دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

کنگره، کری را به سیخ کشید

کنگره، کری را به سیخ کشید
کارول مورلو

سه وزیر کابینه در جلسه روز سه‌شنبه درباره توافق هسته‌ای با ایران تمسخر و تحقیر شدند. وزیر امور خارجه جان کری، وزیر انرژی ارنست مونیز و وزیر خزانه‌داری جک لو، روز سه‌شنبه چهار ساعت از وقت خود را صرف دفاع از توافق هسته‌ای با ایران در برابر کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کردند.
کری که در ١٨ ماه گذشته ده‌ها سفر به پایتخت‌های اروپایی و خاورمیانه انجام داده است، سرانجام توانست روز ١٤ جولای توافق هسته‌ای با ایران را به نتیجه برساند. او به اعضای کنگره گفت در شرایطی که تحریم‌ها علیه ایران از بین رفته‌اند، عدم پذیرش کنگره می‌تواند باعث گسترش برنامه هسته‌ای ایران شود. کری گفت ما تضمین می‌کنیم با این توافق از گسترش برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری می‌شود.
بسیاری از قانون‌گذاران از جمله برخی دموکرات‌های کنگره، دولت را به باطل‌کردن حق وتو رئیس‌جمهوری تهدید کرده‌اند. فرایند بررسی این توافق براساس قانون، ٦٠ روز طول می‌کشد. حزب جمهوری‌خواه، که اکثریت کنگره را در دست دارد، انتظار دارد این توافق رد شود، اما اوباما تهدید کرده است هر قانونی را که‌مانع این قرارداد شود وتو می‌کند. تاکنون بسیاری از جمهوری‌خواهان در کمیته آشکارا به مذاکره‌کنندگان توهین کرده‌اند.
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو، اوایل ماه جولای به تهران رفت، سفری که در رسانه‌ها پوشش گسترده‌ای یافت. این سفر برای گفت‌وگو در مورد به‌پایان‌رساندن بررسی درباره سوءظن تحقیقات مخفی ایران انجام شد. آمانو پس از این سفر گفت این پروسه را می‌توان تا اواسط ماه دسامبر به اتمام رساند. نمایندگان کنگره معتقدند میان آژانس و ایران توافقی مخفی انجام شده است؛ اما کری گفت هیچ توافق مخفی‌ای وجود ندارد؛ کری افزود: این روند طبیعی آژانس است. اما او مشخصا از این سخنان آشفته شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد