دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

فارین افرز: اوباما با اجرای کامل برجام، مانع اتحاد تهران - مسکو شود






توصیه نشریه آمریکایی برای بهبود روابط اقتصادی واشنگتن با تهران

فارین افرز: اوباما با اجرای کامل برجام، مانع اتحاد تهران - مسکو شود

نشریه آمریکایی «فارین افرز» با اشاره به رویدادهای اخیر و احتمال شکل‌گیری اتحاد استراتژیک میان ایران و روسیه به‌ویژه در سوریه توصیه کرد، «باراک اوباما» تا زمانی که در کاخ سفید است باید زمینه اجرای کامل برجام را فراهم آورد تا از عواقب چنین اتحادی برای واشنگتن کاسته شود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، نشریه آمریکایی «فارین افرز» تحلیلی با عنوان «اتحاد ناخوشایند روسیه و ایران؛ همکاری‌های دو کشور در سوریه» منتشر کرده است.

 

نویسنده این یادداشت به حضور اخیر جنگنده‌های روسیه در ایران اشاره کرده و نوشته است: «ایران در اقدامی شگفت‌انگیز در اواخر ماه آگوست، به نیروهای هوایی روسیه اجازه داد تا از پایگاه هوایی شهید نوژه در همدان استفاده کرده و حملات هوایی خود در سوریه را به انجام برسانند. این اقدام به هیچ عنوان اقدامی پیش پاافتاده نبود. ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی با اصل «نه شرقی، نه غربی» از حاکمیت خود حفاظت کرده است.»

 

این یادداشت بدون اشاره به اینکه بلوک مارکسیستی شرق دیگر وجود ندارد، می‌افزاید: «حالا، به نظر می‌رسد که سیاست خارجی ایران به طور مشخص به سمت شرق گرایش پیدا کرده است و این گرایش به سمت روسیه "تاکتیکی" است. با این وجود اگر ایران به متحد استراتژیک روسیه تبدیل شود، این مسئله عواقب بسیار منفی برای واشنگتن به دنبال خواهد داشت. برای مثال یکی از عواقب این امر می‌تواند این باشد که روسیه و ایران یک بلوک ضدآمریکایی در آسیای مرکزی و منطقه قفقاز شکل دهند».

 

فارین افرز که وابسته به شورای روابط خارجی آمریکاست، در ادامه ادعا می‌کند: «آمریکا برای اینکه از چنین عواقبی جلوگیری کند، باید سعی داشته باشد تا ایران را به موضع قبلی خود یعنی سیاست «نه شرقی، نه غربی» بازگرداند. «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا نیز برای اینکه بتواند این کار را انجام دهد، بهتر است اساسی را برای اجرای کامل مفاد توافقنامه هسته‌ای (برجام) فراهم آورد تا روابط اقتصادی میان ایران و آمریکا قبل از اینکه وی از کاخ سفید کنار رود، ارتقاء یابد.»

 

نویسنده این مقاله در ادامه می‌نویسد: «ایران با ایرباس و بوئینگ برای خرید هواپیماهای مسافربری به ارزش 35 تا 45 میلیارد دلار به توافق رسیده است که این نخستین مورد از تبادلات بزرگ اقتصادی میان ایران و غرب در چهار دهه گذشته به شمار می‌رود. اوباما باید به‌رغم مخالفت‌های کنگره، اقداماتی را در پیش گیرد تا اجرای کامل برجام تضمین شود. این مسئله می‌تواند باعث بازگشت ایران به اقتصاد جهانی شود و روابط اقتصادی میان ایران و غرب را بهبود بخشیده و در عین حال مواضع عناصر میانه‌رو در ایران را تقویت کند».

منبع: فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد