دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

چند خبر


حزب حاکم ترکیه  روند صلح با کردها را مشروط کرد
سخنگوی حزب «عدالت و توسعه» ترکیه گفت چنانچه شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) خلع سلاح شوند، روند صلح با این گروه ممنوعه می‌تواند ادامه یابد. به نوشته روزنامه تودیززمان، «بشیر آتالای»، سخنگوی حزب عدالت و توسعه، گفت: روند آشتی ترکیه با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان فقط در شرایطی می‌تواند ادامه یابد که این «عناصر تروریست» سلاح خود را زمین بگذارند و کشور را ترک کنند. از سوی دیگر، اسکای‌نیوز نیز گزارش داد مقامات آنکارا رسما توافق‌نامه‌ای را که به واشنگتن اجازه استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک را می‌دهد، امضا کردند. براساس این توافق، آمریکا می‌تواند از پایگاه هوایی اینجرلیک استفاده کند. همچنین دفتر نخست‌وزیری عراق تأکید کرد این کشور خواهان حل مشکل آنکارا و حزب کارگران کردستان ترکیه از طریق مذاکرات و کانال‌های دیپلماتیک بوده و حاضر است در این زمینه میانجیگری کند. «سعد الحدیثی»، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق، اعلام کرد: عراق خواهان حل مشکل ترکیه و حزب کارگران کردستان این کشور (پ‌ک‌ک) از طریق مذاکرات و کانال‌های ارتباطی دیپلماتیک است تا بتوان به تفاهم برای حل‌وفصل مشکلات و تلاش مشترک برای مقابله با تروریسم رسید. بیشتر حملات جنگنده‌های ترکیه علیه پ‌ک‌ک، مواضع این گروه در کوهستان‌های واقع در شمال عراق را هدف قرار می‌دهند که خاک عراق و جزء قلمرو اقلیم کردستان محسوب می‌شود. در همین حال، جنگنده‌های ترکیه بار دیگر با ورود به حریم هوایی عراق پایگاه‌های پ‌ک‌ک را در کوهستان‌های اقلیم کردستان عراق بمباران کردند. ارتش ترکیه اعلام کرده است هدف از این حملات نجات یکی از پایگاه‌های ژاندارمری ترکیه بوده که در معرض تیراندازی نیروهای پ‌ک‌ک در کوه‌های واقع در میان ترکیه و عراق قرار گرفته‌ بود.

پیشنهاد برکناری «جان بوئنر» از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا
یک نماینده محافظه‌کار مجلس نمایندگان آمریکا پیشنهاد داد رئیس ‌جمهوری‌خواه این مجلس از این سمت برکنار شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، «مارک میدوز»، نماینده محافظه‌کار مجلس نمایندگان آمریکا، با طرح پیشنهادی در این مجلس ضمن گلایه از آنچه وی «فرهنگ مجازات» مخالفان جان بوئنر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در این مجلس، خواند، پیشنهاد کرد بوئنر از این جایگاه برکنار شود. با این حال، بعید است این پیشنهاد وی تصویب شده یا حتی به رأی گذاشته شود اما نشان‌دهنده اختلافات درون حزب جمهوری‌خواه پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٢٠١٦ است.

کشته‌شدن سرکرده گروه تروریستی «لشکر جنگوی» پاکستان
سرکرده گروه تروریستی ممنوعه «لشکر جنگوی» توسط نیروهای پلیس پاکستان کشته شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس پاکستان اعلام کرد نیروهای پلیس سرکرده این گروه جدایی‌طلب را  چهارشنبه درحالی‌که تلاش می‌کرد به هنگام انتقال به زندانی دیگر فرار کند، کشتند. «مالک اسحاق» در فهرست تروریست‌های جهانی آمریکا قرار داشت و گروه تأسیس‌شده توسط او تاکنون مسئول کشتار صدها نفر از غیرنظامیان بوده که بیشتر این افراد از اقلیت‌ شیعه پاکستان بوده‌اند. دو مقام ارشد پلیس پاکستان در گفت‌وگو با رویترز اعلام کردند به هنگام انتقال مالک اسحاق به همراه دو پسرش به بازداشتگاه، یک گروه مسلح برای آزادی آنها حمله کردند. مسئولان پلیس اعلام کردند مالک اسحاق و دو پسرش در پی شلیک پلیس کشته شدند.

«جاناتان پولارد» نوامبر آزاد می‌شود
وزیر دادگستری اسرائیل اعلام کرد «جاناتان پولارد» قرار است ٢٠ نوامبر سال جاری میلادی پس از ٣٠ سال حبس آزاد شود. به گزارش خبرگزاری شینهوا، «آیلت شیکد»، وزیر دادگستری اسرائیل، در صفحه توییتر خود نوشت کمیسیون آزادی مشروط آمریکا تصمیم گرفته تا جاناتان پولارد آمریکایی را که برای اسرائیل جاسوسی می‌کرد، آزاد کند. وکیل پولارد نیز در بیانیه‌ای تأکید کرد: موکلش ٢٠ یا ٢١ نوامبر سال جاری میلادی آزاد خواهد شد و براساس شرایط آزادی مشروطش او حق ندارد به مدت پنج سال از آمریکا خارج شود. آن پولارد، همسر سابق این جاسوس این تصمیم را یک «معجزه» خواند.

روسیه میزبان نشست ضد داعش
رهبران سرویس‌های اطلاعاتی، امنیتی و مقامات مجری قانون از ٦٤ کشور جهان در «یاروسلاول» روسیه دیدار و درباره تهدیدهای سازمان‌های تروریستی بین‌المللی نیز مذاکره خواهند کرد. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، این نشست با نظارت سرویس امنیتی روسیه سازماندهی شده است. معاونت مطبوعاتی سرویس امنیتی روسیه گفت این چهاردهمین نوع از این نشست‌ها خواهد بود و با هدف بهبود سیستم جهانی مبارزه با تروریسم صورت خواهد گرفت و سازمان‌ملل نیز براساس رویکردها و اصول قوانین بین‌المللی، هماهنگ‌کننده آن خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد