دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

دولت و ملت سوریه خط قرمز دولت مصر است


دولت و ملت سوریه خط قرمز دولت مصر است

احمد العرابی

وزیر خارجه اسبق مصر با تشریح دلیل رای مثبت این کشور به قطعنامه اخیر روسیه درباره سوریه، دولت و ملت سوریه را خط قرمز قاهره دانست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، تحولات اخیر در صحنه‌ منطقه‌ای و بین المللی به ویژه رای مثبت مصر به طرح روسیه در شورای امنیت، خشم رژیم سعودی را به دنبال داشت و در ادامه برخی منابع از خروج ناگهانی سفیر آل سعود از قاهره خبر داده‌‌اند تا ابرهای تنش بر روابط قاهره-ریاض سایه افکند. موضع‌گیری مصر در قبال سوریه که کاملا با مواضع خصمانه و جنگ‌ افروزانه آل سعود مغایرت دارد، خشم این رژیم و قطر را به دنبال داشته و آنها از حربه اقتصادی برای انتقام‌جویی از قاهره استفاده می‌کنند.

خبرنگار تسنیم در مصر در این زمینه با «محمد العرابی» رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان مصر و وزیر خارجه اسبق این کشور گفت‌و‌گو کرد و نظر وی را درباره تحولات اخیر به ویژه روابط مصر و رژیم سعودی جویا شد.

وی در این زمینه اظهار داشت : رای مثبت مصر به قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره سوریه در شورای امنیت بیانگر موضع ثابت مصر از ابتدای بحران سوریه است، دولت و ملت سوریه خط قرمز دولت مصر است.

وی درباره تنش به وجود آمده در روابط مصر و آل سعود افزود: مواضع دو کشور از همان ابتدا ثبات و شناخته شده است،‌این مسئله برای طرف سعودی غافلگیرکننده نبوده و متاسفانه ما وارد  بحث و جدل شده‌ایم، اما درباره جنگ رسانه‌ای میان دو کشور،  عقلای دو طرف را به توقف فوری چنین مسائلی دعوت می‌کنم.

العرابی درباره آینده روابط مصر و رژیم سعودی گفت : رابطه مصر و عربستان را نمی‌توان از هم جدا کرد، زیرا روابط تاریخی و راهبردی میان دو طرف برقرار  است که نتیجه طبیعی خطراتی است که جهان عرب را احاطه کرده است در نتیجه دور شدن مصر و سعودی از یکدیگر بعید است، زیرا به نفع دو طرف و امنیت ملی عربی نیست.

وی درباره این سئوال که آیا امکان بروز تغییر در نقشه ائتلاف‌های منطقه‌ای میان مصر و کشورهای منطقه‌ در آینده نزدیک وجود دارد؟ به تسنیم گفت : هیچ ائتلافی میان قدرت‌های جهان به صورت غیرمنتظره شکل نمی‌‌گیرد، با وجودی که تغییرات در منطقه آهنگ بسیار سریعی دارد، اما مصر در زمینه منطقه‌‌ای و بین المللی بر اساس اصول ثابت خود حرکت می‌کند و موضع ثابتی در برخی ائتلاف‌ها دارد، اگر به برخی طرف‌های منطقه‌ای نزدیک و از برخی دیگر دور است، تنها در راستای منافع مصر و جهان عرب قرار دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد