دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

گزینه های ایران در حمله آمریکا به تأسیسات هسته ای

گزینه های ایران در مقابل گزینه نظامی آمریکا
گزینه های ایران در حمله آمریکا به تأسیسات هسته ای
استفاده از تهدید نظامی آمریکا علیه ایران همواره به عنوان یک عملیات روانی در سال های بعد از انقلاب استفاده شده است که البته در بعضی مواقع مثل حادثه طبس وارد فاز عملیاتی نیز شده است.اما این روزها با توجه به نزدیک تر شده به توافق هسته ای و با تهدید دوباره ایران به استفاده از گزینه نظامی و بمب های سنگر شکن سوال اینجاست که گزینه های ایران چه می تواند باشد
آرمان پرس:
اگر چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 تهدید به استفاده از گزینه نظامی توسط آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی جزء ادبیات اصلی سیاستمداران واستراتژیست های آمریکا بوده و در مواردی چون حادثه طبس فاز عملیاتی نیز به خود گرفته است اما در چند سال گذشته به خصوص در موضوع پرونده هسته ای ایران آمریکا با ایجاد عملیات روانی و ایران هراسی ، ایران را به عنوان یک تهدید هسته ای برای جهان نشان داده و همواره استفاده از گزینه نظامی را روی میز گذاشته است.این روز ها که به پایان مذاکرات هسته ای نزدیک می شویم باز هم تهدید نظامی و استفاده از بمب های سنگر شکن جهت از کار انداختن تاسیسات هسته ایتوسط آمریکایی ها مطرح شدهاست. در گذشته به موضوع اینکه آیا آمریکا توان حمله نظامی به ایران را دارد؟ مورد بررسی قرار گرفت.در این مطلب بعد از ذکر چند مقدمه به بررسی چند گزینه ایران در صورت عملیاتیشدن این تهدید می پردازیم:
آمریکایی ها باید بدانند که دانش هسته ای در ایران علیرغم تحریم های شدید علمی در این حوزهاز سوی غرب به عنوان یک دانش بومی درآمده است و امروزه دانشمندان جوان هسته ای کشورمان حتی در صورت بروز اختلال در برخی از تاسیسات به سرعت می توانند دوباره به نقطه اولبازگردند.بنابراین صرف یک حمله نظامی نمی تواند مشکلی در دانش هسته ای ایران ایجاد کند امری که اسرائیل در انهدام تاسیسات هسته ای در عراق انجام داد.
نکته دوم اینکه تاسیسات هسته ای کشورمان هم از لحاظ سامانه های پدافندی و هم از لحاظ فیزیکی در وضعیتی است که یک حمله هوایی نمی تواند آسیب جدی در وضعیت فیزیکی آنها ایجاد کند.نمونه آن رهگیری پهباد هرمس توسط پدافند هوایی ایران از نقطه شروع پرواز و کشف ماموریت ،انهدام آن در نزدیکی تاسیسات نطنزمی باشد . با انهدام این پهباد پیشرفته اسرائیلی و به زمین نشاندن پهباد فوق پیشرفته آرکیو 170 کهآخرین تکنولوژی هوایی جنگنده های آمریکا می باشد ، دشمن به خوبی می داند که نزدیکی به تاسیسات هسته ای توسط سایر هواپیماهای جنگی ریسک بسیار بالایی دارد.
گزینه های ایران مبتنی بر این استراتژی خواهد بود که یا باید ما هم امنیت داشته باشیم یا هیچ کس امنیت نداشته باشد. 
بر این اساس و بنابر فرمایش فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای (حفظ اله) : « در مقابل تهاجم دشمنان برای دفاع از خودمان، در همان سطحی که دشمن حمله کند، به آنها حمله خواهیم کرد»
استراتژی بعدی بر این پایه خواهد بود هر کس ضربه اول را بزند پیروز نیست ، هر کس ضربه آخر را تحمل کند پیروز میدان خواهد بود و آمریکا صرف یک حمله سریع نمی تواند به نتایج مطلوب خود برسد 
در این مورد نیز امام خامنه ای می فرمایند: همان‌طور که در زمان رئیس‌جمهور قبلی آمریکا هم گفتم، دوران بزن و در رو تمام شده است و ملت ایران کسی را که بخواهد به او تعرض کند، رها نخواهد کرد(دیدار با معلمان اردیبهشت 94)».
آمریکا امروز به دلیل بحران اقتصادی و عدم اقناع افکار عمومی داخلی و جهانی در زمینه دخالت نظامی در ایران و خستگی ارتش آمریکا به دلیل حضور دو دهه خود در عراق و افغانستان قادر به مدیریت یک جنگ تمام عیار و یا حتی مقطعی با ایران نخواهد بود. 
در همین زمینه بود که اوباما بحث جنگ نیابتی و واگذاری بحران های منطقه ای به بازیگران محلی را در دانشکده نظامی وست پوینت مطرح کرد.
اما گزینه های ایران در صورت حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران چگونه خواهد بود؟
آمریکا به عنوان کشوری که5200 کلاهک هسته ای دارد، که از آنها تعداد 2700 کلاهک در وضعیت عملیاتی است به عنوان یک کشوری است که بر روی انباری از بمب های اتم قرار دارد که می تواند به عنوان بزرگترین تهدید برای آمریکا باشد که در اثر یک حمله چریکی یا سایبری آمریکا را با بحران مواجه کند این در حالی است که آمریکا در حمله هواپیمای القاعده به برج های دوقلو نشان داده که بسیار در این زمینه آسیب پذیر می باشد.
گزینه بعدی حمله سایبری به تاسیسات آمریکا می باشد. آمریکا به دلیل سیستم های پیچیده دیجیتالی و سایبری که دارد ، آسیب پذیری بیشتری نیز دارد. آلپروچ کارشناس تهدید سایبری در وب سایت آمریکایی "ان پی آر" در تحلیلی در این باره می نویسید:«اگر حکومت ایران به این نتیجه برسد که موجودیت آن به طور جدی به خطر افتاده و یا ممکن است حمله نظامی به آن کشور اتفاق بیافتد آنها مسلما برای پیشگیری از وقوع این حملات از جنگ سایبری استفاده خواهند کرد». با این حساب ایران می تواند طی عملیات چریکی و یا حمله سایبری پاسخ قاطعی به گستاخی های آمریکا بدهد.
گزینه بعدی ایران پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه می باشدکه در کشور های ترکیه ، عراق ، قزاقستان ، بحرین ، امارات ، کویت ، عربستان ، افغانستان و عمان مستقر هستند.در دسامبر 2011، آمریکا یک ملیون و 565هزارپرسنل فعال مشغول خدمت داشت که یک ملیون و 217 هزارنفر در آمریکا و 351 هزار نفر در خارج از این کشور مستقر بودند ، از این تعداد نیروهای مستقر در خارج 102 هزار نفر در افغانستان و 15 هزار نفر در کویت و در خلیج فارس حدود 40 هزار نیرو حضور دارند که 7500 نفر در قطر ، 5000 نفر در بحرین و حدود 3000 نفر در امارات متحده عربی و شمار کمتری در عربستان و عمان حضور دارند.تعداد 8 پایگاه مهم که به آن اشاره خواهیم کرددر تیررس موشک های میان بردودور بردایران قرار دارد. آمریکا اگر از هر نقطه ای از پایگاه های خود در دیگر کشورها به عنوان سرپل به ایران حمله نماید هم آمریکا و هم همپیمانان آن باید بدانندایران دفاع از خود را حق مشروعخواهد دانست.
مهم ترین پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه
پایگاه پنجم آمریکا در بحرین
پایگاه بگرام در افغانستان
پایگاه العدید قطر
پایگاه تومریت در عمان
پایگاه شیخ عیسی در بحرین
پایگاه هوایی علی السالم کویت
پایگاه احمدالجابر کویت
پایگاه هوایی الظفره امارات متحده عربی
گزینه بعدی در دسترس بودن اسرائیل به عنوان متحد استراتژیک و سگ هار آمریکا در منطقه است. ایران به چند طریق می تواند اسرائیل را در عرض 9 دقیقه با خاک یکسان کند. استفاده از بارانی از موشک های بالستیک بر سر اسرائیل در دقایق اولیه حمله به تاسیسات ایران می تواند بازوی آمریکا را در منطقه قطع نموده و با خاک یکسان کند.و باز به فرموده امام خامنه ای:این را بدانید امنیت اسرائیل تامین نخواهد شد چه توافق بشود چه نشود(دیدار با اعضاء مجمع عالی بسیج مستضعفین93)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد