دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

نشریه ارگانی چین: عربستان اشتباه سختی برابر ایران مرتکب شد

نشریه ارگانی چین: عربستان اشتباه سختی برابر ایران مرتکب شد



پکن - ایرنا - یک نشریه ارگانی کشور چین با انتقاد از سیاست های اشتباه عربستان در قطع روابط سیاسی با ایران نوشت: ریاض با نادیده گرفتن مسائل مربوط به عرف دیپلماتیک اقداماتی بسیار غیردوستانه و نامناسب با تهران در روزهای اخیر داشته است.




«گلوبال تایمز» روز شنبه در گزارشی خاطرنشان کرد: ظاهرا عربستان تلاش زیادی می کند تا با ترغیب دیگران برای قطع رابطه با ایران، کشورهای بیشتری را وارد معرکه ای کند که خود به راه انداخته است.

روزنامه چینی که دیدگاه های رسمی کشورش را منتشر می کند، می افزاید: البته تحت لابی سعودی ها، برخی کشورهای عربی رابطه با ایران را قطع کردند و حتی برخی سطح روابط را کاهش دادند اما اگر عربستان فکر می کند با این کار آشوب در منطقه ایجاد می شود سخت در اشتباه است.
گلوبال تایمز می نویسد: یکی از کشورهای مورد نظر عربستان برای وارد شدن در این معرکه آمریکا است اما چنانچه این کشور تصور می کند در این راه موفق می شود، سخت در اشتباه است.
این رسانه با اشاره به اشتباهات راهبردی مکرر عربستان در منطقه می افزاید: عربستانی ها در وضعیتی نیستند که بتوانند از این اقدامات غیردوستانه در قبال ایران سودی ببرند.
گلوبال تایمز می نویسد: شاید چند کشور عربی با ایران قطع رابطه کنند که البته حتی اگر شمار آنها بیشتر هم شود مشکلی اساسی برای تهران پیش نمی آید، ولی در مقابل این عربستان است که با این کار حمایت های جهانی را از خود سلب می کند.
روزنامه چینی تاکید می کند که بخصوص آمریکا مدت هاست راهبرد خود را در خاورمیانه تغییر داده است و بر اساس راهبرد جدید واشنگتن، این کشور به هیچوجه ایران را یک هدف نمی داند و برای همین اصلا مایل نیست وارد بازی عربستانی ها شود.
گلوبال تایمز اضافه می کند که بر خلاف تصور نادرست خاندان آل سعود، آمریکا اولویت خود را بر مبارزه با گروه تروریستی داعش متمرکز کرده و به دنبال یافتن راهی برای پایان دادن به بحران سوریه است. این کشور به همین خاطر مدت هاست تلاش دارد روابط خود با ایران را بهبود بخشد.
نشریه با بیان اینکه عربستان اشتباه سختی برابر ایران مرتکب شده است، ادامه می دهد: چین اگرچه در بحران پیش آمده ایران و عربستان مداخله نمی کند اما چون هر دو کشور رابطه دوستانه ای با پکن دارند، برای مصالحه و سازش میان آنها و پایان دادن به این تنش تلاش خواهد کرد.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی 13 دی ماه در پی اعدام آیت الله نمر باقر النمر رهبر شیعیان این کشور و برای فرار از این جنایت اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع می کند.
شیخ نمر 56 ساله یکی از منتقدین شدید خاندان آل سعود در عربستان و یکی از مهمترین شخصیت های معترض در شرق عربستان از سال 2011 تاکنون بود.
اعدام وی با موج گسترده ای از محکومیت و تنفر در سطح منطقه و سازمان های مستقل بین المللی همراه شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد