دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

دوهفته نامه باختر زمین

سیاسی،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی وورزشی

تهدید نظامی یا بلوف سیاسی؟

تهدید نظامی یا بلوف سیاسی؟ 
 
دلارام عظیمی*
تاریخ انتشار : شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۸
 
 
دو هفته پیش دولت کره‌شمالی با اعلام رسمی سومین آزمایش هسته‌ای زیرزمینی، از موفقیت کامل این آزمایش خبرداد.


این آزمایش که در عمق یک کیلومتری زمین انجام شد، همانند دو آزمایش قبلی دیگر موجب وقوع زمین‌لرزه‌ای به قدرت 4/9ریشتر شد که از نگاه کارشناسان معادل قدرت انفجار هسته‌ای شش یا هفت کیلوتنی بوده است. برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی طی20سال گذشته به یکی از نگرانی‌های عمده جامعه بین‌المللی تبدیل شده‌اند.


این کشور تاکنون سه آزمایش زیرزمینی هسته‌ای انجام داده و گفته شده که آزمایش سوم حاصل انفجار یک قطعه هسته‌ای مینیاتوری بوده که نسبت به بمب‌های قبلی کوچک‌تر وسبک‌تر اما از قدرت انفجاری بیشتری برخوردار بوده است.با توجه به اینکه کره‌شمالی سابقه پرتاب موشک‌های دوربرد را دارد که آخرین نمونه موفقیت آمیز آن در‌ماه دسامبر گذشته رخ داد، انجام این آزمایش نگرانی جوامع جهانی در مورد اینکه پیونگ‌یانگ درصدد است تا قطعات کوچک هسته‌ای را روی موشک‌های دوربرد خود نصب کند، افزایش داده است.حتی طی هفته‌های قبل از وقوع آزمایش این احتمال مطرح شده بود که شاید این تست با به کارگیری اورانیوم صورت بگیرد که در واقع نشانی از افزایش قابل‌توجه قدرت هسته‌ای کره‌شمالی خواهد بود.


آزمایش‌های اول ودوم هسته‌ای
روز 9اکتبر سال 2006کره‌شمالی با انجام نخستین آزمایش هسته‌ای خود، نهمین کشوری نام گرفت که به بمب هسته‌ای دست یافت البته قدرت انفجار هسته‌ای رخ داده کمتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته بود و حتی برخی از کارشناسان آمریکایی از احتمال شکست این آزمایش خبر دادند.قدرت این آزمایش معادل انفجار بمبی کمتر از یک کیلوتن اعلام شد که کمتر از یک دهم اندازه بمبی بود که در سال 1945در هیروشیما انداخته شد.بر همین اساس شک و شبهاتی درمورد میزان پیچیدگی تکنولوژی وتأثیر سلاح‌های این کشور مطرح شد.کره‌شمالی پیش از این انفجار، تولید سلاح‌های هسته‌ای را تأیید و حتی قصد وغرض خود از این آزمایش هسته‌ای را در تاریخ سه اکتبر اعلام کرد و بدین‌ترتیب نخستین کشوری نام گرفت که پیش از انجام آزمایش هسته‌ای درمورد آن هشدار داده است.


بعد از وقوع این آزمایش اعلام شد که دولت چین 20دقیقه قبل از انجام آن در جریان این تصمیم قرارگرفته و از طریق سفیر آمریکا در پکن این خبر را خیلی فوری به اطلاع جورج بوش رسانده است. نخستین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی حاصل انفجار پلوتونیوم بود و مقامات امنیتی آمریکا هم با بررسی و تجزیه ذرات معلق رادیواکتیو در روزهای بعدی، انجام این آزمایش را تأکید کردند.سازمان ملل در پاسخ به این اقدام تحریم‌های نظامی و اقتصادی‌ای علیه کره‌شمالی وضع کرد.درتاریخ بیست وپنجم می‌سال2009کره‌شمالی دومین آزمایش هسته‌ای را انجام داد.این آزمایش که زمین لرزه‌ای به قدرت 4/7ریشتر در عمق 10کیلومتری زمین و معادل قدرت انفجار یک بمب 10 تا 20کیلو تنی ایجاد کرده بود، از سوی کارشناسان زلزله‌نگاری کره‌جنوبی و آمریکا هم تأیید شد.

به‌دنبال این تست که به‌مراتب قدرتمند‌تر از آزمایش اول بود، پیونگ یانگ چندین آزمایش موشکی دوربرد انجام داد و تمامی موشک‌های آزمایش شده قابلیت رسیدن به مرزهای آمریکای شمالی را داشتند.شورای امنیت سازمان ملل بعد از انجام آزمایش دوم هسته‌ای کره‌شمالی، با انتشار قطعنامه 1874این اقدام را محکوم و تحریم‌های سنگینی علیه این کشور تصویب کرد.به باور کارشناسان سیاسی، آزمایش هسته‌ای دوم با هدف اعلام این نکته که حتی در یک دوره بحرانی و ضعف احتمالی هم این کشور قصد چشم‌پوشی از برنامه هسته‌ای خود را ندارد، صورت گرفته بود.هردوی این آزمایش‌ها در منطقه پونگی ری که در نقطه‌ای دورافتاده در شرق این کشور واقع شده، رخ داده بودند.


تغییر در شیوه هشدار

دولت کیم جونگ اون سومین آزمایش هسته‌ای خود را در یک مقطع حساس زمانی برای کشورهای منطقه شرق آسیا انجام داد.درخیلی از کشورهای این منطقه نظیر ژاپن، رهبران سیاسی به تازگی تغییر کرده‌اند و درکشورهایی همچون چین و کره‌جنوبی انتقال رسمی قدرت به‌زودی صورت خواهد گرفت.درپی واکنش و ابراز نگرانی جامعه جهانی به‌خصوص ایالات متحده و چین به چنین اقدامی، کره‌شمالی مدعی شد که پیش‌تر به دولت واشنگتن درمورد انجام این آزمایش هشدار داده ولی تاریخ و زمان دقیق آن را اعلام نکرده بود.


پیونگ یانگ از اعلام اینکه چه زمانی واشنگتن این خبر را دریافت کرده بود، خودداری کرد. اعلام این خبر از طریق دفتری در نیویورک،محل ردوبدل شدن پیام‌های تلفنی و فکس‌های ارسالی میان دو کشور- به‌رغم عدم‌وجود هرگونه رابطه دیپلماتیک میان آنها، صورت گرفت.ابهامات در مورد صحت و سقم این خبر زمانی بیشتر شد که کره‌جنوبی تأکید کرد دولت‌های آمریکا، چین و روسیه 14ساعت پیش از وقوع این آزمایش از این تصمیم کره‌شمالی مطلع شده بودند.

اما برخلاف آنچه در مورد آزمایش‌های اول و دوم رخ داده بود، پیونگ یانگ به جای اینکه ابتدا چین را درجریان این اقدام قرار دهد، شب قبل از انجام آزمایش، از طریق ارسال فکس به‌صورت همزمان به این سه کشور، آنها را از قصد و غرض خود مطلع کرده بود.کره‌جنوبی هم از طریق آمریکا درجریان این ماجرا قرارگرفت.ضمن اینکه چند هفته پیش از اینکه سومین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی انجام شود،گمانه‌زنی‌های متعددی در مورد قریب‌الوقوع بودن این اقدام صورت گرفته بود و به همین دلیل انتشار این خبر خیلی هم غافلگیرکننده به‌نظر نمی‌رسید.


چین در دوراهی تصمیم‌گیری
درمیان کشورهایی که نسبت به این اقدام پیونگ‌یانگ ابراز نگرانی کرده‌اند، چین به‌رغم فراخوانی سفیر کره‌شمالی در پکن برای ابراز مخالفت با این آزمایش، مواضع متفاوتی را نسبت به دیگر کشورها دنبال می‌کند. رهبران جدید چین راه تقابل شدید با همسایه‌ای که با آن مرزهای مشترک طولانی و رابطه تجاری رو به رشدی دارند را دنبال نمی‌کنند و سیاست و اولویت‌های پکن در مورد کره‌شمالی با ایالات متحده و کره‌جنوبی و ژاپن، هم‌پیمانان اصلی واشنگتن در شرق دور تفاوت‌های عمده‌ای دارد.

در واقع بی‌ثباتی در مرزهای مجاور درمقایسه با برنامه هسته‌ای کره‌شمالی، به‌مراتب نگرانی‌های بیشتری برای دولت چین ایجاد می‌کند و کارشناسان سیاست خارجی در این کشور معتقدند که چین همواره نگران سقوط زودهنگام دولت کره‌شمالی و هجوم بی‌امان پناهندگان یا ناآرامی‌های، در مرزهای مشترک بوده و به همین دلیل از دیرباز نسبت به برنامه هسته‌ای آنها نرمش و ملاحظه بیشتری نشان می‌داده است.چین نه‌تنها خواهان جنگ با کره‌شمالی نیست بلکه از هیچ‌گونه تغییر درسیاست اداره این کشور که به نفع آمریکا خواهد بود، استقبال نمی‌کند.با توجه به چرخش سیاست‌های نظامی آمریکا از خاورمیانه به شرق آسیا، چین متوجه تهدیدی جدید در این منطقه شده و ایالات متحده هم به‌منظور متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی به‌طور غیرمستقیم به پکن فهمانده که در راه تحقق این هدف باید همچون کره‌جنوبی و ژاپن همکاری‌های لازم را داشته باشد.


توان نظامی کره‌شمالی
اگرچه کره‌شمالی از خیلی لحاظ همچنان درانزوای کامل جهانی قرار گرفته، اما تنها دلیلی که باعث شده جامعه جهانی هرگز این کشور آسیای شرقی را فراموش نکند، قدرت نظامی و برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ است. ارتش کره‌شمالی از 1/2میلیون سرباز تشکیل شده که با احتساب نیروهای ذخیره دوبرابر می‌شوند و 3/5میلیون نفر دیگر هم در حال آموزش در پایگاه‌های نظامی برای دفاع از شهرهای این کشور درصورت تهاجم خارجی هستند. به‌عبارت دقیق‌تر بیش از پنج میلیون شهروند کره‌شمالی که یک چهارم جمعیت این کشور را شامل می‌شوند، آموزش نظامی دیده‌اند.چنین ساختاری برای رژیم پیونگ‌یانگ امکان کنترل کامل شرایط را در زمان وقوع جنگ و درگیری نظامی فراهم می‌کند.ارتش این کشور به 7500تانک و شش هزار مسلسل که البته تکنولوژی آنها به دهه70میلادی برمی‌گردد، مجهز است.قدرت نیروی هوایی به لطف جت‌های میگ 29روسی به روز‌تر به‌نظر می‌رسد و البته 650هواپیمای دیگر را هم باید به ناوگان هوایی آنها اضافه کرد. نیروی دریایی کره‌شمالی هم 700ناو جنگی مجهز به مین‌های زیردریایی برای عملیات ویژه دراختیار دارد.


اما آنچه کشورهای همسایه این کشور را بیشتر ترسانده سلاح‌های استراتژیک توسعه یافته پیونگ‌یانگ هستند. توپ‌های قدیمی 152میلی‌متری روسی این کشور که در غارها نگه داشته می‌شوند، قادرند با گلوله‌های شیمیایی سئول را مورد هدف قرار دهند. کره‌شمالی از هزار موشک بالستیک و موشک‌های هواسونگ با شعاع حرکتی 300تا 700کیلومتر برخوردار است و موشک‌های نودونگ تا شعاع 1500کیلومتر حرکت می‌کنند و ده‌ها موشک تاپدونگ هم قادرند تا شش‌هزارکیلومتر دورتر از محل شلیک پرواز کنند. همه این موشک‌ها قادر به حمل کلاهک‌های شیمیایی و هسته‌ای هستند. نیروی هوایی کره‌شمالی از شش هزار نیروی نظامی برخوردار است و نیروی دریایی آن هم از 15هزار سرباز شکل گرفته است. کره‌شمالی 12زیردریایی کلاس فاکس تروت و گلف درسال 1993خریداری کرده بود.


درمورد قدرت هسته‌ای این کشور اطلاعات دقیقی در دسترس نیست ولی کارشناسان آمریکایی گفته‌اند که این کشور دست‌کم هشت بمب اتمی دراختیار دارد. به‌خصوص که احتمال استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای روی موشک‌های دوربرد از سوی این کشور تهدید بزرگی برای جامعه جهانی محسوب می‌شود. پیونگ‌یانگ دسامبر گذشته دومین آزمایش پرتاب موشک دوربرد خود را با موفقیت انجام داد که توانایی دسترسی به سواحل غربی آمریکا، هاوایی، استرالیا و اروپای شرقی را دارا بود. پیش از آن آزمایشی در‌ماه آوریل انجام گرفته بود که به شکست منجر شد و موشک پرتاب شده با برد 10هزارکیلومتر بر فراز دریای زرد متلاشی شد.

اما پیش‌تر در سال 1998پرتاب موشکی با برد 2500کیلومتر توجه جهانیان را نسبت به قدرت نظامی این کشور جلب کرده بود.سال 2006موشکی با برد 6700کیلومتر پرتاب شد و درآوریل 2009و قبل از آزمایش هسته‌ای دوم، موشک دیگری بر فراز اقیانوس آرام به پرواز درآمد که برد بیشتری نسبت به موشک‌های قبلی داشت.

انهدام باند خون آشام در لرستان

انهدام باند خون آشام در لرستان 
 
شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۰
فرمانده انتظامی استان لرستان با اعلام انهدام باند شرارت خون آشام در این استان گفت: متهمان در درگیری مسلحانه فردی را به قتل رسانده بودند
عرش نیوز :
افکار- سردار کاظم علیزاده اظهار داشت: چندی قبل با اعلام شکایت شهروندان، ماموران در جریان درگیری های متعدد و ایجاد ناامنی در سطح شهرستان خرم آباد قرار گرفتند. ماموران با اقدامات اطلاعاتی توانستند اعضای باند شرارت را شناسایی کرده و با هماهنگی مرجع قضایی پاتوقهایی را که احتمال می رفت آنها تردد کنند را زیر نظر گرفتند. سرانجام ماموران توانستند سرکرده این باند به اسم ایمان معرف به خون آشام را شناسایی کنند.

وی ادامه داد: سرانجام ماموران اعضای این باند را اواخر بهمن ماه در یکی از قهوه خانه های محلات خرم آباد شناسایی کرده و آنجا را با کمک نیروهای گشت امداد و انتظامی محاصره کردند. ماموران با استفاده از اصل غافلگیری توانستند چهار نفر از اعضای این باند را به نام های ایمان معرف به خون آشام،رامین، تیمور و مهران را دستگیر کنند. در جریان این عملیات سرکرده باند با استفاده از چاقو به ماموران حمله ور شد که با واکنش ماموران خلع سلاح شد.

به گفته فرمانده انتظامی استان لرستان، اعضای این باند در استانهای زنجان، لرستان و برخی استان های غربی دارای سابقه شرارت هستند.

علیزاده افزود: سرکرده این باند دارای سوابق متعدد کیفری از جمله درگیری با ماموران،شرارت، قدرتنمایی با سلاح،ایراد ضرب و جرح و مشارکت در نزاع است. ضمن اینکه رامین دیگر عضو این باند نیز دارای چندین سابقه شرارت، خرید و فروش مواد مخدر و نگهداری غیر قانونی سلاح است.

وی با اعلام اینکه اعضای این باند در تحقیقات به قتل فردی به نام بهرام اعتراف کرده اند، تاکید کرد: در جریان بازجویی ها مشخص شد اعضای این باند چندی قبل به علت نامعلومی با فردی به نام بهرام و دوستانش مسلحانه درگیر می‌شوند که در جریان درگیری بهرام به قتل می رسد. با مشخص شدن این موضوع بلافاصله چهار نفر از دوستان بهرام که در این نزاع خونین شرکت داشتند شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی لرستان با اشار به اینکه اعضای باند خون آشام به قتل بهرام و شرکت در درگیری مسلحانه اعتراف کرده اند گفت: ایمان سرکرده باند به اتهام قتل در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.

علیزاده با بیان اینکه ماموران عضو فراری این باند را نیز شناسایی و دستگیر کردند،گفت: یکی دیگر از اعضای این باند به نام حامد معروف به حامد گر که در عملیات تعقیب و گریز به خانه یک شهروند رفته و در آنجا مخفی شده بود، با تیزهوشی ماموران دستگیر شد. این فرد که از اشرار خرم آباد است در جریان عملیات دستگیری با یک قبضه قمه به ماموران حمله ور شده که بلافاصله از سوی ماموران خلع سلاح شد.

وی تصریح کرد: تحقیقات از متهمان برای مشخص شدن سایر جرایم احتمالی شان ادامه دارد.

محسن رضایی در جمع دانشجویان سیستان و بلوچستان

 

محسن رضایی در جمع دانشجویان سیستان و بلوچستان در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: اولین مسئله این است که سیاست خارجی با دیپلماسی متفاوت بوده چه بسا سیاست خارجی خوبی باشد اما یک دیپلماسی غلط آن سیاست خوب را به نتیجه نمی‌رساند و بالعکس هم هست.

وی افزود: چه دیپلماسی ماهرانه‌ باشد ولی به دلیل سیاست خارجی غلط آن دیپلماسی ماهرانه به نتیجه‌ای نرسد، سیاست خارجی عبارت است از یک تدبیر حکمت و یا خط‌ مشی که منافع ملی و ارزش‌های حیاتی یک کشور را حفظ می‌کند و یا گسترش می‌دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بنابراین تدبیر خارجی تدبیر روابط بین‌الملل، تدبیر در مناسبات خارجی است که منجر به تقویت منافع ملی یک کشور و یا ارزش‌های حیاتی یک کشور می‌شود اما دیپلماسی مدیریت روابط و مناسبات است.

رضایی بیان کرد: مدیریت ارتباطات خارجی است که آن سیاست را از حالت رویایی و ایده‌آل و تئوریک به صحنه عمل بکشاند دیپلماسی، مدیریت روابط و مناسبات خارجی است.

وی تصریح کرد: سفرهای خارجی که صورت می‌گیرد سفارتخانه‌هایی که شکل می‌گیرد، جلساتی که به وجود می‌آید، کنفرانس‌ها، همایش‌ها اینها یک نوع مدیریت باید داشته باشند تا آن سیاست خارجی تحقق پیدا کند بنابراین هر سیاست خارجی دارای یک هدفی است و دیپلماسی بر آن است که آن هدف را در روابط و مناسبات تحقق ببخشد اما سیاست خارجی باید پشتوانه‌ای داشته باشد.

قدرت و ثروت دو پشتوانه سیاست خارجی است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معمولا دو نوع پشتوانه برای سیاست خارجی ذکر می‌کنند یکی پشتوانه قدرت و دیگری ثروت و اقتصاد است برخی کشورها مانند شوروی‌ها، پشتوانه سیاست خارجی آنها قدرت بود نه ثروت، برخی دیگر مانند ژاپن پشتوانه سیاست خارجی آنها ثروت است نه قدرت، برخی همانند آمریکا پشتوانه سیاست خارجی آنها هم ثروت و هم قدرت است.

رضایی بیان داشت: ما در جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تا کنون توانسته‌ایم اولین پشتوانه سیاست خارجی که قدرت است را به وجود آوریم امروز پشتوانه سیاست خارجی ایران قدرت است نه ثروت و اقتصاد، هر سیاست خارجی هم دارای یک پشتوانه‌هایی است لذا سیاست خارجی موفق است که پشتوانه بیشتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: چنانچه یک کشوری بخواهد سیاست خارجی بدون پشتوانه داشته باشد یک شعاری بیش نیست، کشوری می‌تواند سیاست خارجی مؤثر و پیشگامانه‌ای داشته باشد که از پشتوانه‌های اقتصادی و قدرت بالایی برخوردار باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: چرا ایران در سطح منطقه خاورمیانه یک بازیگر اصلی است و اگر او را در جلسات راه ندهند پیرامون مسائلی نظیر فلسطین، سوریه، لبنان و یا عراق به نتیجه‌ای نمی‌رسند چرا آمریکایی‌ها از ایران تقاضا کردند که در رابطه با امنیت عراق، ایران با آنها مذاکراتی داشته باشد و یک کمیسیونی بین ایران و آمریکا برای شکل‌گیری حکومت در عراق درست شد، چرا آنها ایران را در اینجا تحویل گرفتند و تقاضا کردند و چرا آنجایی که تقاضا نمی‌کنند و تحویل نمی‌گیرند با شکست مواجه می‌شوند این به خاطر تأثیرگذاری ایران در یک بخش از جهان است و آن هم در سیاست خارجی.

رضایی تصریح کرد: پس سیاست خارجی باید پشتوانه داشته باشد، پشتوانه قدرتی و پشتوانه اقتصادی و در حقیقت ثروت هر دو مؤثرند اگر پشتوانه سیاست خارجی فقط قدرت باشد عمدتا در یک حوزه‌ای ما محدود می‌شویم اگر در کنار قدرت، اقتصاد و ثروت هم پشتوانه سیاست خارجی ما بشود ما از حوزه نفوذ وسیع‌تری برخوردار خواهیم بود مثلا در زمان صفویه، ایران به نیمی از جهان نفوذ داشت چرا می‌گفتند «اصفهان نصف جهان» چون ایران در زمان صفویه از هند گرفته تا غرب چین، تمام منطقه آسیای مرکزی قفقاز، ایران کنونی و یک قسمتی از خاورمیانه تحت نفوذ ایران بود، کل هند فارسی حرف می‌زدند و در کشمیر 500 شاعر فارسی زبان داشتیم، پاکستان، افغانستان که بخش‌های زیادی از آنها جزو ایران بود خود آسیای مرکزی قفقاز، علت این نفوذ فرهنگی ما در یک گستره وسیعی از دنیا بود به دلیل همان پشتوانه‌های اقتداری ثروتی و یا اقتصادی ایران، با توجه به اینها اولین مسئله که مطرح هست کشوری که نه ثروت دارد نه قدرت اصلا می‌تواند سیاست خارجی داشته باشد.

قبل از انقلاب اسلامی، کشور از سیاست خارجی برخوردار نبود

وی ادامه داد: علت اینکه ایران از زمانی که صفویه سقوط کرد تا قبل از انقلاب اسلامی از سیاست خارجی برخوردار نبود این دلیل بود که نه ثروت داشت و نه قدرت ودر واقع هر ثروت و هر قدرتی که تا قبل از 22 بهمن داشت وابسته به آمریکا بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: چرا ابتدای جنگ تمام سیستم جنگی ایران از کار افتاد، هواپیماهای اف‌14 که می‌رفت بالا با اینکه می‌توانست همزمان شش تا هواپیماهای عراق را سرنگون کند اما نمی‌توانست کاری بکند چون موشک‌های آنها تمام شده بود، هواپیما بود موشک نبود چون موشک‌ها باید از بیرون می‌آمد این هواپیماها بعد از دو ماه از کار می‌افتادند چون قطعه یدکی نمی‌آمد، قدرتی نبود، ثروتی هم نبود لذا ایران سیاست خارجی نداشت.

رضایی افزود: به ایران می‌گفتند «ژاندارم آمریکا در منطقه خلیج‌فارس» این تعبیر و تعریف ایران قبل از انقلاب بود لذا سیاست خارجی، کشوری دارد که از قدرت و ثروت برخوردار باشد ما از 22 بهمن به این طرف صاحب سیاست خارجی شدیم چون مستقل شدیم و پشتوانه این استقلال ابتدا به تولید قدرت و آرام آرام شروع شد به اینکه ما ثروت را تولید کنیم که مواجه با یک رویارویی جدید شدیم.

به رغم موانع زیاد استکبار، از آنها عبور کردیم

وی گفت: ما برای رسیدن به هر یک از این مراحل با مشکلاتی روبه‌رو بودیم تا قبل از اینکه ما به اقتدار برسیم و یک قدرتی را در ایران تولید کنیم که امنیت و پشتوانه سیاست خارجی داشته باشیم لذا موانع زیادی را برای ما درست کردند که ما به قدرت نرسیم ولی ما از بسیاری از این موانع عبور کردیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: جنگ، کودتا و شورش و تمام اینها یک هدف داشت و آن اینکه ایران به قله قدرت نرسد اما نتوانستند، ما امروز قدرت داریم، ما امروز می‌بینیم که سوریه، لیبی، فلسطین، عراق و لبنان به ایران تکیه داده‌اند خود ما هم به قدرت خودمان تکیه داده‌ایم و علاوه بر خود، دیگران هم می‌توانند به این قدرت تکیه کنند.

رضایی یادآور شد: به غزه حمله کردند دو تا موشک فجر5 که به تل‌آویو خورد ماشین جنگی اسرائیل متوقف شد و آقای نتانیاهو هنوز که هنوز داره عقب می‌رود و دولتش بر اثر آن مقاومت سقوط کرد نمی‌تواند دولت تشکیل دهد در انتخابات نتوانست اکثریت را کسب کند این مرحله اول را با موانع فراوان پشت سر گذاشت، اما ایران قله قدرت را گرفت همین که ایران آمد برود به سمت قله ثروت، موانع جدیدی برای ایران ایجاد کردند.

دانش و فناوری و علم را با فروختن استقلال معاوضه نخواهیم کرد

وی اضافه کرد: اولا گمان می‌کردند ایران برای رسیدن به ثروت راهی جز اصل دانش و فناوری ندارد دیر یا زود ایران دست‌هایش را بالا می‌برد، 15 سال گذشت و اینها متوجه شدند که ما داریم مقاومت می‌کنیم و حاضر نیستیم دانش فنی و فناوری و علم را با فروختن استقلال خود به دست آوریم لذا در دو تا دولت سازندگی و اصلاحات با وجود اینکه ایران تسامح و تساهل فراوان انجام داد اما هیچ گونه دانش فنی به ما ندادند، هیچ گونه فناوری به ما ندادند چرا، چون حرف آنها این بود که این مقدار که شما کوتاه آمدید کافی نیست و باید بیشتر از این کوتاه بیایید لذا در میان چشمان ناباور دنیا در حالی که هنوز دولت اصلاحات در ایران بود و صحبت از گفت‌وگوی تمدن‌ها شده بود و سال قبل را هم سازمان ملل سال جهانی را به عنوان «گفت‌وگوی تمدن‌ها» یعنی شعار رئیس جمهور ما انتخاب کرده بود ولی سال بعد بوش آمد و زد زیر میز و گفت «این حرف‌ها نیست و ایران هم جزو محور شرارت است» در حالی که ایران در اوج تساهل و تسامح خود بسر می‌‌برد.

کوتاه آمدن کشور در دولت سازندگی و اصلاحات، باج‌خواهی دشمنان را بیشتر کرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران سیاست تنش‌زدایی را در پیش گرفته بود ایران هر چه آنها می‌گفتند عمل می‌کرد می‌گفتند نطنز، یو‌سی‌اف اصفهان را تعطیل کنید، گزارشگرها را بیاورید بازدید کنند، بازرسی کنند تمام این کارها صورت گرفت اما آنها گفتند ایران در محور شرارت هست چرا، برای اینکه اینها می‌ترسند که در کنار قدرت، ایران به ثروت برسد برای آنها قدرتی در منطقه به وجود می‌آید که مانع پیشروی آنها در منطقه می‌شود.

رضایی افزود: آمریکا به دنبال نقشه‌ای در منطقه است و یک طرحی دارند که اسم آن را گذاشته‌اند «خاورمیانه جدید» و ایران باید در این نقشه بازی کند اگر خارج از این نقشه بخواهد عمل کند نمی‌تواند، آمریکا چنین نقشه‌ای را برای اروپا ندارد و فقط این نقشه را برای خاورمیانه دارد زیرا اینجا نفت و گاز هست، اینجا اسرائیل هست و امنیتش باید تأمین شود، اینجا منابعی دارد که در جای دیگر نیست طبق این نقشه ایران باید دیکته شده یک نقش را بازی کند خوب نتیجه این دیکته نوشتن یعنی باید از تمام آرزوها و آرمان‌های خود دست بردارد از تمام استقلال و آزادی که دارد دست بکشد و تبدیل به یک مهره‌ای شود که همیشه در یک چارچوب خاص عمل کند و الان هم دعوا بر سر این است که نقش را در منطقه ما باید تعیین کنیم یا آمریکایی‌ها، ما که دنبال جنگ نیستیم، به دنبال بمب اتم نیستیم، ما می‌خواهیم در منطقه خودمان باشیم اما منافع آمریکا و دیکته آنها این است که می‌خواهند برای منطقه بنویسند یک طور دیگه است.

در کنار قدرت، ثروت ایران او را مقتدر خواهد کرد

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر علت رویارویی ما با آمریکا بر سر این است که اگر ایران پیشرفت کند و بتواند یک قدرت تأثیرگذار بیشتر در منطقه شود باید جلوی این را بگیرند، چرا ما را تحریم اقتصادی کردند مگر ایران چکار کرده بود، حالا چرا تحریم اقتصادی یک کار دیگری می‌کردند از خود این تحریم می‌شود نیات آنها را فهمید، ایران نباید پیشرفت کند، زیرا اگر در کنار قدرت، ثروت هم تولید کند و اقتصادش را درست کند آن موقع تبدیل به یک قدرتی می‌شود که در منطقه باید دیده شود، ملاحظه شود و نقشش را باید قبول کنند، استقلال منطقه‌ای آن را باید قبول کنند و این برای آنها سنگین است به همین دلیل از یک طرف می‌گویند مذاکره و از طرف دیگر فشار می‌آورند مذاکره برای چیست؟ هدف از مذاکره چیست؟ هر کسی می‌خواهد مذاکره کند یک لیست می‌دهد، آمریکایی‌ها که می‌خواهند مذاکره کنند هیچ مذاکره‌ای بدون فهرست نیست آمریکا می‌خواهد بر سر چه چیز با ما مذاکره کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آمریکایی‌ها باید مشخص کنند که بر سر چه چیزی با ما می‌خواهند مذاکره کنند، بر سر محیط زیست، قیمت نفت، بقای اسرائیل، امنیت منطقه، صلح منطقه لذا باید یک فهرست تهیه کنند و در آن اعلام کنند که بر روی دو یا سه موضوع با ایران مذاکره می‌کنیم مگر ایران در مسئله عراق با آمریکایی‌ها در آن کمیسیون مشترک به منظور امنیت عراق مذاکره نکردو همکاری نشد مگر امروز در سازمان ملل و بسیاری از جاها مثل مبارزه با مواد مخدر، ایران یک عنصر فعال نیست مگر ایران در مسئله محیط زیست بیش از آمریکایی‌ها در سازمان ملل فعال نیست پس مذاکره باید معلوم باشد که برای چیست اما اگر مذاکره برای مذاکره باشد، یک قصد بیشتر ندارند و آن اینکه می‌خواهند مذاکره کنند و به ملت‌های منطقه بگویند که تنها نیروی مقاومی که جلوی ما بود آن هم تسلیم شد و پشت میز قرار گرفت.

رضایی تصریح کرد: فرض کنیم رفتیم پشت میز مذاکره، چه به دست می‌آوریم؟ اگر رفتن پشت این میز وضع امروز ما را بدتر می‌کند و حتی ممکن است به جنگ ایران و آمریکا بینجامد که بسیاری از جنگ‌ها بعد از آغاز مذاکرات اتفاق افتاده است خوب این چه فایده‌ای برای ما دارد پس باید فایده مذاکره را آمریکایی‌ها مشخص کنند مگر ادعا نمی‌کنند که به دنبال مذاکره هستند تا جمهوری اسلامی ایران همانگونه که رهبر معظم فرمود «یک نظام منطقی است که جواب منطق را با منطق می‌دهد و به دنبال جنگ نیست».

وی افزود: ایران به دنبال منازعه نیست به دنبال این است که صلح و آرامش در جهان برقرار باشد تا کشورها بتوانند به صورت مسالمت‌آمیز با هم زندگی کنند و جنگ‌ها برچیده شود و امنیت و آرامش در جهان حاکم شود و امید می‌رود که ملت ایران به کمک شما نسل سومی‌ها و چهارمی‌ها بتواند جایگاهی را که برای آن هزینه گزافی پرداخته تا به اینجا رسیده را به سر منزل مقصود برساند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: نباید نگران تحریم‌ها بود باید تحریم‌ها را خنثی کرد مهم این است که تحریم‌ها با برنامه‌ریزی‌ها با حکمت و برنامه‌ریزی نه با شعار و فقط با یک اراده انقلابی خنثی شود.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا کشور با این همه ثروت هنوز درگیر فقر و معیشت مردم است گفت: ملت‌ها همانند کبوتری هستند که دو تا بال دارند، بال سیاست و بال زندگی، بال حکومت و اقتصاد و این پرنده می‌خواهد بپرد اگر هر دو بالش قوی باشد ناگزیر اوج می‌گیرد اما اگر این پرنده یک بالش قوی باشد و یک بال دیگرش ضعیف، کج می‌رود ما یک بالمان خیلی قوی شده بال سیاست، امنیت و دفاع به طوری که جزو 10 کشور اول دنیا هستیم اما بال زندگی و اقتصادمان ضعیف است که باید در این زمینه تلاش‌های جدی انجام شود طبق تدابیر رهبر معظم انقلاب چشم‌انداز ایران 1404 که تدوین شده است برای این است که بال سمت راستی تقویت شود.

فصل‌الخطاب بودن بیانات رهبری بر مسئولان راهگشاست

وی اضافه کرد: دولت‌هایی که تا حالا بوده‌اند برنامه قوی برای این کار نداشتند و گرنه نظام از همه دولت‌ها خواسته که این بال سمت راست که مربوط به اقتصاد و زندگی است باید تقویت شود و چهار سال اخیر تمام شعارهای سال که رهبر معظم تأکید داشته‌اند در زمینه اقتصاد بوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: نظام تصمیم را گرفته اما برنامه‌ریزی را باید با دانش، اراده و همت و سال‌های آینده با تقویت بال زندگی و اقتصاد و اخلاق جامعه مورد تأکید خواهد بود.

رضایی بیان داشت: نخستین گام برای رفع مشکلات باید براساس نسخه‌های تخصصی شکل گیرد هم برای کل کشور و هم تک تک استان‌ها، باید با توجه به شرایط محلی و جغرافیایی خاص هر منطقه برنامه‌‌ریزی کرد و این مستلزم افراد کننده و متخصص است.

وی گفت: تجارت و بازارچه‌های مرزی در استانی مانند سیستان و بلوچستان میلیاردها دلار درآمد در پی خواهد داشت و در مورد استانی دیگر ظرفیتی دیگر که باید به خوبی همه اینها دیده شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مشکل اصلی این بوده که چون سیاستمداران ایران اقتصاد را نمی‌دانسته‌اند آمده‌اند و یک نسخه واحدی نوشته‌اند و آنهم بستگی داشته که دولتمردان از کدام مناطق بوده‌اند معمولا گرایشات منطقه‌ای و اطلاع نداشتن از اقتصاد باعث شده تا دستورالعمل‌هایی که برای استان‌ها نوشته‌اند دقیق نباشد و منطبق با مزیت‌های نسبی و فرهنگ آنجا نباشد.

رضایی افزود: ما باید برای تک تک استان‌ها براساس ظرفیت‌های آن مناطق برنامه بنویسیم تا سبب آبادانی آن شود.

وی بیان داشت: هنوز ملت ایران روی ریل اقتصادی نیفتاده است که اگر این اتفاق رخ دهد تمدن جدیدی در دنیا شکل می‌گیرد ما کشور غنی و ثروتمندی هستیم که در صورت مدیریت صحیح می‌توانیم قله‌های پیشرفت را طی کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر دولتمردان و مسئولان منازعات را کنار نزده و به بیانات رهبری توجه نکنند، ملت آنها را کنار خواهد زد حال وقت آن است که تعاملات و توافقات خود را بیشتر کنیم تا مشکلات کشور به حداقل کاهش یابد.

تماشاگران ایرانی بهترین سرمایه‌های کشتی در جهان هستند

عضو هیئت رئیسه فیلا گفت‌: تماشاگران ایرانی بهترین سرمایه‌های کشتی در جهان هستند. 
 
 
تماشاگران ایرانی بهترین سرمایه‌های کشتی در جهان هستند

به گزارش پارس به نقل از فارس ،هگه دوش، نماینده فدراسیون جهانی کشتی در جام جهانی کشتی آزاد و فرنگی و عضو هیئت رئیسه فیلا در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در حاشیه این رقابت‌ها درباره میزبانی ایران و کیفیت مسابقات گفت: رقابت‌ها سطح خوب و قابل قبولی داشت و نباید انتظاری بیش از این داشته باشیم. به هر حال کشتی‌گیران دوران افت پس از رقابت‌های سنگین المپیک را پشت سر می‌گذارند.

عضو هیئت رئیسه فیلا و نماینده فدراسیون جهانی کشتی کشتی در جام جهانی ادامه داد: باید از مسئولان برگزار کننده هم تشکر کنم که به بهترین نحو رقابت‌ها را برگزار کردند.

وی که در طول مسابقات چندین بار با تلفن همراهش از تماشاگران حاضر در سالن فیلمبرداری کرد و در چندین نوبت هم همراه آنها به ابراز احساسات پرداخت درباره جو سالن گفت: فوق‌العاده بود؛ تماشاگران ایرانی بهترین سرمایه‌های کشتی در جهان هستند. شگفت زده شدم. با اینکه سالهاست در کشتی حضور دارم تا به حال چنین جو و تماشاگرانی ندیده بودم. به همه آنها تبریک می‌گویم.