دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

کتاب قانون آقای اردوغان

پشت‌پرده سخنرانی انتقادی رئیس‌جمهور ترکیه در سازمان ملل چه بود؟

کتاب قانون آقای اردوغان

سمیه نوظهوری
پژوهشگر مسائل بین‌الملل

هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد، در آخرین روزهای تابستان برگزار شد. مجمع عمومی یکی از شش رکن اساسی سازمان ملل و تنها رکنی است که تمام کشورهای جهان در آن شرکت کرده و حق رای برابر دارند. 
اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد امسال با حضور 135 کشور و به ریاست پیتر تامسون از 13‌سپتامبر آغاز شد و با سخنرانی رهبران کشور‌های عضو از 20 سپتامبر ادامه یافت. در شروع، اهداف توسعه جهانی که در اجلاس هفتادم‌ تصویب شده بود و اجرای آن تا‌ امروز ادامه دارد مورد بررسی قرار گرفت.
 در این اجلاس مباحثی زیادی نظیر راهبرد جهانی مبارزه با تروریسم،بحران پناهجویان و مهاجران سوریه، خطرات ناشی از داعش و ویروس زیکا و تهدیدات محیط‌زیستی و...‌ مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 این سازمان بر‌اساس منشور سازمان ملل متحد، به بررسی و ارائه توصیه‌هایی در زمینه طیف متنوعی از موضوعات مرتبط با صلح و امنیت بین‌المللی 
می‌پردازد.
 موضوعات خلع سلاح‌های کشتار جمعی، حقوق بشر، قوانین بین‌الملل و حکمیت مسالمت‌آمیز بین ملت‌های متنازع از موارد مورد بحث و گفت‌وگو در این مجمع است.
امسال نیز رجب طیب اردوغان به‌عنوان رئیس‌جمهور و نماینده کشور ترکیه سخنرانی کرد. وی که پس از کودتای نافرجام ترکیه به نیویورک آمده بود، همچون سال‌های گذشته با نگاهی تجدید‌نظر‌طلبانه نسبت به ارکان سازمان ملل و پنج عضو دائم شورای امنیت سخنرانی اعتراض‌آمیزی ایراد داشت.
 اردوغان در نطق خود گفت: «وجاهت سازمان ملل نیاز به بازسازی دارد و باید شورای امنیت این سازمان به‌گونه‌ای بازسازی شود که بتواند وجهه نمایندگی خود (از ملت‌ها) را حفظ کند. 
او همچنین تاکید داشت که دنیا محکوم به اطاعت صرف از این پنج کشور نیست.‌
 این اولین بار نبود که رئیس‌جمهور کشوری با رویکرد و نگاهی معترضانه به موضوع فعالیت شورای امنیت و اعضای دائم این شورا نگاه منتقدانه‌ای داشته است، پیش از او نیز رئیس‌جمهور سابق ایران، محمود احمدی‌نژاد در دوران تصدی ریاست‌جمهوری‌اش و همچنین هوگو چاوز، رئیس‌جمهور درگذشته ونزوئلا نیز چنین سخنانی با این مضمون ایراد داشته‌اند. رئیس‌جمهور ترکیه در مجمع عمومی امسال موضوعات مهم جهانی را مورد ارزیابی قرار داد‌.
 وی همچنین به موضوعاتی از قبیل تهدیدهای تروریستی، مسائل امنیتی، موضوع سوریه و عراق و همچنین درباره پناهندگان و مهاجران و اینکه اروپا تا چه حد به تعهدات خود نسبت به مهاجران عمل کرده است ‌در این زمینه انتقاد داشت و آنان را متهم به کوتاهی در این امر کرد. اردوغان در سخنان اعتراض‌آمیز خود به کودتای نافرجام ترکیه نیز اشاره کرد و سعی در معرفی حکومت خود به‌عنوان یک حکومت دموکرات 
داشت. 
رئیس‌جمهور ترکیه از نبود حکومت قانون در جهان سخن گفت و اعتراض داشت اما باید از وی ‌نیز پرسید در کدام کتاب قانون سرباز کشوری را در وسط خیابان شلاق می‌زنند و سرش را می‌برند؟ آیا این توهین به پرچم یک کشور نیست؟
باید از آقای اردوغان پرسید که شما از اعضای دائمی ‌و پنج عضو سازمان ملل چه می‌دانید؟ در سال 1945 بعد از جنگ جهانی دوم نکسون راکفلر 75هزار متر‌مربع زمینی را در نیویورک وقف سازمانی کرد که بعدها سازمان ملل متحد نامیده شد.
در این ساختمان شیشه‌ای ‌اسرائیل به استقلال رسید، آن‌هم در خاک کشور فلسطین. 5عضو دائمی ‌سازمان ملل متحد 68 سال پیش به موجر این ساختمان نگفتند که در خاک هیچ کشوری نمی‌توان پرچمی ‌افراشت، شما چه انتظاری از اینان دارید‌؟  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد