دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی
دوهفته نامه باختر زمین

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

گزینه‌هایی برای رهبری طالبان

گزینه‌هایی برای رهبری طالبان

ملااختر محمدمنصور، وزیر سابق راه و حمل‌ونقل دولت طالبان در سال ١٩٦٠ میلادی در ولایت قندهار به دنیا آمد. او از قبیله اسحق زی پشتون است. او در سال ٢٠٠٦ به افغانستان بازگشت و عضو شورای رهبری طالبان شد. او فرماندار در سایه قندهار بود و بر اساس گزارش‌ها دستی در قاچاق موادمخدر داشت. ملااختر محمد به طور مستقیم در برنامه‌ریزی حملات علیه مراکز ولسوالی‌ها و هماهنگی بمب‌گذاران انتحاری که به مرگ‌ومیر افغان‌های بی‌گناه منجر شد، نقش داشت. در سال ٢٠١٠  و پس از بازداشت ملابرادر در کراچی، ملاعمر رهبر طالبان، ملااختر محمد را به عنوان جانشین ملابرادر معرفی کرد. او به زبان‌های عربی، دری، پشتو و اردو مسلط است. او را یکی از رهبران میانه‌رو طالبان می‌دانند که نقش مهمی در پیشبرد مذاکرات صلح این گروه و دولت افغانستان داشته است. اگرچه بسیاری از منابع او را جانشین احتمالی ملاعمر معرفی کرده‌اند اما برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که  به دلیل انتشار خبر کشته‌شدن ملاعمر توسط ملااختر و گل‌آقا، جایگاه او در میان طالبان خدشه‌دار شده است.
ملابرادرآخوند نیز یکی دیگر از جانشین‌های احتمالی ملاعمر است. او در سال ۱۹۶۸ در ولسوالی دهراوود ولایت ارزگان در جنوب افغانستان متولد شد. او در مدارس دینی درس خوانده و گفته می‌شود  با قبیله پوپلزایی از قبایل قندهار (جایی که حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان متولد شده) نسبت دارد. ملابرادر یکی از چهار نفری است که در سال ۱۹۹۴ گروه طالبان را به رهبری ملاعمر تأسیس کردند. ملابرادر از فرماندهان مورد اعتماد رهبر گروه طالبان شناخته می‌شد که در سال ۲۰۱۰، در شهر کراچی در جنوب پاکستان بازداشت و روانه زندان شد. ملاعمر در زمان حیاتش، ملابرادر و ملاعبیدالله را به عنوان معاون خود انتخاب کرد. بر اساس برخی گزارش‌ها، او در سال ٢٠١٣ به همراه چند نفر از رهبران طالبان از زندان آزاد شد. با این همه برخی دیگر از گزارش‌ها حاکی از آن است که او هنوز هم در یک منزل امن در شهر کراچی نگهداری می‌شود. می‌گویند او رابطه نزدیکی با طیب آقا، رهبر سیاسی طالبان در قطر دارد.
ملامحمد یعقوب، پسر بزرگ ملاعمر هم یکی از گزینه‌های روی میز طالبان است.  او که ٢٦ ساله است، به‌تازگی از مدرسه دینی کراچی فارغ‌التحصیل شده است. با این حال برخی رهبران طالبان بر این باورند که ملایعقوب کم‌سن‌وسال است و ممکن است هنوز برای رهبری طالبان مناسب نباشد. یکی از رهبران طالبان هم گفته ملاعمر هیچ‌گاه تمایل نداشته که یکی از اعضای خانواده‌اش جانشین او شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد