دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

خلبان عامل سقوط جنگنده روسی در «کودتای ترکیه» کشته شد

خلبان عامل سقوط جنگنده روسی در «کودتای ترکیه» کشته شد

جنگنده ترکیه

شهردار آنکارا اعلام کرد خلبانی که جنگنده روسیه را ساقط کرده بود در درگیری‌های روز گذشته در آنکارا کشته شده است.

به گزارش گروه بین المللل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری اسپاتنیک روسیه، «ملیح غوکشیک» شهردار آنکارا تاکید کرد خلبان ترکیه‌ای که جنگنده روسی را ساقط کرده بود روز گذشته در جریان کودتا در ترکیه کشته شده است.

غوکشیک در گفتگو با تلویزیون رسمی ترکیه، افزود که این خلبان از عاملان کودتا و از طرفداران فتح الله گولن معارض سرسخت اردوغان است.

به گفته شهردار آنکارا این خلبان از کسانی بوده است که با استفاده از بالگرد نظامی مقر ریاست جمهوری ترکیه در «مرمریس» را بمباران کرده است و سپس جنگنده‌های ارتش بالگرد وی را سرنگون کردند.

یک جنگنده اف 16 ترکیه در 24 نوامبر گذشته یک فروند جنگنده «سوخو 24 »روسیه را در مرزهای ترکیه با سوریه سرنگون کرد که خلبان این جنگنده بعد از خروج از هواپیما از سوی تروریست‌های ترکمان بازداشت و کشته شد.

رایزنی های سردار سلیمانی، شمخانی و ظریف در شب کودتای ترکیه

 نماینده رشت در مجلس با اشاره به جلسه غیر علنی امروز وزیر امور خارجه در مجلس گفت:‌ آقای ظریف ورود اردوغان به ایران را بشدت تکذیب کرد و گفت به صورت مرتب با تمام مسئولان تا صبح بیدار ماندیم، با آقایان سلیمانی و شمخانی موضوع را تا صبح رصد می کردیم و لحظه به لحظه با هم هماهنگ بودیم.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با جام جم‌آنلاین، در مورد جزییات جلسه غیر علنی امروز وزیر امور خارجه در مجلس در ارتباط با حادثه ترویستی نیس فرانسه و کودتای ترکیه گفت: آقای ظریف در این جلسه به این موضوع اشاره داشت که در حادثه تروریستی نیس فرانسه می تواند نقش صهیونیست ها پررنگ باشد به دلیل اینکه آنها به دنبال اسلام هراسی هستند و افرادی را غیر مستقیم آموزش می دهند که بتوانند عملیات تروریستی انجام دهند.

وی افزود: وزیر امور خارجه در عین حال نسبت به این حادثه تروریستی ابراز تاسف کرد و گفت با این اقدامات ترویستی مخالف هستیم.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم به نقل از ظریف در مورد تجمع هفته گذشته منافقین در پاریس گفت:‌ این تجمع اولین سالش نبود و هر سال منافقین اجتماع دارند،آنها گروه مرده ای هستند و عربستان از حیث استیصال به دامان آنها افتاده است.ما اعتراض خودمان را ابلاغ کردیم اما در عین حال تجمع منافقین چندان موضوع بزرگی نیست که بخواهیم خیلی برای آن وقت بگذاریم آنها مرده هایی هستند که تعدادشان نیز اندک است و دور هم جمع می شوند.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه تمام اجزای کودتای ترکیه را تشریح کرد ادامه داد: آقای ظریف ورود اردوغان به ایران را بشدت تکذیب کرد و گفت به صورت مرتب با تمام مسئولان تا صبح بیدار ماندیم، با آقایان سلیمانی و شمخانی موضوع را تا صبح رصد می کردیم و لحظه به لحظه با هم هماهنگ بودیم.

وی به نقل از ظریف اظهار داشت: موضع ایران در قبال کودتا بهترین موضع بود،ایران تنها کشوری بود که از دموکراسی حمایت کرد.اما روسیه موضع مقتدری نگرفت همچنین آمریکا؛کشورها موضع دو پهلو گرفتند تا ببینند سرنوشت کودتا چه می شود، اما جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا مخالفت خود را با هر اقدام غیردموکراسی اعلام کرد.

جعفرزاده همچنین گفت: نمایندگان با توجه به امنیت پایداری که در کشورمان وجود دارد معتقد بودند باید نهایت استفاده را از این موضوع داشته باشیم تا بتوانیم نسبت به جلب سرمایه گذاری در راستای اقتصاد مقاومتی اقدام کنیم.

تونی باربردر فاینشال تایمز بررسی کرد: 5 پیامد خروج بریتانیا از اتحادیه ی اروپا

فاینشال تایمز بررسی کرد:
رای شوک آور بریتانیایی ها برای خروج از اتحادیه اروپا 5 پیامد مختلف در کوتاه و میان مدت بدنبال خود خواهد داشت از جمله ...

فراتاب گروه بین الملل: تحلیل پیش رو ارزیابی تونی باربر از نویسندگان فاینشنال تایمز در خصوص پیامدهای رای بریتانیایی ها برای خروج از اتحادیه اروپاست که مشروح آن در ادامه خواهد آمد:

یکم: نتایج سیاسی بریست چه خواهد بود؟

علاوه بر آسیب کوتاه مدت به اقتصاد بریتانیا، اولین نتیجه ی رای گیری پنجشنبه مبنی بر ترک اتحادیه بحران در دولت بود. دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و رهبر حزب محافظه کار کناره گیری خود را اعلام کرد. به نظر می رسد دولت جدید محافظه کارتر و مشخصا ضد اروپایی تری جای وی را خواهد گرفت. بدون مدیریت دقیق، روند خروج بریتانیا از اتحادیه، روابط لندن و سایر اعضای اتحادیه آسیب خواهد دید. اعضای اتحادیه ممکن است آن را ضربه ای به وحدت اروپا تفسیر نمایند. برای حفظ وحدت در اتحادیه، انها علاقه ای به دادن پیشنهاد معاهدات سخاوتمندانه ی پسا بریکستی نخواهند داشت. مذاکرات همواره در معرض خطر به تندی گرویدن و  بروز جنگ خواهد بود، که می تواند به مانعی برای سایر معاهدات اروپایی تبدیل شود.

 

دوم بازارهای مالی چگونه تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؟  

بریکست بازارهای مالی را نسبت به ضعف 19 کشور حوزه ی یورو آسیب پذیرتر می کند. ارزش استرلینگ اکنون به کمترین میزان خود طی 30 سال گذشته رسیده است. سرمایه گذاران با این سوال مواجه می شوند که آیا تحت تاثیر شک ناشی از بریکست، دولتهای حوزه ی یورو اراده ی سیاسی و حمایت عمومی برای تقویت ساختار اتحادیه ی پولی اروپا را دارند. اتحادیه ی بانکی اروپا برنامه ی بیمه ی سپرده ی مشترک را خواهد آزمود تا ببیند که آیا منجر به پیشرفت طی 12 ماه آینده خواهد شد.  این برنامه اکنون متوقف شده است. طرحهای پیشنهادی دیگر، چون برنامه ی ایتالیا برای اوراق قرضه ی مهاجرتی مشترک اتحادیه ی اروپا جهت تهیه ی پول برای حل بحران مهاجرت و پناهندگی، ممکن است شانس کمتری برای اجرایی شدن داشته باشند.

هر کدام از کشورهای حوزه ی یورو در بازار جهانی مورد بررسی دقیق قرار خواهند گرفت.  پس از رای گیری بریتانیا، ناتوانی در مقاومت بین اوراق قرضه ی دولتی آلمان و کشورهای جنوب اروپا که به لحاظ مالیه ضعیف ترند گسترش خواهد یافت.

آینده ی پرتغال، که اکنون به وسیله ی دولتی اعتلافی از چپهای رادیکال و میانه رو اداره می شود، سرمایه گذاران را نگران می کند. مشکلات عمیق یونان هرگز حل نخواهد شد. در اسپانیا که روز یکشنبه انتخابت سراسری در آنجا برگزار خواهد شد، انتظار روی کار آمدن دولتی با ثبات و اصلاحات اقتصادی به دلیل تجزیه طلبی در کاتالونیا و از هم پاشیدگی سیستم سیاسی مبهم است.

 

سوم: معنای بریکست برای تندروهای پوپولیست چیست؟

جنبش های سیاسی مخالف وضع موجود، به ویژه احزاب راست افراطی اروپای غربی از بریکست الهام خواهند گرفت. در این میان، متاثرترین آنها جبهه ی ملی فرانسه، به رهبری ماری لوپن خواهد بود که به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده چشم دوخته است. بعید به نظر می رسد وی در انتخابات پیروز شود، اما ممکن است حزب وی دومین حزب قدرتمند شود. راست افراطی در هیچ کشوری از اتحادیه ی اروپا قدرت را به دست نخواهد گرفت. اما آنها را قادر خواهد ساخت که حمایت کافی را برای تاثیر بر مباحثات سیاسی بدست آورند. چپهای تندرو هم چنین وضعی خواهند داشت و بنابراین بر تصمیمات دولتها تاثیر خواهند گذاشت. سیاستهای مهاجرتی مشخصا از جمله ی این موارد خواهند بود.

 

چهارم - واکنش اتحادیه ی اروپا چه خواهد بود؟

اتحادیه تحت فشار برای اجرای طرحهای پیشنهادی جهت ادغام بیشتر اعضا قرار خواهد گرفت. برنامه ی مبهم سال گذشته که « گزارش پنج رییس جمهور» نامیده می شد و سریعا جاروجنجال زیادی در بروکسل ایجاد کرد کافی نخواهد بود. اگر ادغام مالی و اقتصادی بیشتر اعضا امکان پذیر نباشد، فرانسه و آلمان طرحهایی را برای همکاری های بیشتر در حوزه های دفاعی و امنیت داخلی پیشنهاد خواهند داد.

 

پنجم - بریکست چگونه بر اتحادیه ی اروپا تاثیر خواهد گذاشت؟

در نهایت خروج بریتانیا برابری را در داخل اتحادیه تضعیف خواهد نمود. اکنون 7 کشور خارج از اتحادیه ی پولی با بریتانیا 30% تولید اقتصادی اتحادیه را به خود اختصاص داده اند، این کشورها با خروج بریتانیا از اتحادیه فقط 15% تولید اقتصادی را به خود اختصاص خواهند داد. بریکست برتری سیاسی و اقتصادی آلمان در اتحادیه را افزایش خواهد داد، چشم اندازی که خوشایند برلین و شرکایش نمی باشد. بریکست به همبستگی، اعتماد و شهرت بین المللی اتحادیه ی اروپا آسیب خواهند رساند. بزرگترین تاثیر آن تضعیف نظم سیاسی و اقتصادی لیبرال که بریتانیا، اتحادیه ی اروپا، دوستان و متحدانشان از آن دفاع می کنند خواهد بود.

برگردان از سحر کارکن

صالحی : گوش به زنگ باشیم؛ اتفاقاتی در حال روی دادن است

واکنش صالحی به اظهارات مرکل و بان کی مون:
علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در واکنش به اظهارات بان کی مون و آنگلا مرکل در خصوص برنامه موشکی کشورمان اظهار داشت: به نظر بنده توطئه ای در حال ایجاد است وگرنه دلیلی ندارد که بان کی مون و مرکل داد و فریاد راه بیندازند.

به گزارش فراتاب، اوخر هفته گذشته پس از تصویب لایحه ممنوعیت فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران توسط جمهوری خواهان کنگره آمریکا، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در اظهاراتی عجیب، برنامه های موشکی ایران را در تناقض با قطعنامه های شورای امنیت دانسته و این امر را ناقض برجام اعلام نمودند. در همین راستا و پس از این اظهارات بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن واکنش به این اظهارات، برنامه های موشکی کشورمان را دارای جنبه دفاعی دانسته و اظهار داشت: بر اساس دکترین های دفاعی و محاسبات امنیت ملی خود با قوت تمام ادامه می دهد و این گونه اظهارات هیچ تاثیری بر برنامه موشکی مشروع کشور نخواهد داشت.
از سوی دیگر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما، اظهارات دبیرکل سازمان ملل و صدراعظم آلمان را عجیب توصیف کرد و گفت: به نظر بنده توطئه ای در حال ایجاد است وگرنه دلیلی ندارد که بان کی مون و مرکل داد و فریاد راه بیندازند. البته بنده برای صحبت کردن در این خصوص احتیاط می کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است اما احساس می کنم اتفاقاتی در حال روی دادن است زیرا آقای بان کی مون و خانم مرکل حرف های عجیبی زده اند.
وی با اشاره به ادعاهای مقامات آلمانی مبنی بر تلاش ایران برای خرید تجهیزات مرتبط با سلاح های هسته ای اظهار داشت: اول چنین ادعاهایی مطرح کردند و بعد گفتند سازمان انرژی اتمی چنین خریدی نکرده بلکه بیشتر برای وزارت دفاع ایران بوده است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این ادعاها افزود: به طور منطقی وقتی یک کانال خرید در برجام تعبیه کرده ایم، دیگر ضرورتی ندارد که سازمان انرژی اتمی بخواهد دستگاهی را به طورغیرمستقیم از بازار سیاه خریداری کند که هم هزینه بیشتری دارد و هم خطر آلودگی احتمالی خواهد داشت.
صالحی ادامه داد: می توانیم تجهیزات لازم را از منشأ اصلی بخریم، به کانال خرید اعلام کنیم و آنان شرایطش را مهیا می کنند تا با قیمت ارزان‌تر در زمان کمتر، با کیفیت بهتر و با اطمینان بیشتر خریداری کنیم.
صالحی افزود: ضرورتی ندارد که سازمان انرژی اتمی بخواهد خرید غیررسمی انجام دهد ما این همه زحمت کشیدیم و برجام را به اینجا رساندیم که یک کانال خرید هم داشته باشیم و خرید را هم از این کانال انجام دهیم، اکنون چگونه ممکن است خودمان را به دردسر بیندازیم؟
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: البته این به ما مربوط نیست به وزارت امور خارجه مربوط است و دوستان حتما رصد می کنند، متوجه هستند و قطعا اقدامات لازم را خواهند داشت تا این مباحث را در نطفه خفه کنند.
صالحی تاکید کرد: باید به آقای بان کی مون بابت سخنان دو پهلویش و به خانم مرکل اعتراض جدی شود البته من نظر شخصی ام را به عنوان یک هموطن می گویم و این موضوع ربطی به سازمان انرژی اتمی ندارد اما امیدوارم زودتر جلوی این توطئه گرفته شود.

لحاظ شدن منویات مقام معظم رهبری در بعد فنی برجام
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دقت و توجه ویژه مقام معظم رهبری در بحث توان هسته ای ایران گفت: ایشان از ابتدا، نظارت ویژه ای بر موضوع هسته ای داشتند و پشتیبانی و حمایت های گسترده ای هم از حیث مقررات و تسهیلات ویژه در این صنعت و هم از حیث معنوی اعمال داشتند.
صالحی افزود: به دلیل همین حمایت ها و به رغم تغییر دولت ها، شاهد بودیم که نشاط و فعالیت های هسته ای کشور همچنان پابرجا و برقرار مانده است.
وی در ادامه توضیح مختصری درخصوص برجام ارائه کرد و گفت: باید برجام را به سه بخش فنی، سیاسی- حقوقی و بخش تحریم تقسیم کنیم.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به مسئولیت فنی خود در موضوع برجام تاکید کرد: تمام منویات مقام معظم رهبری در بعد فنی برجام در نظر گرفته شده است البته ما در یک گفت و گو با طرف مقابل نمی توانیم به صورت آرمانی تمام خواسته های خود را مطرح کنیم و هیچ گونه امتیازی ندهیم.
صالحی خاطرنشان کرد: با توجه به اظهار نگرانی طرف مقابل از فعالیت های هسته ای ایران، نظر ما همواره مبنی بر واهی بودن این ادعا برای اعمال فشار بر ایران و یک نگرانی ساختگی بوده است. آنها می خواستند با دادن صبغه سیاسی به یک بحث فنی، بر ما فشار سیاسی وارد کنند.
وی تاکید کرد: به رغم بازدیدهای مکرر طرف مقابل و اعلام آژانس مبنی بر مشاهده نشدن فعالیت انحرافی و در نهایت بسته شدن پرونده پی ام دی، حقانیت ایران اثبات شد.
صالحی یادآور شد: طرف مقابل در بعد فنی همیشه تسلیم اراده ما شده است و هرچند مدت ها زمان صرف شد اما در نهایت، آنچه را که ما اعلام کرده ایم، همان شده است.
تلاش طرف مقابل برای انحراف افکار عمومی
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به تلاش طرف مقابل برای انحراف افکار عمومی، گفت: طرف مقابل ادعای فعالیت های غیر صلح آمیز و نظامی ایران در پی ام دی را مطرح کردند که در نهایت حرف ما تایید شد زیرا بحث فنی، با دقت مشخص می شود.
وی با اشاره به مذاکرات برجام افزود: وقتی وارد گفت و گو شدیم مقداری محدودیت، جهت رفع نگرانی های ساختگی طرف مقابل را پذیرفتیم، زیرا آنها معتقد بودند که ما توان بالقوه این کار که شامل علم هسته ای، تکنولوژی، فناوری ، اکتشاف و استخراج تا ساخت سوخت و طراحی رآکتور را در اختیار داریم.
صالحی افزود: آنها اعلام کردند که ما می خواهیم با اعمال این محدودیت ها مطمئن شویم که ایران با داشتن این امکانات به سمت استفاده های غیر صلح آمیز حرکت نکند.
وی افزود: طرف مقابل محدودیت هایی از جمله محدودیت در ساخت پلوتونیوم به مدت 15 سال و محدودیت در ساخت فلز اورانیوم را اعلام کردند. پاسخ ما این بود که ما اصلا پلوتونیومی برای 15 سال آینده نداریم که بخواهیم فلز آن را بسازیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما این محدودیت را پذیرفتیم تا نگرانی طرف مقابل رفع شود، افزود: نه تنها ما چیزی را از دست نداده ایم بلکه ما برای ساخت فلز پلوتونیوم، پلوتونیومی در اختیار نداریم زیرا نه از سوخت راکتور بوشهر می توان استفاده کرد و باید طبق قرارداد آن سوخت را پس از استفاده به روسیه بازگردانیم و نه اینکه نیروگاه اراک هنوز راه اندازی نشده بود که سوخت آن دارای پلوتونیوم شود و پلوتونیوم آن را استخراج کنیم.
صالحی با اشاره به شایعات مطرح شده در خصو ص پلوتونیوم راکتور تهران گفت: این راکتور نیز پلوتونیومی به آن صورت ندارد که بخواهیم وقت خود را صرف آن کنیم.
وی با بیان اینکه، یکی از گلوگاه های ساخت سلاح هسته ای، ساخت همین فلزات است گفت: ما توانایی ساخت فلز اورانیوم را داریم و قبلا نیز آن را ساخته و به آژانس نیز اعلام کرده ایم، اما آن را داوطلبانه بسته و اعلام کرده ایم که با توجه به صلح آمیز بودن فعالیت هسته ای، دیگر آن را نخواهیم ساخت و اعلام کردیم که تا چند سالی که برجام هست، از ساخت فلز اورانیوم نیز استنکاف خواهیم کرد و این موضوع ضرورتی برای ما ندارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد:پذیرش این محدودیت ها از جمله مواردی بود بود که با قبول آن تلاش کردیم تا طرف مقابل به افکار عمومی خود اعلام کند که به نوعی مانع ایران برای انحراف و ساخت سلاح هسته ای شده است.

سالی 20 تا 25 تن آب سنگین تولید می کنیم
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره نوع محدودیت هایی که ایران پذیرفته است گفت : این محدودیت ها در مقایسه با راهبرد و مطالبه غربی ها از ما که غنی سازی صفر بود ناچیز است زیرا هدف آنان محقق نشد و مجبور شدند حق غنی سازی ما را بپذیرند.
صالحی توانمندی جمهوری اسلامی ایران برای تولید فلز اورانیوم را بالا توصیف کرد اما در عین حال آن را در شرایط کنونی غیرضروری دانست.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود : ما 9 تا 10 هزار ماشین غنی سازی داشتیم که اینها 6 هزار ماشین شدند و از این تعداد 5 هزار مشغول غنی سازی اند و هزار تا هم در خلاء می چرخند.
صالحی با اشاره به اینکه مقصد ما 190 هزار سو است، گفت : اگر از ماشین های نسل آی آر یک برای رسیدن به هدف گذاری 190 هزار سو بخواهیم استفاده کنیم میان 5 یا 10 هزار ماشین برای رسیدن به 190 هزار سو تفاوت زیادی وجود ندارد.
وی با اشاره به طرح برخی انتقادها در خصوص کاهش دادن شمار سانتریفیوژها در افکار عمومی افزود: باید این موضوع را با آن چیزی بسنجیم که باید داشته باشیم ؛ حتی اگر امروز هم 190 هزار سو مواد داشته باشیم این مواد اولیه ای می خواهد و به طور مستمر حداقل بین 300 تا 400 تن مواد اولیه برای این مقدار سو نیاز داریم که این مقدار را نداریم .
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد : با حمایت رهبر معظم انقلاب ، پی جویی های هوایی و زمینی را انجام می دهیم و ان شاء الله ظرف 7 - 8 سال آینده به شرایطی خواهیم رسید که بتوانیم نیاز سالانه کارخانه های 190 هزار سو را تامین کنیم .
صالحی گفت : در بعد فنی ما به حفظ غنی سازی ، حفظ فعالیت های اکتشافات و استخراج دست یافتیم و به حفظ اصل تحقیق و توسعه که البته در این بخش مقداری محدودیت پذیرفتیم اما محدودیتی نیست که فعالیت ما را کند نماید.
وی افزود: محدودیت در بخش تحقیق و توسعه نیز به نحوی است که هم طرف مقابل راضی شد و هم تصمیم گرفته شد که مشکلی برای ما پیش نیاید.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آب سنگین اراک هم گفت : سالی 20 تا 25 تن آب سنگین تولید می کنیم .
صالحی همچنین درباره 32 تن آب سنگین برای فروش به آمریکا هم افزود : این اقدام به خاطر دستبرد دو میلیارد دلار از ایران، به انتقال پول آن منوط شد که اول پول را بگیریم و بعد آب سنگین را بفروشیم .
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مدرن سازی راکتور آب سنگین اراک با اعلام شروع این کار به تشکیل کارگروه فنی کارشناسان ایران ، چین و آمریکا در این زمینه اشاره کرد و گفت : این کارگروه تشکیل شده و آخرین جلسه دو هفته پیش در چین با حضور کارشناسان سه کشور برگزار شد در این جلسه طراحی مفهومی را مجدداً مورد ارزیابی قرار دادیم و داریم اقدامات لازم را برای طراحی های پایه شروع می کنیم .
صالحی همچنین اضافه کرد : از ادغام شرکت های قبلی، یک شرکت بزرگ تشکیل دادیم که بیش از 800 مهندس در این بخش مشغول کار هستند .
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره کارگروه مشترک ایران ، چین و آمریکا خاطر نشان کرد : قرار شد این کارگروه به ترتیب در پایتخت های یکدیگر جلسات فنی را برگزار کنند که امیدواریم ظرف هفته های آینده جلسه ای در ایران داشته باشیم و در ادامه، قرار است در چین و آمریکا جلساتی برگزار شود.

عراقچی :گشایش‌ها صرفا وابسته به برجام نیست

عراقچی در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد:
سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر یک‌شنبه در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران جوان تاکید کرد: تا گشایش‌های تحت تاثیر اجرای برجام خود را در زندگی مردم نشان دهد فاصله داریم، اما لزوما این گشایش‌ها صرفا وابسته به برجام نیست.

به گزارش فراتاب، سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر یک‌شنبه در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران جوان تاکید کرد: تا گشایش‌های تحت تاثیر اجرای برجام خود را در زندگی مردم نشان دهد فاصله داریم، اما لزوما این گشایش‌ها صرفا وابسته به برجام نیست.

او با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر این‌که برخی شروط مد نظر رهبری در برجام رعایت نشده است، تاکید کرد: شروط رهبری هیچ کدام نقض نشده است. بعضی از بندهای مدنظر رهبری مربوط به قبل از اجرایی شدن برجام بود و برخی مربوط به بعد از اجرا شدن آن و ما متعهد بودیم این شروط کامل محقق شود و اگر موردی باشد هیات نظارت بر اجرای برجام رسیدگی می‌کند.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام هم‌چنین با اشاره به پیش‌نویس گزارش بان‌کی‌مون درباره اجرای برجام خاطرنشان کرد: نه دبیرکل سازمان ملل و نه هیچ فرد دیگری حق ندارد ایران را در زمینه موشکی متهم کند. آزمایش‌های موشکی و موشک‌های ما در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌گنجد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان این که صنعت هسته‌ای ایران امری تثبیت شده است گفت:‌ می‌توانیم پس از اجرا شدن برجام بگوییم که شعار انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست محقق شده است. امروز دیگر این شعار در اولویت شعارهایی که مردم در تظاهرات و راهپیمایی‌ها سر می‌دادند نیست. وجدان عمومی جامعه پذیرفته است که این شعار محقق شده است البته این مسأله ناظر به آن نیست که ما پیگیر مطالبات خود در چارچوب برجام نباشیم اما فراموش نکنیم که خواسته بزرگ‌مان که همان تثبیت حق داشتن انرژی هسته‌ای بود محقق شده است.

به گزارش ایسنا، عراقچی در طرح این مسأله که برخی مدعی هستند من گفته‌ام تمامی تحریم‌ها توسط توافق هسته‌ای برداشته خواهد شد ضمن رد چنین ادعاهایی گفت:‌ من هیچ‌وقت چنین چیزی نگفتم بلکه فقط صحبت من و تمام سخنرانی‌ها و مشاهده‌هایم قائل به این بوده است که تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای برداشته می‌شود. هیچ کس نمی‌تواند بگوید تمامی تحریم‌ها تحت الشعاع برجام برداشته می‌شود. تحریم‌های اولیه سرجای خودش است و تحریم‌های مرتبط با حقوق بشر و تروریسم در جای خود باقی است.

وی ادامه داد: حتی در تحریم‌های هسته‌ای آن طور که انتظار داشتیم این مسأله محقق نشده و هنوز برای برداشته شدن کامل آن‌ها نیاز به زمان داریم.

این مقام وزارت خارجه به طرح این پرسش که طرف‌های مقابل تاکنون به تعهدات خود در برجام عمل کرده‌اند؟ اظهار کرد: آن چه مربوط به رفع تحریم‌ها در چارچوب برجام می‌شود، بر روی کاغذ برداشته شده است اما در صحنه عمل تحریم‌ها کامل برداشته نشده است.

او خاطرنشان کرد: علت این که بخشی از تحریم‌ها در صحنه عمل هنوز برداشته نشده است ناشی از بدعهدی و شیطنت طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌هاست. نمی‌گویم تعهدات‌شان را انجام نداده‌اند؛ آن‌ها روی کاغذ همه چیز را برداشته‌اند اما شرایطی که باید فراهم می‌کردند تا آنچه روی کاغذ اتفاق افتاده در عمل محقق شود به وجود نیامده است. علاوه بر این برداشته شدن عامل تحریم نیازمند زمان است.

عراقچی با بیان این که در بخش‌های حمل و نقل، انرژی، بیمه، حساب‌های بانکی و ... گشایش‌های زیادی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: هنوز در ورود بانک‌های بزرگ برای تعامل با ایران مشکلاتی داریم و این یک واقعیت است البته شاید علت اصلی این که بانک‌های بزرگ هنوز حاضر به وارد شدن به تعاملات با ایران نیستند، ناشی از عوامل بیرونی باشد به طوری که فضای لازم اعتماد بخش فراهم نشده است و آمریکایی‌ها کمال استفاده را از این فضا تاکنون کرده‌اند.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام تاکید کرد: همه منابع مسدود شده مالی ایران آزاد شده است. ممکن است در جایی انتقال مبلغی مشکل باشد اما بانک مرکزی گفته است که به تمامی منابع مالی‌اش دسترسی دارد و الان تخصیص ارز به روز انجام می‌شود و این بهترین شاخصه برای ماست که بفهمیم امور بانکی و ارزی ما به شرایط مطلوب رسیده است.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه با بیان این که در چارچوب برجام در سه بخش فروش هواپیما، واردات فرش ایران و مواد غذایی تحریم‌های اولیه از سوی آمریکا مستثنی شده است، خاطر نشان کرد: این که ما توانستیم در مذاکرات این سه بخش را مستنثی کنیم از ویژگی‌ها و بخش‌های مثبت کار بود. اما اگر سوال این است که چرا بخش‌های دیگر از جمله استفاده از سیستم مالی آمریکا را مستنثی نکردیم باید بگویم که آمریکایی‌ها تمایلی به برداشتن تحریم ایران از سیستم مالی نداشتند و ما هم موافق این کار نبودیم چرا که اساسا وارد شدن به سیستم مالی آمریکا مشکلات زیادی در بر خواهد داشت که نمونه آن در مصادره دو میلیارد دلار دارایی‌های ایران مشاهده شد.

عراقچی در خصوص احتمال نقض برجام از سوی کشورهای ۱+۵ به ویژه آمریکا اظهار کرد: هر یک از کشورها که تصمیم به نقض برجام بگیرند باید هزینه سیاسی آن را پرداخت کنند. اگر دولت فعلی آمریکا و یا دولت بعدی آمریکا برجام را نقض کند ما نگرانی نداریم مهم این است که برگشت‌پذیری در اقدامات‌مان را حفظ کرده‌ایم و در کوتاه‌ترین زمان می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به حال گذشته باز گردانیم البته فکر نمی‌کنم دولتی در آمریکا بخواهد چنین کاری را انجام دهد. همان‌طور که مقام معظم رهبری گفته‌اند هر کس در آمریکا برجام را پاره کند ما آن را آتش می‌زنیم و کسی در آمریکا نمی‌تواند فکر کند که به جای برجام آلترناتیوی وجود دارد و می‌تواند دوباره مذاکره کند. باید بگویم که مذاکره دیگر در کار نخواهد بود.

معاون ظریف تاکید کرد: ما متعهد به برجام خواهیم ماند و آن را نقض نمی‌کنیم مگر آن‌ها برجام را نقض کنند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در رابطه با قرارداد بویینگ گفت: این که آن‌ها چه مشکلاتی برای عقد چنین قراردادی دارند به خودشان مربوط است و مسأله اصلی آمریکا و کنگره است. طبق برجام باید مجوز فروش هواپیما به متقاضیان این مسأله داده شود وگرنه نقض برجام صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به انتقادها نسبت به اجرای برجام خاطرنشان کرد: کسانی که در مقابل اجرای موفق برجام مقاومت می‌کنند به خاطر آن است که سال‌ها در ازای تحریم‌ها توانسته‌اند منافعی برای خود کسب کنند اما بسیاری از مخالفان برجام هم خارجی هستند و کشورهایی که در شرایط تحریم توانستند از این مسأله منتفع شوند و البته تندروها در داخل آمریکا، ‌رژیم صهیونیستی و عربستان هم هستند که تلاش زیادی قبل از توافق و هم اکنون برای کاهش دستاوردهای برجام انجام می‌دهند. البته در داخل هم کسانی هستند که از شرایط تحریم و رانت‌هایی که ایجاد شده منتفع می‌شدند.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت:‌ اجرای درست برجام و دستیابی به تمام منافع آن بر اساس سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری که همان اقتصاد مقاومتی می‌تواند محقق شود. وزارت خارجه وظیفه دارد بر مشکلاتی که در سر راه اجرای برجام و خارج از ایران ایجاد می‌شود تمرکز کند و فکر می کنم اجرای اقتصاد مقاومتی می‌تواند مشکلات را در داخل حل کند.

عراقچی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای حاشیه‌یی برجام و در جریان مذاکرات این بود که میزان رشد و بلوغ جامعه را در بیان حقایق، انتقادات و نقدپذیری گسترش داد البته بعضی از انتقادات مثل بحث سیمان و بتن جای تامل دارد چرا که در این موضوع کاملا در داخل در دام ترفند آمریکایی‌ها گرفتار شده‌اند. آمریکایی‌ها از ابتدا نمی‌خواستند ایران آب سنگین داشته باشد و به هر طریقی سعی می‌کردند آن را حذف کنند. باید بگویم یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ما تثبیت راکتور آب سنگین اراک بود. موضع علنی مقامات آمریکایی که به ما اعلام می‌شد این بود که اجازه ندارند راکتور اراک وجود داشته باشد. اوایل حتی نمی خواستند اسم آب سنگین اراک را بیاورند. اما ما موفق شدیم این راکتور را با ماهیت آب سنگینی حفظ کنیم.

او اضافه کرد: من از این که مسائل نقد بشود و تیم مذاکره کننده بررسی شود استقبال می‌کنم اما باید مراقب باشیم که در دام رسانه‌یی آن‌ها قرار نگیریم. ما همیشه سعی کردیم نسبت به برجام روشنگری داشته باشیم. این که ما را به «ماله کشی» متهم می‌کنند به عنوان مزاح خوب است و البته من هم از آن استقبال می‌کنم و مطالب در این مورد را جمع هم می‌کنم چرا که فکر می‌کنم این مسأله نشان‌دهنده منطق ما در کار است. با این حال معتقدم اگر به تامین منافع ملی در اجرای برجام کمک نمی‌کنیم حداقل تیشه به ریشه‌های منافع ملی نزنیم.

معاون ظریف در رابطه با برگزاری کمیسیون مشترک برجام ‌با بیان این که این کمیسیون سه‌شنبه هفته جاری در وین برگزار می‌شود دستور کار این کمیسیون را بررسی نحوه اجرای برجام دانست و افزود:‌ در طی سه ماه گذشته سوالات و ابهاماتی اگر باشد در نحوه اجرا و یا تفسیرهایی که از چگونگی اجرا از سوی دو طرف انجام می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد. انجام تعهدات طرف مقابل موضوعی است که ما در کمیسیون مطرح می‌کنیم چرا که موارد متعددی از نبود پیشرفت در شرایط مطلوبی که باید اجرا می‌شد و یا شرایط مخربی که نباید ایجاد می‌شد مورد بحث قرار می گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با مشکلات دانشجویان در ورود به دانشگاه‌های خارجی در رشته‌های مختلف گفت:‌ یکی از موانعی که قطع‌نامه‌های گذشته ایجاد کرده بود مربوط به دانشجویان بود که اجازه می‌داد هر کشوری بنا به صلاح دید خود از پذیرش دانشجویان ایرانی در رشته‌های مختلف حتی فیزیک خودداری کنند. این مشکل بعد از اجرای برجام تا حدود قابل توجهی رفع شده است اما از آن جایی که تصمیم در این رابطه به عهده کشورهاست کمی زمان می‌برد تا همه چیز به روال گذشته بازگردد. در عین حال مانعی بر سر تحصیل دانشجویان ایرانی خارج از کشور وجود ندارد.

او در رابطه با جلسات هیأت نظارت بر اجرای برجام خاطرنشان کرد: بنده عضو این هیأت نیستیم و یکی دوباری که وزیر امور خارجه در سفر بودند به جای ایشان در جلسه حاضر شدم. همان‌طور که می‌دانید این هیأت به دستور رهبری تشکیل شده است و تشخیص نقض برجام به عهده این هیأت است. این هیأت هشت عضو دارد و اعضایش با تایید رهبری انتخاب شده‌اند و دستور کارش هم در همین چارچوب مشخص شده است. آقای شمخانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، دبیر این هیأت هم هست و وظیفه اطلاع‌رسانی با ایشان است. جلسات هیأت نظارت به اقتضای موضوعاتی که پیش آمده تشکیل شده است. این هیأت از ساختار مناسبی برخوردار است و این که چه کسی باید نقض برجام را تشخیص دهد به عهده این هیأت است. هم‌چنین مصوبات این هیأت مثل مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تایید رهبری می‌رسد.

عراقچی در رابطه با طرح‌های آمریکا در کنگره در مخالفت با برجام به ویژه در سالگرد یک‌سالگی توافق هسته‌ای گفت:‌ خصومت کنگره و تندروها در آمریکا از روز اول وجود داشته است تا برجام موفق نشود و یا از سد کنگره نتواند بگذرد و اگر هم گذشت تلاش می‌کنند تا کم‌ترین منافعی از برجام نصیب ایران شود و بسیاری از کشورها هستند در منطقه و بیرون از آن که با حرکت کنگره همراهی می‌کنند.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام تاکید کرد: ما در اجرای برجام دولت آمریکا را موظف می‌دانیم و باید از هر اقدامی که منجر به نقض برجام می‌شود جلوگیری شود.

این مقام وزارت خارجه با اشاره به قانون منع ویزا برای سفر به ایران با بیان این که از نظر ما این قانون نقض تعهدات آمریکا برای اجرای مطلوب برجام بود گفت: در این رابطه جر و بحث مفصلی با آمریکایی‌ها شد و قسمت منع صدور ویزای برای فعالان اقتصادی متوقف شد اما در بخش گردشگری و علمی هنوز این موضوع متوقف نشده است و از جمله خواسته‌های ماست که از سوی آمریکا رفع شود. به نظر ما وجود چنین قانونی اجرای موفق برجام را خدشه‌دار می‌کند. اما هنوز آمریکایی‌ها این مشکل را رفع نکردند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آقای بعیدی‌نژاد اخیرا اعلام کردند به هیچ وجه از خطوط قرمز رهبری عبور نشده است، آیا شما هم چنین نظری دارید؟ گفت:‌خطوط قرمز رهبری و خطوطی که برای تیم مذاکره کننده ترسیم می‌شد برخی از آن‌ها در صحنه عمل قابل محقق شدن نبود و ما این‌ها را با صداقت و شفافیت کامل به مراجع تصمیم‌گیری گزارش می‌کردیم و وقتی که امر دایر شد که بین این که توافق نداشته باشیم یا خطوط قرمز را کامل حفظ کنیم بنا بر تصمیم تصمیم‌گیران بنا شد تا برخی جاها خطوط را جابه‌جا کنیم. در دو سه مورد از این موارد که گزارش هم شده است این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: جابه‌جایی در خطوط قرمز سرخود توسط تیم مذاکره کننده انجام نشده است. در چند موردی که امکان پیشرفت در مذاکرات وجود نداشت ما موارد را گزارش کردیم و در آن‌ها تغییراتی داده شد. رهبری ابتدا گفتند همه تحریم‌ها باید لغو شود اما در مذاکرات وقتی بحث می‌کردیم طرف آمریکایی گفت که می‌تواند تحریم‌های رییس‌جمهور را لغو کند اما تحریم‌های کنگره باید توسط کنگره برداشته شود و اکنون فضای چنین کاری نیست. این نکته را ما منتقل کردیم و خط قرمز در این مورد ناچاراً جابه‌جا شد. در یکی دو مورد دیگر هم به همین شکل اتفاق افتاد که شخص مقام معظم رهبری در دیدار با خبرگان رهبری به این موارد اشاره کردند.

عراقچی که صبح روز یک‌شنبه در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران جوان سخن می‌گفت، اقدامات تیم مذاکره کننده هسته‌ای را در بیان واقعیات و گشایش‌های صورت گرفته پس از امضای برجام ناکافی دانست و گفت:‌ به نظر باید با تمرکز و دقت بیش‌تری جزییات گشایش‌ها به مردم و مسوولان گزارش داده شود.

او با اشاره به اظهارات دبیرکل سازمان ملل در رابطه با فعالیت‌های موشکی ایران گفت:‌ دبیرکل سازمان ملل موظف است هر شش ماه در رابطه با برجام گزارش دهد. پیش‌نویس گزارشی که تاکنون منتشر شده متوازن و متعادل نیست و بخشی از آن جانبدارانه است و ما مطلع هستیم که نمایندگی آمریکا در سازمان ملل به دبیرکل فشار آورده تا این گزارش به این شکل منتشر شود. در این گزارش بعضی از اطلاعات غلط و ناقص درج شده است و در بحث موشکی ایران همان‌طور که شخص دبیرکل می‌داند نقض قطع‌نامه 2231 نیست؛ اما دبیرکل آمده و گفته است که خلاف روحیه سازنده اجرای برجام است که ما مخالف این جمله هستیم. آزمایشات موشکی ایران در چارچوب قطع‌نامه 2231 نیست چرا که هیچ یک از موشک‌های ایران برای فعالیت‌های بالستیکی طراحی نشده‌اند.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت:‌ هم‌چنین در این گزارش دبیرکل ایران را به ارسال سلاح برای یمن متهم کرده که ما آن را تکذیب کرده‌ایم و یا گفته است ایران نباید در نمایشگاه دفاعی عراق شرکت می‌کرد که از نظر ما همه این ادعاها بی پایه و اساس است و امیدواریم تا روز دوشنبه که مهلت ارائه این گزارش است در آن تجدید نظر شود.