دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

بیم اعراب خلیج فارس از s300



پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره نوشت: اجرایی شدن قرارداد فروش سامانه موشکی اس-300 بین روسیه و ایران، رقابت تسلیحاتی در منطقه را تشدید می کند. یرا بُرد و فناوری رهگیری پیشرفته اس-300 به ایران اجازه می دهد تا هواپیماهای جنگنده را در فواصلی بسیار دورتر از مرزهای خود تهدید کند.
به گزارش نامه نیوز، سایت این شبکه نوشت: جنگ پرهزینه عربستان سعودی علیه حوثی های مورد حمایت ایران در یمن همچنان ریشه اصلی و جدی تنش در منطقه خلیج (فارس) است. در عین حال، مداخله روسیه در سوریه و در حمایت از بشار اسد رئیس جمهور سوریه ضمن حمایت از سیاست ایران در سوریه به طور مستقیم نیز اهداف دولت های پادشاهی خلیج (فارس)‌را تهدید می کند.

اعلام خبر انجام مذاکرات طولانی مدت روسیه و ایران و امضای قرارداد بسیار جنجالی دو کشور برای تحویل سامانه دفاع موشکی ضد هوایی اس-300، علاوه بر خشم و عصبانیت دولت سعودی، تنش های منطقه ای را نیز شعله ور خواهد کرد.

آخرین نسخه صادراتی موشک اس-300 یا S-300VM که ناتو آن را SA-23 می نامد، موشکی دوربرد ضد هوایی بسیار کارآمدی است که می تواند همزمان چندین موشک کروز و بالستیک و نیز جنگنده های پیشرفته را هدفگیری و منهدم کند.

برد 200 کیلومتری این موشک مقابل اهداف پرنده ارتفاع بلند به ایران این توانمندی را خواهد داد تا هواپیماهای جنگنده و ترافیک هوایی را فراتر از مرزهای خود تهدید کند.

پوشش هوایی دوربرد

در بیشتر شرایط جنگی، اس-300 برای جنگنده های پیشرفته ای که رادار گریز نیستند، بسیار خطرناک خواهد بود.

روسیه ادعا می کند برخی از نسخه های این سامانه تا حدودی قادرند جنگنده های رادار گریز را نیز شناسایی کنند. با این حال تاکنون گفته نشده است که موشکی از نوع اس-300 شلیک شده باشد تا چه رسد به تهدید جنگنده های رادار گریز. بنابراین طرح چنین ادعاهایی شبهه انگیز است.

در صورتی که سامانه اس-300 در مواضعی مانند جزایر خلیج (فارس) استقرار یابد، می تواند شعاع خطر این سامانه را تا شهر کویت و پایگاه های نظامی علی السالم، احمد الجبی، المنهاد و الظفره و همچنین میادین نفتی زاکوم و شریقه و بخش شمالی میدان گازی قطر گسترش دهد.

بعلاوه، در صورت بروز بحران، ایران ممکن است تهدید به بستن دالان های هوایی خطوط هوایی بین المللی برفراز منطقه خلیج (فارس) بکند. هرچند که این کار ممکن است پیامدهای بین المللی به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر، در هرگونه عملیات علیه اهدافی در ایران که زیر پوشش تدافعی سامانه اس-300 قرار بگیرند، نیروهای هوایی کشورهای عرب خلیج (فارس) و کشورهای غربی نیازمند حمایت های جنگ الکترونیک گسترده ای در زمینه رهگیری و جمینگ خواهند بود؛ فناوری هایی که به جز نیروی هوایی و دریایی آمریکا معدود کشورهای دیگری در اختیار دارند.

برای مقابله با سامانه اس-300 به هواپیماهای EA-18 Growler‌ و جنگنده های RC-135C ، هواپیماهای راداری-اطلاعاتی RC-135v/w Rivet و نیز جنگنده های F-22 ‌و هواپیماهای رادار گریز B-2‌ نیاز است.

به جز این تجهیزات و جنگ افزارها، هماهنگی یک چنین بسته تهاجمی پیچیده مستلزم بکارگیری هواپیماهای آواکس و سامانه های هماهنگی و فرماندهی و هدایت Joint-Stars‌ است.

نیروی هوایی آمریکا همچنین تجربه لازم را برای انهدام سامانه های تدافعی دشمن با بهره گیری از جنگنده های رادار گریز چندگانه در اختیار دارد تا با استفاده از آنها از سد سامانه اس-300 عبور یا ضمن نزدیک شدن با کمک اطلاعات راداری هواپیمایی دیگر، آنها را منهدم کند.

البته نباید این نکته را نادیده گرفت که در صورت هشدار فوری، تدارک، هماهنگی و اعزام این تعداد هواپیما برای نیروی هوایی آمریکا بسیار بسیار مشکل آفرین و سخت خواهد بود.

با این حال ساماندهی و اجرای یک چنین عملیاتی حتی برای آمریکا هم ماهها زمانبر خواهد بود.
اولین واکنش احتمالی از سوی ناوگان رزمی ناو هواپیمابر آمریکا در خلیج (فارس) در مقابل تهدید سامانه اس-300، بهره گیری از جنگنده های F-18 و EA-18 Growler ‌خواهد بود که رادار گریز نیستند.

عوض شدن متغیرها

هرچند سامانه اس-300 نمی تواند به اهداف زمینی حمله کند و در واقع ماهیتی تدافعی دارد ولی صحنه سیاسی متزلزل خاور میانه و این واقعیت که ایران به سامانه مذکور دست می یابد، می تواند باعث تغییر شگرفی در توان نظامی کشورهای منطقه شود و عاملی احتمالی برای بی ثباتی های آتی در این منطقه شود.

آمریکا، انگلیس و متحدانشان در منطقه خلیج (فارس) باید ریسک هرگونه اقدام احتمالی خود را برای برطرف کردن کامل این خطر به دقت بررسی و سبک و سنگین کنند یا اینکه یادبگیرند که چطور باید در کنار ایران قدرتمند در منطقه خلیج (فارس)‌زندگی کنند.

در صورت تحویل این سامانه به ایران، واکنش احتمالی آمریکا شامل افزایش اعزام جنگنده های رادار گریز F-22 به منطقه و نیز برگزاری رزمایش هایی برای بمب افکن های رادار گریز B-2 نزدیک حریم هوایی ایران به نشانه قدرت نمایی خواهد بود.

شاید هم، آمریکا برخلاف گذشته کمتر از جنگنده های رادار گریز در نزدیکی حریم هوایی ایران استفاده کند تا مبادا ایران به اطلاعات بیشتری درباره توانمندی اس-300 در شناسایی و رهگیری این گونه هواپیماها دست یابد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد