعالیت های ایچنینی ایران  باعث شده تا امروز قدرت نرم و  تأثیرگذاری جمهوری اسلامی در میان ملل مظلوم و ستم دیده و قدرت فرهنگی و جذابیت جمهوری اسلامی ایران را به اندازه ای افزایش دهد که مسئولین غربی آشکارا اعلام می کنند که بدون ایران مسائل منطقه خاورمیانه قابل حل و فصل نیست . چه اینکه اخیراً  جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده از ایران خواست در حل مناقشه قره باغ مشارکت کرده و به این کشورها کمک کند. لذا امروز دکترین نظامی آمریکا برای حمله به ایران با چالش تأثیرگذاری ایران در معادلات منطقه ای روبروست که شرایط را بیش از پیش برای تصمیم گیران آمریکایی دشوار نموده است.

 

2.       جاسوسی و فعالیت های تروریستی

دومین محور از دکترین نظامی و امنیتی ایالات متحده در  را باید در فعالیت های جاسوسی این کشور بررسی نمود. ایالات متحده که از رشد توان نظامی و امنیتی ایران بیم ناک است با ارسال پهباد های جاسوسی به حریم هوایی ایران درصدد کسب  اطلاعات نظامی و امنیتی است. این فعالیت ها که در دوران باراک اوباما افزایش چشمگیری یافته با توان بالای رصد و اطلاعاتی کشور خنثی شده است.

 شکار این پهبادهای آمریکایی زمینه تعجب و  شگفتی کشورهای بیگانه را از قدرت اطلاعاتی ایران ایجاد نموده است. به گونه ای یکی از کارشناسان نظامی روسیه معتقد است "ایران در جایگاهی قرار دارد که همه طرح های نظامی و دفاعی این کشور از جمله در حوزه شکار هواپیماهای بدون سرنشین به ثمر نشسته است و تاکید می کنم از منظر کارشناسان روسی، شکار ایگل آمریکا رویداد و موفقیت بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است"  این کارشناس با بیان اینکه غیر از ایران تا کنون هیچ کشوری موفق به کنترل و شکار هواپیماهای پیشرفته جاسوسی آمریکا نشده است، افزود: "این موفقیت از جنبه اطلاعاتی بسیار مهم است، زیرا امکان دسترسی به فناوری پیچیده، رمز گشایی و ورود به سامانه های جمع آوری اطلاعات پهپادهای جاسوسی آمریکا برای ایران فراهم شده است"

این امر نشان می دهد که عملاً ایالات متحده در مقابل  توان دفاعی و اطلاعاتی و همچنین جایگاه منطقه ای و  نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در روند های جهانی یارای مقابله با این کشور را ندارند. لذا امروز تحلیل گران آمریکایی با علم به این موضوع، به اوباما توصیه می کنند راهبرد جدیدی را علیه ایران اتخاذ کند. امروز فشارهای اقتصادی تحریم ها علیه ایران  در واقع جایگزینی و راهکاری برای جلوگیری از رشد قدرت ملی و تأثیرگذاری ایران در معادلات منطقه ای و جهانی است.

جمع بندی

آنچه این گزارش در پی پاسخ بدان بود این سؤال اصل است که چرا ایالات متحده آمریکا با وجود فشارهای بسیار اقتصادی و سیاسی علیه ایران و تهدید های مکرر به استفاده از گزینه نظامی اما توان پا گذاشتن در این مسیر را ندارد. در این نوشتار با بررسی قدرت ملی و تأثیرگذاری ایران در  منطقه و جهان این امر روشن شد دکترین نظامی ایالات متحده با چالش های متعددی درمواجهه با ایران روبروست که هزینه های حمله و اقدام نظامی را علیه ایران بسیار بیشتر از فواید آن است.

 

 

 

منابع و مآخذ

جوانی، یداله(1387)، نقش معنویت در تولید قدرت ملی، فصلنامه مطالعات بسیج، سال یازدهم، شماره 39

حجازی، سید حسین و انعامی علمداری، سهراب(1387)، ظرفیت های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تهدیدات نرم آمریکا، گزارش جمهور/ ضمیمة فصلنامه تخصصی نامه دولت اسلامی،شماره 2، مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری

خراسانی، رضا(1389)، جایگاه و نقش قدرت فرهنگی در سیاست خارجی و تأثیر آن بر روند تحولات جهانی، فصلنامه علوم سیاسی، شماره

عزتی،عزت الله و یزدان پناه درو،کیومرث(1386).تحلیلی بر  ژئوپلیتیک پیمان اقتصادی-امنیتی شانگهای با تأکید بر چشم انداز عضویت ایران در این سازمان،فصلنامه ژئوپلیتیک،سال سوم،شماره سوم

 

مبینی دهکردی،علی، پاشنگ،مریم(1388). شناسایی عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای جهانی نفت وگاز با استفاده از ، فصل نامه ی مطالعات اقتصاد انرژی،سال ششم ، شماره 20AHP، تکنیک

 

 

Brito,Dagobert(2012).revisiting the alternatives of Strait of Hormoz,James Baker institute for public policy, Rice university

 

Komiss,WiliamandHuntzinger,LaVar,(2011),The Economic  Implications of Disruptions to Maritime Oil Chokepoints, the Department of the Navy of America

 

 “Oil shockwave; Oil Crisis Executive Stimulation” The U.S. National Commission

 

 on Energy Policy and Security America’s Future Energy , 2005, PP 1-3

 

http://www.enghelab-news.ir/component/content/article/1-latest-news/5364...

http://yamin.ir/news_fa.php?id=350

http://www.iranamerica.com/forum/showthread.php?t=34314

http://www.avapress.com/vdciw3ap.t1ayw2bcct.html

http://khabaronline.ir/detail/260974/

http://islamic-awakening.ir/?a=content.id&id=16852

 

http://dip.persianblog.ir/post/67

jahannews.com/vdcdzf0x9yt0xk6.2a2y.html

http://www.nedayeenghelab.com/vdcipvay.t1apv2bcct.html

- http://www.nytimes.com/2012/01/05/business/oil-price-would-skyrocket-if-iran-closed-the-strait.html?_r=0

گزینه های ایران در حمله آمریکا به تأسیسات هسته ای

گزینه های ایران در مقابل گزینه نظامی آمریکا
گزینه های ایران در حمله آمریکا به تأسیسات هسته ای
استفاده از تهدید نظامی آمریکا علیه ایران همواره به عنوان یک عملیات روانی در سال های بعد از انقلاب استفاده شده است که البته در بعضی مواقع مثل حادثه طبس وارد فاز عملیاتی نیز شده است.اما این روزها با توجه به نزدیک تر شده به توافق هسته ای و با تهدید دوباره ایران به استفاده از گزینه نظامی و بمب های سنگر شکن سوال اینجاست که گزینه های ایران چه می تواند باشد
آرمان پرس:
اگر چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 تهدید به استفاده از گزینه نظامی توسط آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی جزء ادبیات اصلی سیاستمداران واستراتژیست های آمریکا بوده و در مواردی چون حادثه طبس فاز عملیاتی نیز به خود گرفته است اما در چند سال گذشته به خصوص در موضوع پرونده هسته ای ایران آمریکا با ایجاد عملیات روانی و ایران هراسی ، ایران را به عنوان یک تهدید هسته ای برای جهان نشان داده و همواره استفاده از گزینه نظامی را روی میز گذاشته است.این روز ها که به پایان مذاکرات هسته ای نزدیک می شویم باز هم تهدید نظامی و استفاده از بمب های سنگر شکن جهت از کار انداختن تاسیسات هسته ایتوسط آمریکایی ها مطرح شدهاست. در گذشته به موضوع اینکه آیا آمریکا توان حمله نظامی به ایران را دارد؟ مورد بررسی قرار گرفت.در این مطلب بعد از ذکر چند مقدمه به بررسی چند گزینه ایران در صورت عملیاتیشدن این تهدید می پردازیم:
آمریکایی ها باید بدانند که دانش هسته ای در ایران علیرغم تحریم های شدید علمی در این حوزهاز سوی غرب به عنوان یک دانش بومی درآمده است و امروزه دانشمندان جوان هسته ای کشورمان حتی در صورت بروز اختلال در برخی از تاسیسات به سرعت می توانند دوباره به نقطه اولبازگردند.بنابراین صرف یک حمله نظامی نمی تواند مشکلی در دانش هسته ای ایران ایجاد کند امری که اسرائیل در انهدام تاسیسات هسته ای در عراق انجام داد.
نکته دوم اینکه تاسیسات هسته ای کشورمان هم از لحاظ سامانه های پدافندی و هم از لحاظ فیزیکی در وضعیتی است که یک حمله هوایی نمی تواند آسیب جدی در وضعیت فیزیکی آنها ایجاد کند.نمونه آن رهگیری پهباد هرمس توسط پدافند هوایی ایران از نقطه شروع پرواز و کشف ماموریت ،انهدام آن در نزدیکی تاسیسات نطنزمی باشد . با انهدام این پهباد پیشرفته اسرائیلی و به زمین نشاندن پهباد فوق پیشرفته آرکیو 170 کهآخرین تکنولوژی هوایی جنگنده های آمریکا می باشد ، دشمن به خوبی می داند که نزدیکی به تاسیسات هسته ای توسط سایر هواپیماهای جنگی ریسک بسیار بالایی دارد.
گزینه های ایران مبتنی بر این استراتژی خواهد بود که یا باید ما هم امنیت داشته باشیم یا هیچ کس امنیت نداشته باشد. 
بر این اساس و بنابر فرمایش فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای (حفظ اله) : « در مقابل تهاجم دشمنان برای دفاع از خودمان، در همان سطحی که دشمن حمله کند، به آنها حمله خواهیم کرد»
استراتژی بعدی بر این پایه خواهد بود هر کس ضربه اول را بزند پیروز نیست ، هر کس ضربه آخر را تحمل کند پیروز میدان خواهد بود و آمریکا صرف یک حمله سریع نمی تواند به نتایج مطلوب خود برسد 
در این مورد نیز امام خامنه ای می فرمایند: همان‌طور که در زمان رئیس‌جمهور قبلی آمریکا هم گفتم، دوران بزن و در رو تمام شده است و ملت ایران کسی را که بخواهد به او تعرض کند، رها نخواهد کرد(دیدار با معلمان اردیبهشت 94)».
آمریکا امروز به دلیل بحران اقتصادی و عدم اقناع افکار عمومی داخلی و جهانی در زمینه دخالت نظامی در ایران و خستگی ارتش آمریکا به دلیل حضور دو دهه خود در عراق و افغانستان قادر به مدیریت یک جنگ تمام عیار و یا حتی مقطعی با ایران نخواهد بود. 
در همین زمینه بود که اوباما بحث جنگ نیابتی و واگذاری بحران های منطقه ای به بازیگران محلی را در دانشکده نظامی وست پوینت مطرح کرد.
اما گزینه های ایران در صورت حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران چگونه خواهد بود؟
آمریکا به عنوان کشوری که5200 کلاهک هسته ای دارد، که از آنها تعداد 2700 کلاهک در وضعیت عملیاتی است به عنوان یک کشوری است که بر روی انباری از بمب های اتم قرار دارد که می تواند به عنوان بزرگترین تهدید برای آمریکا باشد که در اثر یک حمله چریکی یا سایبری آمریکا را با بحران مواجه کند این در حالی است که آمریکا در حمله هواپیمای القاعده به برج های دوقلو نشان داده که بسیار در این زمینه آسیب پذیر می باشد.
گزینه بعدی حمله سایبری به تاسیسات آمریکا می باشد. آمریکا به دلیل سیستم های پیچیده دیجیتالی و سایبری که دارد ، آسیب پذیری بیشتری نیز دارد. آلپروچ کارشناس تهدید سایبری در وب سایت آمریکایی "ان پی آر" در تحلیلی در این باره می نویسید:«اگر حکومت ایران به این نتیجه برسد که موجودیت آن به طور جدی به خطر افتاده و یا ممکن است حمله نظامی به آن کشور اتفاق بیافتد آنها مسلما برای پیشگیری از وقوع این حملات از جنگ سایبری استفاده خواهند کرد». با این حساب ایران می تواند طی عملیات چریکی و یا حمله سایبری پاسخ قاطعی به گستاخی های آمریکا بدهد.
گزینه بعدی ایران پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه می باشدکه در کشور های ترکیه ، عراق ، قزاقستان ، بحرین ، امارات ، کویت ، عربستان ، افغانستان و عمان مستقر هستند.در دسامبر 2011، آمریکا یک ملیون و 565هزارپرسنل فعال مشغول خدمت داشت که یک ملیون و 217 هزارنفر در آمریکا و 351 هزار نفر در خارج از این کشور مستقر بودند ، از این تعداد نیروهای مستقر در خارج 102 هزار نفر در افغانستان و 15 هزار نفر در کویت و در خلیج فارس حدود 40 هزار نیرو حضور دارند که 7500 نفر در قطر ، 5000 نفر در بحرین و حدود 3000 نفر در امارات متحده عربی و شمار کمتری در عربستان و عمان حضور دارند.تعداد 8 پایگاه مهم که به آن اشاره خواهیم کرددر تیررس موشک های میان بردودور بردایران قرار دارد. آمریکا اگر از هر نقطه ای از پایگاه های خود در دیگر کشورها به عنوان سرپل به ایران حمله نماید هم آمریکا و هم همپیمانان آن باید بدانندایران دفاع از خود را حق مشروعخواهد دانست.
مهم ترین پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه
پایگاه پنجم آمریکا در بحرین
پایگاه بگرام در افغانستان
پایگاه العدید قطر
پایگاه تومریت در عمان
پایگاه شیخ عیسی در بحرین
پایگاه هوایی علی السالم کویت
پایگاه احمدالجابر کویت
پایگاه هوایی الظفره امارات متحده عربی
گزینه بعدی در دسترس بودن اسرائیل به عنوان متحد استراتژیک و سگ هار آمریکا در منطقه است. ایران به چند طریق می تواند اسرائیل را در عرض 9 دقیقه با خاک یکسان کند. استفاده از بارانی از موشک های بالستیک بر سر اسرائیل در دقایق اولیه حمله به تاسیسات ایران می تواند بازوی آمریکا را در منطقه قطع نموده و با خاک یکسان کند.و باز به فرموده امام خامنه ای:این را بدانید امنیت اسرائیل تامین نخواهد شد چه توافق بشود چه نشود(دیدار با اعضاء مجمع عالی بسیج مستضعفین93)

ایران و قابلیت هایی که عربستان باید از آنها بترسد


تاریخ انتشار:چهارشنبه 6 اسفند 1393      20:0
افق های پیش روی روابط تهران و ریاض

ایران و قابلیت هایی که عربستان باید از آنها بترسد

وقتی ایالات متحده باعث سقوط صدام حسین شد، راه برای به قدرت رسیدن شیعیان هموار شد و سعودی های خشمگین، متعهد به متوقف کردن ایران و متحدین شیعه اش شدند.

دیپلماسی ایرانی: خاورمیانه در حال تجربه تحولات بی سابقه ای است و تمام نشانه ها در منطقه حاکی از این است که این آشفتگی ها برای آینده قابل پیش بینی ای باقی خواهند ماند. از یمن تا بحرین تا سوریه و لبنان، درگیری های فرقه ای و مانورهای ژئوپولیتیک دو بازیگر منطقه ای بزرگ – ایران و عربستان سعودی- ادامه دارد و آنها احتمالاً به عنوان بازیگر اصلی منطقه باقی خواهند ماند.

با وجود تعهد مقامات ایرانی به اصل وحدت اسلامی، افق روابط با عربستان سعودی، رقیب سنی اصلی ایران، همواره وابسته سوء ظن مذهبی و رقابت های منطقه ای بوده است. مشکلات ایرن و عربستان سعودی سال هاست که ادامه دارد. ایران و عربستان زمان طولانی ای است که رقبای ژئوپولیتیک یکدیگر در خلیج فارس هستند. از جمله در زمان سلطنت محمدرضا پهلوی (1941 تا 1979) با استقرار جمهوری اسلامی در سال 1979 این تنش ها تشدید شد.

وقتی ایالات متحده باعث سقوط صدام حسین شد، راه برای به قدرت رسیدن شیعیان هموار شد و سعودی های خشمگین، متعهد به متوقف کردن ایران و متحدین شیعه اش شدند. جدیدترین تحول در زمینه روابط ایران و عربستان مربوط به حیاط خلوت عربستان یعنی یمن می شود که جنبش شیعی و ضد سعودی الحوثی پایتخت را تصرف کرده است. اگر عربستان سعودی بخواهد اقدامی علیه ایران انجام دهد باید درباره چهار قابلیت ایران تامل کند.

قدرت موشکی

در ماه دسامبر وزیر دفاع ایران اعلام کرد که ایران پس از ایالات متحده، روسیه و چین، بزرگترین قدرت موشکی جهان است. احتمالاً در این رابطه مبالغه شده، اما شکی نیست که قابلیت موشکی تهاجمی ایران بالا است. از روزهای جنگ با عراق (1980-1988) یعنی زمانی که ایران قادر نبود که به تسلیحات آمریکایی دست پیدا کند، تصمیم گیران در تهران متوجه شدند که باید در زمینه تسلیحات استراتژیک فعال شوند.

برای جبران این کمبود ایران روی به کشورهایی همچون چین، کره شمالی، سوریه و لیبی آورد و به لطف مهندسی معکوس توانست خط تولید موشک خود را احداث کند. امروز تمام خاک عربستان در تیررس موشک های بالستیک ایران است. تهران روشن ساخته است اگر کشورهای عرب خلیج فارس به ایالات متحده یا اسرائیل برای حمله به ایران کمک کنند، بارانی از موشک بر سرشان فرود خواهد آمد.

سایبر

عربستان سعودی اولین قربانی بزرگ حمله سایبری ایران بوده است. در آگوست 2012 شرکت سعودی آرامکو تحت حمله سایبری شدیدی قرار گرفت و بسیاری از کامپیوترهای این شرکت نابود شد. این حمله اقدامی تلافی جویانه در پاسخ به حمله سایبری مشابه به صنعت نفت ایران توسط ایالت متحده و اسرائیل بوده است. ظاهراً عربستان تبدیل به هدف اقدامات تلافی جویانه ایران شده است. در دهه گذشته قابلیت تهاجمی ایران در زمینه سایبری رشد پرشتابی داشته و ارتش سایبری ایران تبدیل به یک سلاح کلیدی شده است.

گروه های نیابتی

اگر ایران یک متحد غیرقابل تعویض داشته باشد، آن جنبش شیعه حزب الله است. منفعت حزب الله موجب شده است تا ایران به مرزهای لبنان برسد. علاوه بر این هویت عربی حزب الله به ایران این فرصت را داده تا در جهان عرب نفوذ داشته باشد. در سوی دیگر جنبش فلسطینی حماس دیگر گروه نیابتی ایران است. البته بر سر جنگ داخلی سوریه اختلافاتی میان دو طرف به وجود آمده است.

جنگ دریایی

ایران سابقه ای طولانی در زمینه تهدید به بستن تنگه هرمز، مهمترین محل عبور محموله های نفتی جهان دارد. بدون شک تهران هم به اندازه دیگر کشورهای خلیج فارس به خاطر وابستگی به درآمدهای نفتی از این مسئله ضرر خواهد کرد. با این حال در صورت بالا گرفتن تنش ها ایرانی ها انگیزه و توانایی انجام چنین اقدامی را دارند، اگر نه به طور کامل اما ترافیک دریایی در این مسیر مختل خواهد شد.

ایران ترکیبی از موشک های ضد کشتی از قبیل خلیج فارس، مین های دریایی، زیردریایی های کوچک و قایق های تندرو در اختیار دارد که می تواند از طریق آنها حمل و نقل در تنگه هرمز را به مدت طولانی مختل کند. ایران نه تنها به دنبال تقویت کنترل خود بر تنگه هرمز است بلکه بیانیه های مقامات نیروی دریایی نشان می دهد که تهران به دنبال افزایش حضور در باب المندب و کانال سوئز که هردو گذرگاه هایی حیاتی برای عربستان هستند، است.

از شهاب 17 متری تا سجیل 23 هزار کیلویی

نگاهی به بازوان پرقدرت نیروهای مسلح ایران؛
تمامی موشک های بالستیک نامبرده از نظر سامانه های هدایت و برای کاهش بازتاب راداری بهسازی شده آماده شلیک به سوی دشمن هستند. از نظر تعداد به اذعان کارشناسان خارجی تعداد موشک های ایرانی شلیک شونده به اسرائیل در هر روز دهها فروند و برای چند ماه می تواند، باشد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در همایش حمایت از انتفاضه فلسطین پیام های واضحی برای صهیونیست ها داشت. از جمله اشاره ایشان به عملکرد موشک های ایران در موقع لزوم که نشانگر جدی بودن ایران در دفاع همه جانبه از منافع خود و در صورت نیاز، سایر ملت های مظلوم است.

پس از سالهای جنگ تحمیلی با توجه به شرایط موجود منطقه و نتایج حملات موشکی به اسرائیل و فناوری های در دسترس، مسئولان دفاعی کشور اصلی ترین بخش از راهبرد دفاعی کشور در امر بازدارنگی را بر توسعه موشک های بالستیک میانبرد و دوربرد استوار کرده اند. تلاش برای افزایش برد، دقت و همچنین تأثیر گذاری و تنوع سرجنگی این موشکها در این روند توسعه مشهود است.


نمایی از پایگاههای نیروی هوایی رژیم صهیونیستی

در این گزارش به معرفی مختصر موشک های میانبرد و دوربرد بالستیک کشور می پردازیم که توانایی رسیدن به محدوده غده سرطانی منطقه یعنی رژیم اشغالگر قدس را دارند.

پس از آزمایش موشک شهاب 3 در سال 1377 و اعلام مشخصات آن از جمله برد در حدود 1300 کیلومتر، نگاه دشمنان به توانایی موشکی ایران تغییر کرده و کم کم آرامش از میان نظامیان و بعدها سیاسیون صهیونیست به آرزویی برآورده نشدنی تبدیل شد. زیرا ارائه نمونه های جدیدتر، دوربردتر و دقیق تر از خانواده موشکهای شهاب3 نشان دهنده رسیدن ایران به سطوح بالای فناوری موشکی داشت که نوید محصولات مخوف تری را در آینده می داد.

موشک شهاب3
شهاب3 در ادامه روند توسعه موشک های شهاب-1 و 2 و با رویکرد اعمال تغییرات طراحی در سامانه های مختلف بوجود آمد. شباهت های زیادی از نظر فن آوری بین شهاب 2 و 3 وجود دارد، اما شهاب3 پیشرفته تر بوده و از نظر الکترونیک با فن آوری جدید و رایانه هدایتی پیشرفته از نظر سخت افزار و نرم افزار در ساخت آن استفاده شده است. برد این موشک بیش از 1300 کیلومتر عنوان شد که به معنای توانایی رسیدن به سرزمین های اشغالی فلسطین در صورت شلیک از نواحی غربی کشور بود.

نمونه های مختلفی از شهاب3 تولید شده و به خدمت نیروهای مسلح کشور وارد شد که از نظر برد و زیرسامانه ها ارتقاء یافته اند اما همگی یک مرحله ای سوخت مایع بوده و از سامانه هدایت اینرسیایی برخوردارند. کلاهک آخرین نمونه های شهاب3 از نوع جدا شونده است که پس از رسیدن به قوس نزولی در ارتفاع مناسب از بدنه موشک جدا شده و به سمت هدف ادامه مسیر داده و باعث ناتوانی دشمن در انهدام آن می شود.

همچنین انواع مختلف کلاهک از جمله کلاهک بارانی روی این موشک قابل بکارگیری است. طول این نمونه ها حدود 16.5 تا 17 متر بوده و برد آنها تا 1800 کیلومتر در نمونه های نهایی عنوان شده است. جرم کلاهک آنها نیز تا 1000 کیلوگرم برآورد شده است. با توجه به اینکه کمترین فاصله از نواحی غربی ایران تا دورترین نقطه در سرزمین های اشغالی به 1200 کیلومتر نمی رسد خانواده شهاب3 تهدیدی کاملاً جدی برای هر متجاوز و دشمن محسوب می شود.

عاشورا
این موشک بر اساس موشک شهاب3 ساخته شده و از نوع سوخت مایع و دوربرد است. شکل ظاهری کلاهک این موشک مانند آخرین نمونه های شهاب سه دارای کاهش قطر در قسمت های بالاتر است. در این موشک از زیرسامانه های بومی استفاده شده و قابلیت حمل چند نوع سر جنگی از ویژگی های این موشک است. منابع داخلی برد این موشک را 2000 کیلومتر عنوان کرده اند هر چند که کارشناسان خارجی 25 تا 50 درصد برد بیشتری را برای آن متصور هستند. با توجه به نزدیک بودن ابعاد این موشک و شهاب3، استفاده از سامانه های پرتاب قبلی برای بکارگیری آن مقدور است. این برد برای هدف قرار دادن دورترین نقطه در فلسطین اشغالی از نیمه شرقی هم کشور کافی است.

قدر
موشک قدر1 که در سال 1386 معرفی شده در ادامه توسعه موشک های دوربرد سوخت مایع شهاب به تولید رسید و در واقع یکی از نمونه های خانواده شهاب محسوب می شود. برد این موشک تک مرحله ای در حدود 2000 کیلومتر عنوان شده و از ویژگی های آن زمان کوتاه تر آماده سازی آن در مقایسه با موشک های قبلی است. بدین تریب سرعت واکنش این موشک بالاتر است. نمونه هایی از این موشک مجهز به کلاهک خوشه ای نیز معرفی شده که کلاهک این موشک ها نیز از نوع جدا شوند است. نوع قدرF طولی برابر با 15.86 متر و بردی در حدود 1950 کیلومتر و هدایت اینرسیایی دارد.

سجیل
موشک سجیل نیز مانند قدر و عاشورا در نیمه دوم دهه 1380 خورشیدی معرفی شده و برخی آنرا برترین موشک بالستیک ایرانی می دانند. گواه این مدعا اعتراف کارشناسان خود دشمن در نبود مشابه خارجی برای سجیل است. سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران و به احتمال بسیار بالا خط شکن موشک های ایرانی در جهت محو اسرائیل از روی نقشه (در صورت نیاز به استفاده از عامل نظامی) خواهد بود. این به دلیل سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب است.

این موشک به دلیل استفاده از سوخت جامد به سرعت و ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می کند. این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می شود. همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل امکان ردگیری آن برای دشمن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام سجیل در طی پرواز ناچیز است.

برد سجیل نیز 2000 کیلومتر عنوان و تاکنون در دو نمونه سجیل 1 و 2 معرفی شده که خود نشانگر تلاش صنایع مربوطه برای بهسازی آن است. این موشک از نوع دو مرحله ای بوده که پس از اتمام سوخت مرحله اول، این بخش از موشک جدا شده و مرحله دم روشن می شود. با اینکار بخشی از جرم بدنه که خالی شده و باز اضافه محسوب می شود از موشک جدا شده و به افزایش برد کمک می کند.

سجیل جزو موشکهای از مجموعه موشک های بالستیک کشور است که با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 10 تا 12 ماخ(حدود3400 تا 4080 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می شود که انهدام آنرا برای تمام سامانه های دفاع هوایی موجود ناممکن کرده است. این نکته نشانگر پیشرفت فناوری موشکی کشور در رسیدن به چنین دستاورد مهمی است. همچنین فناوری سوخت جامد مرکب که در این موشک استفاده شده علاوه بر ویژگی های رانشی مطلوب، عمر انبارداری بالایی را نیز برای این موشک به دنبال دارد.

موشک 23623 کیلوگرمی سجیل، طولی در حدود 17.57 متر، 1.25 متر قطرو سر جنگی به جرم 500 کیلوگرم از نوع جدا شونده دارد. این موشک در زمان 835 ثانیه(13 دقیقه و 55 ثاینه) به بیشینه برد خود می رسد. سامانه های هدفگیری ناوبری و هدایت سجیل دقت بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورده اند که برای این موشک ارزش عملیاتی زیادی را ایجاد کرده است.

سامانه هدایت موشک های بالستیکی که به آنها اشاره داشتیم از نوع کنترل بردار رانش است که با استفاده از تیغه هایی در خروجی پیشران موشک اقدام به تغییر جهت گازهای خروجی از موشک کرده و جهت موشک را تصحیح می نمایند. این سامانه بسیار بهتر از سامانه های متکی به سطوح کنترلی بالک عمل کرده و یکی از عوامل دقت بالای موشکهای ایرانی، بهینه سازی این سامانه در کشور است.

موشک های سوخت مایع با توجه به نیاز به شارژ شدن سوخت در مخازن پیش از پرتاب، زمان آماده سازی زیادی دارند. در این حالت امکان شناسایی موشک پیش از پرتاب وجود دارد. برای رفع این مشکل از سالها پیش سیلوهای زیرزمینی برای پرتاب موشک های بالستیک در نقاط مختلف کشور ساخته شده می توان موشک شارژ شده و آماده شلیک را تا چند ماه در آنها نگاه داشت.

با توجه به تعداد زیاد این سیلوها پس از رسیدن زمان تخلیه هر موشک، تعداد زیادی موشک دیگر در سایر سیلوها وجود دارند که آماده پرتاب هستند. بدین ترتیب از موشک های سوخت مایع کشور نیز می توان برای پاسخ اولیه به اقدام دشمن استفاده نمود.

تمامی موشک های بالستیک نامبرده از نظر سامانه های هدایت و برای کاهش بازتاب راداری بهسازی شده آماده شلیک به سوی دشمن هستند. از نظر تعداد به اذعان کارشناسان خارجی تعداد موشک های ایرانی شلیک شونده به اسرائیل در هر روز دهها فروند و برای چند ماه می تواند، باشد. نگاهی به اثرات روانی اصابت چند موشک غیر دقیق عراقی به اسرائیل و افزودن اثر دقت و قدرت تخریب بالای موشک های ایرانی ضربات سهمگین شهاب ها و سجیل ها را بر پیکر رژیم اشغالگر قدس را قطعی می گرداند.

اگرچه با روند پیش رو و انقلاب های صورت گرفته در منطقه، دیگر نمی توان کوچکترین امیدی به وجود این رژیم اشغالگر تا سالهای متمادی را داشت اما این موشک های بالستیک ساخت جمهوری اسلامی ایران، پشتوانه محکمی برای بازدارندگی و نابودی هر متجاوز است.

سردار سلامی: موشک بالستیک منحصر به فردی داریم که شاید فقط روسیه و آمریکا آن را داشته باشند

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران:

قدرت نظامی آمریکا ساقط شده/تحرکات بیگانگان را رصد می کنیم

1394/6/25 |


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه قدرت نظامی آمریکا ساقط شده، بر اشراف همه جانبه سپاه بر تحرکات بیگانگان در منطقه تاکید کرد.

ایران آنلاین / سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی در برنامه ای تلویزیونی با اشاره به اشراف همه جانبه سپاه بر تحرکات بیگانگان در آبهای اطراف ایران گفت: بصورت شبانه روزی همه تحرکات خلیج فارس، دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند و هرجایی که مستقیم یا غیرمستقیم با امنیت ملی ایران ارتباط دارد را رصد می کنیم.

** ناوها و پایگاه های منطقه ای آمریکا در تیررس موشک های سپاه
وی تاکید کرد: این کنترل ها توسط گشت های اطلاعاتی امنیتی، پهپادها، رادارهای مدرن و ابزار پیچیده جنگ الکترونیک صورت می گیرد.
سلامی افزود: هر پایگاه هوایی آمریکا که پرنده هایش توان رسیدن به آسمان ایران را دارند و ناوهای هواپیمابر آنها، در تیررس موشک های بالستیک نقطه زن و منحصربه فرد و پهپادهای ایران است.
جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: سپاه پاسداران دارای پهپادی با برد سه هزار کیلومتر رفت و برگشت با توان شناسایی و تهاجم است.

** تحرکات منطقه را شبانه روزی رصد می کنیم
سردار سلامی خاطرنشان کرد: بطور شبانه روز بر تمامی تحرکات اطراف ایران نظارت می کنیم و هیچ نقطه ای در حوزه امنیت ایران نیست که از رصد سپاه و ارتش خارج باشد و در این زمینه هیچ شکاف و خلأیی نداریم.

** هیچ محدودیتی در شلیک موشک نداریم
وی درمورد توانمندی موشکی ایران نیز گفت: هیچ محدودیتی در پرتاب موشک ها به هر تعداد از اهداف وجود ندارد و همه این توانمندی چه در زیر زمین و چه در آشکار، هر جا که لازم باشد آماده است.

** سپاه حضور مستقیم در سوریه ندارد
جانشین فرمانده کل سپاه در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه گفته می شود
نیروهای نظامی ایران حضور مستقیم در سوریه دارند، ضمن رد این موضوع گفت: در این خصوص دو حالت متصور است، یا در کشورهایی مثل سوریه و عراق حضور داریم و آمریکایی ها با همه آن ابزارهای مورد ادعای خود در حوزه های اطلاعاتی و شناسایی عاجز از دیدن ما هستند یا اینکه در این کشورها حضور مستقیم نداریم که دومی درست است.
وی حضور نیروهای نظامی در سوریه را در حوزه های مشورتی عنوان کرد و افزود: معتقدیم آنها باید با استفاده از نیروهای خود به مقابله با دشمن بپردازند.

** نیروی قدس سپاه واحد نظامی مشخصی ندارد
سردار سلامی درمورد نیروی قدس سپاه نیز گفت: این نیرو، واحد نظامی مشخصی ندارد و حوزه کاری آنها انتقال تجربیات و مدیریت اتفاقات است و استراتژی ما در حال حاضر، حضور مستقیم نظامی در هیچ کشوری نیست.

** تکذیب سفر سردار سلیمانی به روسیه
جانشین فرمانده کل سپاه ضمن تکذیب حضور سردار قاسم سلیمانی در روسیه، آن را جنگ روانی آمریکایی ها و ایجاد شبهه افکنی در این خصوص ارزیابی کرد.

** بسته های دفاعی برای هواپیماهای آمریکایی تدارک دیدیم
وی ادامه داد: سالهاست که قدرت نظامی آمریکایی ها ساقط شده و مدت های مدیدی است که تمام نقاط ضعف و قدرت آنها را در منطقه و جاهای دیگر رصد می کنیم.
سردار سلامی خاطرنشان کرد: هر کجا که آمریکایی ها هواپیماهایشان توانمندی رسیدن به آسمان ایران را داشته با شد، با بسته های دفاعی ما مواجه خواهد شد که به شکل نامحدود به آنها آسیب می زند.
وی افزود: موشک بالستیک منحصر به فردی داریم که شاید فقط روسیه و آمریکا آن را داشته باشند و مقابله با این موشک تقریباً غیر ممکن است.

** سپاه هیچ دخالتی در امور سیاسی نمی کند
سردار سلامی در پاسخ به سوؤالی در خصوص ورود سپاه به جریانات سیاسی اظهار داشت: سپاه پاسداران از هیچ جریان و حزبی حمایت نکرده و شأن خود را اجل از این مسائل می داند.
جانشین فرمانده کل سپاه در عین حال خاطرنشان کرد: البته دارای شناخت و بصیرت بوده و اوضاع را رصد می کنیم، اما هیچ دخالتی در امور سیاسی نمی کنیم و این از خطوط قرمزی است که هم رهبری معظم انقلاب و هم قانون اساسی به آن تأکید کرده و سپاه نیز خود را ملزم به آن می داند.

** شبکه اطلاعاتی سپاه در داخل و خارج از ایران
سردار سلامی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سپاه پاسداران مأموریت وسیع امنیتی داشته و دارای شبکه های اطلاعاتی نیرومند و گسترش یافته در محیط داخل و خارج است که از این موضوع برای پشتیبانی از مأموریت های سپاه استفاده می شود.

** به حملات سایبری پاسخ مخرب می دهیم
وی درمورد عملکرد سپاه در حوزه جنگ های سایبری نیز گفت: امروز نبردها در جهان به لحاظ ماهیت در حال دگرگونی و تنوع است و یکی از عرصه های خطرناک و ویرانگری که دشمن با تلفیق فناوری های اطلاعاتی و جنبه های علوم روانشناختی از آن استفاده می کند، تحت عنوان جنگ های سایبری است که این یک عرصه جدید در نبرد است.
سردار سلامی خاطرنشان کرد: کشور ما و به خصوص سپاه پاسداران چون همواره خود را با اقتضائات جدید تطبیق می دهند و هرگز خود را از توانمندی های دشمن عقب نگه نمی دارند، سعی کرده تا به توانمندی های قابل قبولی در عرصه سایبری برسد و بازدارندگی سایبری را در سطح بالایی توسعه داده ایم.
وی افزود: اگر دشمن بخواهد در این زمینه کشور ما را آزار دهد، پاسخ های ویرانگری به آن خواهیم داد که این توانمندی امروز وجود دارد.
جانشین فرمانده کل سپاه تصریح کرد: ابتدا به ساکن به هیچ کشوری حملات سایبری نمی کنیم اما اگر کشوری بخواهد با ما وارد جنگ در این حوزه شود، قاعدتاً به آن پاسخ های مخربی خواهیم داد و در این زمینه اعلام می کنیم که در لبه تکنولوژی حرکت می کنیم، هم نیروی انسانی هوشمند داریم و هم از دانش آن بهره مندیم.

** معتقد نیستیم که فقط با سلاح باید جنگید
سردار سلامی درمورد رابطه سپاه با رسانه ها نیز گفت: بالاخره برخی رسانه ها منعکس کننده بخش هایی از دیدگاه های سپاه هستند و وقتی یک نیروی دفاعی در سطح سپاه پاسداران می خواهد عملیات روانی انجام دهد، یک بخش از این کارکرد در حوزه رسانه ای است و به این حوزه با دید یک جنگ رسانه ای و روانی نگاه می کنیم و معتقدیم یک نیروی انقلابی حتماً باید رسانه داشته باشد و این تفکر را قبول نداریم که فقط باید با سلاح بجنگیم.